• Anonym (Panik)

Hur få pengarna att räcka för resten av livet?

För att göra en lång historia kort....
    Jag har en större summa pengar på banken, utan ränta,
    o jag är sjukskriven på heltid sen många år o kommer inte kunna arbeta igen, har många sjukdomar o det går sakta men säkert utför.
    Försäkringskassan har hittills godkänt mina sjukskrivningar men inte sjukersättning, väntar på svar på den senaste ansökningen, jag är mitt i livet men vet inte hur lång tid jag har kvar, det kan vara flera år eller inte.
    I september är det inte säkert att jag kommer att ha någon som sjukskriver mig, då jag inte längre kommer att kunna bli sjukskriven av samma läkare o ställe längre....psykiatrin....då de anser att de inte kan göra mer för mitt psyke då mina sjukdomar är det som ställer till det för mig, så antidepp-piller o så får jag klara mig själv.
    Jag ska prata med min vc-läkare men sen vet jag inte vart jag ska vända mig om jag inte blir sjukskriven av denna, som har sagt* att man kan ju inte vara sjukskriven hela livet, någon gång måste ju försäkringskassan hjälpa dig.*
    Även min handläggare på försäkringskassan har sagt att h*n tycker det är konstigt att jag inte blivit godkänd för sjukersättning.

Så hjälp......hur ska jag göra för att få mina pengar att räcka resten av livet, om jag inte hittar någon som vill o kan sjukskriva mig för resten av den tid jag har kvar?
    Jag lever fattigt o har försökt sälja allt jag har för att få in pengar på banken. 

• Svar på tråden Hur få pengarna att räcka för resten av livet?
  • BuoBä

Det beror på hur mycket "en större summa" är, och hur mycket/lite du behöver per år för att täcka ditt uppehälle. Har du 10 000 000, och går runt på 200 000 om året, så har du inga större problem. Är "en större summa" 500 000 så blir det värre.

Hur som helst... FIRE-rörelsen går ut på att leva ekonomiskt så man kan spara mycket och sluta jobba tidigt. Där kan du hitta tips. Många kända bloggar är amerikanska, så vissa saker som privat sjukförsäkring är inte relevant, men jag gissar att du trots allt har en del extra, vårdrelaterade kostnader som de flesta svenskar inte har och som du behöver ta hänsyn till.
    Bloggen Rika tillsammans är också en bra start om du vill lära dig om hur man får pengar att växa, men tänk på att du inte bör ta för stora risker eftersom du behöver pengar även i ett kort perspektiv. 

• Anonym (Hoja)

Det är ju omöjligt att såga hur du ska få pengarna att räcka när du inte säger hur mycket du har.

Men har du så du kan avvara en del av dem så kan du ju försöka få dem att växa i fonder och aktier, dock tar du ju då en risk eftersom du även kan förlora pengar.

Det bästa är väl att ligga på försäkringskassan så att du får sjukersättning, din läkare ska skriva ordentligt och detaljerat om varför du aldrig mer kan jobba i överskådlig framtid och sedan ska du genomgå en del tester.

Det är inte omöjligt, jag har ett ex som numera har sjukersättning trots att jag vet att han mycket väl skulle kunna jobba. Därför gör sådant här mig förbannad, när människor som verkligen inte kan blir nekade.

• Anonym (Panik)
    Anonym (Hoja) skrev 2022-07-30 13:32:22 följande:

Det är ju omöjligt att såga hur du ska få pengarna att räcka när du inte säger hur mycket du har.

Men har du så du kan avvara en del av dem så kan du ju försöka få dem att växa i fonder och aktier, dock tar du ju då en risk eftersom du även kan förlora pengar.

Det bästa är väl att ligga på försäkringskassan så att du får sjukersättning, din läkare ska skriva ordentligt och detaljerat om varför du aldrig mer kan jobba i överskådlig framtid och sedan ska du genomgå en del tester.

Det är inte omöjligt, jag har ett ex som numera har sjukersättning trots att jag vet att han mycket väl skulle kunna jobba. Därför gör sådant här mig förbannad, när människor som verkligen inte kan blir nekade.

Jag har genomgått tester o massa möten med fk o deras inhyrda läkare, kuratorer, sjukgymnast, osv som säger att det är inte säkert att jag inte kan börja jobba igen då forskningen går framåt. Så enligt dem har jag 25% arbetsförmåga, dock inte mot hela arbetsmarknaden, o det trots att jag har hjälp för att sköta en del av hushållet hemma.
    Fk ville ha ut mig på ett projekt för en tid sedan, där enligt dem, alla kan klara av att vara med i, men deras egna utredare, som verkligen grillade mig, kom fram till att jag inte kan vara med i, såvida jag inte kan vara med hemifrån via datorn.
  • Anonym (a)
    Anonym (Panik) skrev 2022-07-30 13:49:47 följande:
    Jag har genomgått tester o massa möten med fk o deras inhyrda läkare, kuratorer, sjukgymnast, osv som säger att det är inte säkert att jag inte kan börja jobba igen då forskningen går framåt. Så enligt dem har jag 25% arbetsförmåga, dock inte mot hela arbetsmarknaden, o det trots att jag har hjälp för att sköta en del av hushållet hemma.
    Fk ville ha ut mig på ett projekt för en tid sedan, där enligt dem, alla kan klara av att vara med i, men deras egna utredare, som verkligen grillade mig, kom fram till att jag inte kan vara med i, såvida jag inte kan vara med hemifrån via datorn.
    Men om du har 25% arbetsförmåga så har du väl 75% sjukersättning?
  • Anonym (Panik)
    Anonym (a) skrev 2022-07-30 17:12:26 följande:
    Men om du har 25% arbetsförmåga så har du väl 75% sjukersättning?
    Enligt fk har jag 25% arbetsförmåga, enligt sjukvården så har jag 0%.
    Jobb hemifrån på timmar då jag orkar, hade kanske funkat, men det blir problem med det med....jobbigt att gå in på, när all energi jag har, går åt att bara existera.
    Jag har blivit nekad alla % från fk.
    Jag har jobbat sen jag var 12 år o gick i skolan, för att hjälpa till hemma, så det är inte att jag är arbetsskygg. O hade jag inte sparat o levt sparsamt, hade jag inte haft några pengar att leva på nu, för sjukpenningen är låg. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Panik) skrev 2022-07-30 19:48:45 följande:
    Jobb hemifrån på timmar då jag orkar, hade kanske funkat, men det blir problem med det med....jobbigt att gå in på, när all energi jag har, går åt att bara existera.
    Jag har jobbat sen jag var 12 år o gick i skolan, för att hjälpa till hemma, så det är inte att jag är arbetsskygg. O hade jag inte sparat o levt sparsamt, hade jag inte haft några pengar att leva på nu, för sjukpenningen är låg. 
    Ok, men hur mycket sparpengar har du då?
  • Anonym (Panik)
    Anonym (a) skrev 2022-07-30 19:53:31 följande:
    Ok, men hur mycket sparpengar har du då?
    Jag vill inte säga siffran men skulle jag leva på enbart mina sparade pengar o fortsatte leva så sparsamt som jag gör o inte räknar med att mat, el, mediciner o sjukvård blir dyrare, så klarar jag mig i 8 år. 7 år om man räknar bort, förhoppningsvis långt fram i tiden, begravning o annat runt där.
  • Anonym (Fk)
    Anonym (Panik) skrev 2022-07-30 19:48:45 följande:
    Du säger att FK bedömt att du har 25% arbetsförmåga, så varför har de då nekat dig sjukersättning på 75%? Det går inte ihop riktigt?

Känns ju fel att du ska behöva klara dig på låg sjukpenning år efter år och behöva slösa på dina sparpengar. Har du någon hjälp/stöd med din kontakt och dina ansökningar till FK t ex God man eller personligt ombud?
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Fk) skrev 2022-07-30 20:09:16 följande:
    Du säger att FK bedömt att du har 25% arbetsförmåga, så varför har de då nekat dig sjukersättning på 75%? Det går inte ihop riktigt?

Känns ju fel att du ska behöva klara dig på låg sjukpenning år efter år och behöva slösa på dina sparpengar. Har du någon hjälp/stöd med din kontakt och dina ansökningar till FK t ex God man eller personligt ombud?
    Jag har fått ett personligt ombud men h*n gick på semester så vi har bara pratats vid ett par gånger varav en gång med min handläggare på fk, som sa att h*n kunde inte påverka beslutet om sjukersättning men att h*n skulle tycka det vore konstigt om jag inte blev beviljad då jag är prövad mot alla jobb o har blivit bedömd som stadigvarande nedsatt o inte kan ta ett vanligt jobb.
    Det var vad som stod i mina uppgifter sen innan. sa h*n. 
    Antar att det menas att man inte får hitta på jobb som inte finns, som de brukar säga.
    O mitt förra avslag stod det att det var inte bevisat att jag inte skulle kunna bli bättre, trots att två läkare på olika områden sagt att försämring kommer ske stegvist. 
    De har skrivit så utförligt de har kunnat o jag har blivit utsatt för rejäl grillning om hur min vardag ser ut. Jag vet inte vad mer jag kan göra. 
    Jag äger inget av värde o kan inte leva mer sparsamt.
  • Anonym (Fk)
    Anonym (Panik) skrev 2022-07-30 21:19:40 följande:
    Jag har fått ett personligt ombud men h*n gick på semester så vi har bara pratats vid ett par gånger varav en gång med min handläggare på fk, som sa att h*n kunde inte påverka beslutet om sjukersättning men att h*n skulle tycka det vore konstigt om jag inte blev beviljad då jag är prövad mot alla jobb o har blivit bedömd som stadigvarande nedsatt o inte kan ta ett vanligt jobb.
    Det var vad som stod i mina uppgifter sen innan. sa h*n. 
    Antar att det menas att man inte får hitta på jobb som inte finns, som de brukar säga.
    O mitt förra avslag stod det att det var inte bevisat att jag inte skulle kunna bli bättre, trots att två läkare på olika områden sagt att försämring kommer ske stegvist. 
    De har skrivit så utförligt de har kunnat o jag har blivit utsatt för rejäl grillning om hur min vardag ser ut. Jag vet inte vad mer jag kan göra. 
    Jag äger inget av värde o kan inte leva mer sparsamt.
    Ok, så efter förra ansökan då du fick avslag  är du prövad ytterligare och det är EFTER detta som FK konstaterat att du bara har 25% arbetsförmåga?

I så fall så ser det ändå ut som att du kan bli beviljad sjukersättning denna gång. Glöm inte ansök om bostadstillägg också, det är ganska mycket pengar man kan få där, upp till 96% av hyran.
  • Anonym (Lui)

Vad är det för sjukdom du har som gör att du bara har några år kvar att leva? Och hur bedömer läkaren det? Hur kan de inte sjukskriva dig om du har en dödlig sjukdom? Nu vet jag att de kan vara riktigt intiligensbefriade på fk men ändå. 
    Min mormor som arbetat och slitit på fabrik i över 30 år och fått diverse allergier och eksem av arbetet blev deprimerad när fabriken lade ner och hon förlorade sitt jobb.
    Hon sökte nytt men fick inget och kämpade för att komma ut på nån praktik eller sysselsättning, men det var så mycket krångel och med tiden mådde hon bara sämre. Läkarna på VC konstaterade att hon inte kommer kunna jobba igen men en ung tjej på fk tyckte minsann att hon skulle fortsätta söka jobb, efter flera möten så skällde både Försäkringskassans läkare och VC läkaren ut handläggaren för hon var så jäkla vrång.
    Nu vet jag dessutom av två vänner som arbetat på fk att har en handläggare för många godkännanden så blir det samtal med chefen, så hon ville väl vara duktig och ha så många nekanden som möjligt. Ursäkta min OT berättelse. 

• Sockerikaffet

Om du har 8 gånger det du behöver per år så skulle du behöva investera med mer än 12 procents avkastning per år för att få pengarna att räcka resten av livet, alltså leva på avkastningen. Det skulle kunna gå, men ganska Osannolikt. Men jag tycker ändå att du ska investera delar av ditt kapital för att få avkastning. Du kanske ändå lyckas fixa sjukpenning eller sjukersättning och då inte behöva lika mycket av dina sparpengar, på så sätt räcker avkastningen till extra saker du behöver som inte sjukpenningen räcker till. 

beroende på hur aktiv du vill vara på börsen så kan du välja mellan lite olika strategier, placera i fonder, aktier eller indexfonder tex. Smartast är att använda isk för att köpa aktier/fonder. Spara en del av pengarna som buffert på vanligt bankkonto och investera det som du inte kommer behöva på kort sikt. 

• Anonym (Panik)
    Anonym (Fk) skrev 2022-07-30 21:38:26 följande:
    Ok, så efter förra ansökan då du fick avslag  är du prövad ytterligare och det är EFTER detta som FK konstaterat att du bara har 25% arbetsförmåga?

I så fall så ser det ändå ut som att du kan bli beviljad sjukersättning denna gång. Glöm inte ansök om bostadstillägg också, det är ganska mycket pengar man kan få där, upp till 96% av hyran.
    Men bostadsbidrag får man väl inte, om man har pengar på banken?
    Jag skulle behöva flytta till en annan kommun för att då kunna få lite hjälp av vänner, kan en flytt ställa till problem för mig, från fk:s sida?
    Jag måste spara de pengarna som annars skulle läggas på hemtjänst o tryghetslarm.
  • Anonym (....)
    Anonym (Panik) skrev 2022-08-03 23:58:19 följande:
    Men bostadsbidrag får man väl inte, om man har pengar på banken?
    Jag skulle behöva flytta till en annan kommun för att då kunna få lite hjälp av vänner, kan en flytt ställa till problem för mig, från fk:s sida?
    Jag måste spara de pengarna som annars skulle läggas på hemtjänst o tryghetslarm.
    Bostadstillägg, inte bostadsbidrag. Två skilda saker. Bostadstillägg kan man få beviljad om man har sjukersättning, dvs är sjukpensionär eller om man är vanlig pensionär. Oavsett hur mycket pengar man har på banken.  
Svar på tråden Hur få pengarna att räcka för resten av livet?