• Anonym (Jag)

En fråga till er som jobbar med yngre tonåringar

Skriver som att du är i roll av svenskalärare, för det är vad det var här.

Sjundeklassarna ska skriva berättelser. En utmärker sig och är väldigt skicklig och målande i sitt skrivande, MEN. Hen skriver bland annat om hur en ung flicka blir lurad att följa med en äldre man som sedan våldtar henne. Flickan blir gravid och dör senare vid förlossningen.

Reagerar du på något speciellt sätt eller berör det dig inte att en trettonåring skriver om såna saker?

• Svar på tråden En fråga till er som jobbar med yngre tonåringar
  • Anonym (?)

En del lärare genomskådar någon form av uppmärksamhetssökande. 

• Anonym (X)
    Anonym (Jag) skrev 2022-07-31 11:02:32 följande:

Tycker det är ett gemensamt ansvar att se till så barn mår bra och inte far illa. Föräldrarna kände inte ens till vad barnet skrev om.

Det gör de nu. Vad gör de då?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (X) skrev 2022-07-31 11:03:58 följande:
    Det gör de nu. Vad gör de då?

Vad får dig att tro det?

• Anonym (X)
    Anonym (Jag) skrev 2022-07-31 11:05:13 följande:

Vad får dig att tro det?

Tja, du vet ju och tycker det är nåt att reagera på.
    Har du inte pratat med dem är det oetiskt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (X) skrev 2022-07-31 11:10:11 följande:
    Tja, du vet ju och tycker det är nåt att reagera på.
    Har du inte pratat med dem är det oetiskt.

Håll dig gärna till det jag faktiskt frågar om.

• Anonym (X)
    Anonym (Jag) skrev 2022-07-31 11:11:11 följande:

Håll dig gärna till det jag faktiskt frågar om.

Läraren behöver inte reagera, en förälder är en annan sak.
    En annan förälder som får kännedom om det och oroar sig bör prata med föräldern.

Där, nu har jag svarat.
  • Anonym (E)

Ett stort problem är att detta är precis vad tonåringarna lyssnar och ser på. Mordfall, poddar, de pratar om liknande saker hela tiden för det är vad som är inne. Klart att en målande beskrivning kan beröra den som läser men det behöver inte vara något som har en grund.

• Anonym (MR klister)

Jobbade på ett gymnasium där en elev skrev en fantastisk uppsats om en fiktiv skolskjutning. 
    Mycket grafisk och detaljerad.

Det blev ett ärende för skolkurator och sedan fock vi inte höra mer om det pga sekretess. Misstänker dock att socialtjänsten blev inkopplad tillsammans med BUP. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-07-31 11:40:45 följande:

Jobbade på ett gymnasium där en elev skrev en fantastisk uppsats om en fiktiv skolskjutning. 
    Mycket grafisk och detaljerad.

Det blev ett ärende för skolkurator och sedan fock vi inte höra mer om det pga sekretess. Misstänker dock att socialtjänsten blev inkopplad tillsammans med BUP. 

Oj, bra att de tog det på allvar iaf.

• Illusion

En lärare ska visst reagera, hen har anmälningsplikt vid minsta misstanke om oro. Socialtjänsten är sedan den som utreder om det finns belägg för oron. 
    Jag skulle ta det till chefen, rektor, för att rådslå. Denna ska ändå vara expert på sånt här. 

• Anonym (Erfaren_man)

Läraren borde ha frågat eleven rakt på sak om det hon skrivit om var självupplevt. 

• Anonym (MR klister)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2022-07-31 17:58:10 följande:

Läraren borde ha frågat eleven rakt på sak om det hon skrivit om var självupplevt. 

Självklart inte 
  • Anonym (ino)
    Anonym (X) skrev 2022-07-31 11:14:26 följande:
    Läraren behöver inte reagera, en förälder är en annan sak.
    En annan förälder som får kännedom om det och oroar sig bör prata med föräldern.

Där, nu har jag svarat.
    Rätt ointressant vad man "behöver" göra.

Man gör det som är rätt. Och i det här fallet är det att nysta i vad det kan finnas för bakgrund.
  • Anonym (Jag)

Fler som jobbar med tonåringar som kan tänka sig att svara?

• Anonym (MR klister)

Vad mer för svar behöver du???

• Anonym (Jag)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-08-01 12:26:30 följande:

Vad mer för svar behöver du???

Jag vill få en känsla för hur många som skulle ha reagerat och gjort något. Jag vet redan att man borde göra det, men det betyder inte att man gör det. Läraren här reagerade inte och jag undrar om det är vanligare än motsatsen.

Svar på tråden En fråga till er som jobbar med yngre tonåringar