• Anonym (Ts)

Läragåhjälm?

Har en bebis som håller på att lära sig gå och ramlar väldigt mkt - viljan är mer än balansen nu.

blir så många tårar när huvudet slås i, även från kort kort avstånd. Försöker hinna med men det går inte 100% av gångerna.

Är en sån gåhjälm bra i början?

• Svar på tråden Läragåhjälm?
  • Spucks
    Anonym (Ts) skrev 2022-07-31 22:09:03 följande:
    Jag irriterar mig på att du vill ha det till att mitt barn är det något fel på.

Jag tror att mitt barns utveckling är att han vill gå innan han kan. Helt enkelt bara precis så. Han försöker ställa sig upp mitt på golvet utan att ha byggt stabilitet genom att sitta eller krypa. Och då finns ju inte den stabiliteten. 

Alla barn kryper inte - det är normalt. Men då är ju risken att de inte heller får den stabiliteten och kroppsuppfattningen det steget ger. 
    Som sagt, gör hur du vill. Det är ju inget som hindrar dig att sätta på en sådan hjälp på ditt barn.

Men igen: man f
    år väl undra vad som är meningen med tråden när du tydligen inte vill läsa några svar som inte håller med dig.
  • gemig

Farligt med hjälm. Är du inte uppmärksam så kan han säkert fastna i något och sen strypas.. 

Låt det vara bara.. Släpp inte lös han på något stengolv.. 

• Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2022-07-31 22:12:18 följande:
    Som sagt, gör hur du vill. Det är ju inget som hindrar dig att sätta på en sådan hjälp på ditt barn.

Men igen: man får väl undra vad som är meningen med tråden när du tydligen inte vill läsa några svar som inte håller med dig.
    Och jag har svarat flera gånger vad som är meningen med tråden. Uppskattade tex svaret ovan nr 43 från Cici som gav mer info och inte var mästrande. 
  • Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2022-07-31 22:09:27 följande:
    Det gör ont även när det ligger en trasmatta på stengolvet. Du kan ju försöka själv, om du inte tror mig.
    Vad är då skillnaden mellan att vaddera golvet eller vaddera huvudet - rent smärtmässigt, som du ser det?
  • ElaineBenes

Men du, tror inte att barnet faller och landar på huvudet. 
    Det är inte det att huvudet inte dunkar i golvet, men även om barnet inte kan ta emot sig är det ju en kropp emellan också. 

Som jag skrivit tidigare förstår jag din oro, men du behöver ta till dig andras erfarenheter och försöka tänka från flera synvinklar. 

Och ni föräldrar lämnar väl inte barnet vind för våg att knalla iväg? 

Kör du på din hjälm, jag tror inte att det skadar som flera skriver. Men du kommer att gå sönder om du lägger så mycket energi på att oroa dig för att barnet ska gråta. 
    Tänk på att du ska orka och behöver vara ditt barns trygga punkt.

• Anonym (Ok)
    Spucks skrev 2022-07-31 22:09:27 följande:
    Det gör ont även när det ligger en trasmatta på stengolvet. Du kan ju försöka själv, om du inte tror mig.
    Din login är ändå helt fel. Barn lär sig inte långsammare om de har en tunn hjälm några dagar.

• Anonym (Ts)

Jag fattar inte heller detta med att ?de tar enot sig, drt är inte huvudet som går först?. Det ÄR det ju. När de övar kryp eller att sitta och välter så är det ju huvudet som går i backen först. Händerna hinner inte med. Det låter ju jätteolustigt när de smäller i golvet med huvudet först då även på en matta eller parkett.

• Anonym (?)

Är det du som skrev tråden om att du sett ditt barn som en glaskula fram tills nyligen plus skapat flera andra orostrådar om din dotter? 

• Anonym (?)

Du verkar överdrivet orolig för allt och din oro påverkar på din bebis mer negativt än om hon inte har hjälm när hon ska lära sig gå

• Esc82

Jag tycker du ska köra på hjälm fram tills barnet är så stabilt att det inte faller handlöst längre. Mitt ena barn var precis som ditt, ställde sig upp och släppte sen taget om det hon höll fast sig i med följden att hon föll raklång bakåt utan att ta emot sig. Huvudet dunsade då hårt i golvet. Jag kommer ihåg att det var en jobbig period från 8 månaders ålder tills hon var 10 månader och kunde gå utan problem. När hon började gå ordenligt var det som att hon också lärde sig att ta emot sig eller sätta sig på rumpan ifall hon tappade balansen. Jag hade aldrig en tanke på att det fanns såna hjälmar men om jag vetat hade jag köpt en. Det är hemskt att se hur huvudet smäller i golvet. 

• LFF

Rent generellt tycker jag att det är trams. Ja, barn ramlar när de försöker lära sig att gå. Ja, barn gråter när de ramlar. Ja, det är obehagligt när det dunsar. Ja, man får inte en sekund över till annat när de är i den fasen utan måste passa på dem hela tiden. Men, du har en bebis, hur svårt kan det vara egentligen? 

Men, blir du tryggare i att ungen har en hjälm, kör på. 

Jag hade inte en tanke på att köpa det till mina tvillingar. De ramlade, de grät, de fick tröst och sen började det om. Sen plötsligt, efter någon månad eller så, så ramlade de inte längre och därmed så blev det andra saker man fick passa på istället.... Eller när de körde tvillingbowling i den lilla rutschkanan på öppna förskolan och fort lärde sig att "flyttar man inte på sig så blir man pååkt". 

Eller när de fick springcyklarna och älskade att få köra i "full fart" nerför backen. Var det inte fara för livet så var det bara att låta dem hållas annars hade man ju blivit tokig av oro.

• Anonym (Absolut)

Båda mina barn var för snabba med allt. Den yngsta klättrade dessutom överallt innan han kunde gå, och fort gick det. Vi har hårt golv, sten på stora ytor så vi köpte en lätt vadderad tyghjälm. Ingen klumpig, ganska tunn sådan men med vaddering. Det tog inte bort allt men tillräckligt för att inte ha en bebis med skallfraktur. Betong och plastmatta är liknande, luras inte av att det är plastmatta på!

Barnen får ont ändå av att ramla hejvilt, resten av kroppen har ju fullgod känsel så jag fattar inte varför en del menar att de inte lär sig något för att de inte får slå i skallen hårt. Och de kommer inte gå snabbare bara för att de är utan hjälm. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (?) skrev 2022-08-04 13:49:37 följande:

Är det du som skrev tråden om att du sett ditt barn som en glaskula fram tills nyligen plus skapat flera andra orostrådar om din dotter? 

Haha. Nä.
  • Anonym (Ts)
    Esc82 skrev 2022-08-04 14:27:13 följande:

Jag tycker du ska köra på hjälm fram tills barnet är så stabilt att det inte faller handlöst längre. Mitt ena barn var precis som ditt, ställde sig upp och släppte sen taget om det hon höll fast sig i med följden att hon föll raklång bakåt utan att ta emot sig. Huvudet dunsade då hårt i golvet. Jag kommer ihåg att det var en jobbig period från 8 månaders ålder tills hon var 10 månader och kunde gå utan problem. När hon började gå ordenligt var det som att hon också lärde sig att ta emot sig eller sätta sig på rumpan ifall hon tappade balansen. Jag hade aldrig en tanke på att det fanns såna hjälmar men om jag vetat hade jag köpt en. Det är hemskt att se hur huvudet smäller i golvet. 

Ja men precis. Tar tag, lutar sig bakåt och släpper. Bam i golvet. Eller står upp, vrider sig om, släpper taget och tippar. Inget sånt bebisdrutt på rumpan här inte än.
Svar på tråden Läragåhjälm?