• Odd Even

    Är du rädd att bli av med din penis?

    Jag lyssnar nu på en ljudbok i bilen: Män visar kuken för mig av Caroline Hainer. Hon berättar där ingående om mannens relation till sin penis, och hon hävdar att det i alla kulturer finns en rädsla för män att bli av med sin penis. Vi känner ju igen det i det Freuds begrepp kastrationsångest. 
    Hainer nämner en sjuksköterska som har hand om patienter som vaknar upp efter en operation, och hon säger att medan de kvinnliga patienterna först när vaknar upp frågar efter sina anhöriga, så är det första de manliga patienterna gör är att de känner efter att de har penisen kvar. Så djup och allmängiltig skulle alltså den manliga skräcken för att förlora sin penis vara?

    Men stämmer det verkligen? Jag är man själv, och fastän jag har hört talas om det freudianska begreppet kastrationsångest, så kan jag inte minnas att jag någonsin på allvar tänkt tanken att jag skulle kunna bli av med min penis. Det  är verkligen inget jag har ångest för eller drömmer mardrömmar om.
    Det finns andra saker jag kan ha en irrationell ångest för, t.ex. att få krossat glas eller något annat vasst i halsen: Det händer att jag vaknar och får för mig att jag har något vasst i halsen. Men absolut inte att jag kan bli av med penisen.  

    Men hur är det er andra (män)? Vad säger du man? Har du ångest för att bli av med din penis?

  • Svar på tråden Är du rädd att bli av med din penis?
  • Postman

    Nej jag har absolut ingen ångest över det. Har aldrig tänkt tanken. Däremot skulle det förstås vara en enorm förlust om jag tvingades ta bort paketet. En kollega till mig fick cancer i penisen och var tvungen att ta bort allt. Det gjorde att man fick lite funderingar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Inget jag går och funderar på.

    Men visst vore det tråkigt.

    Det tycker både jag och 19-åringarna jag träffar.

  • Anonym (M)

    Nej, inget jag ligger vaken och har ångest för. Är inte det bara en föråldrad grej som Freud fick för sig..?

  • Anonym (Wtf)

    Har blivit opererad flera gånger och har aldrig någonsin känt efter om den varit kvar. Kan tänka mig det bara är ett önsketänkande från författarens sida.

  • Anonym (Haha)

    Det är ju komiskt att det är en kvinna som presenterar detta ämne.

    Jag har då aldrig haft någon ångest över att paketet ska försvinna. Aldrig ens tänkt tanken.. och när jag börjar fundera på om det skulle kunna vara så, så är slutsatsen att det finns en radda organ jag skulle vara mer orolig för om dom försvann.

    Det vore tragiskt om den försvann, men det finns så många andra kroppsdelar och organ man inte ens kan leva utan.

  • Anonym (M)

    Caroline lider nog av penisavund tror jag

    /Freud 

  • Anonym (Incelliga djur)

    Tja, jag läste precis på George Takei/fb om en man (USA nu) som hade lagt bindor i handskfacket på bilen som en service till fru och döttrar. Man har förstahjälpen-grejer så varför inte några bindor, tänkte han.

    Hans unge kollega som åkte med i bilen och skulle ta nåt där hävdade på fullt allvar att han hade blivit "emaskulerad" bara genom att se en binda och att mannen var ett arsle som hade sådana saker i sin bil.

    Jag gissar att den sortens man säkert drömmer mardrömmar om att pitten ska försvinna...

Svar på tråden Är du rädd att bli av med din penis?