• hyujqasw

    Bergshamra?

    Hej! Vi har planer på att flytta till Bergshamra, känns som ett otroligt fint område i Solna men hur är det tycker ni som antingen bor eller bott i området med barn?

    Hur är förskolorna? hur är det på kvällarna? hur är centrum? osv.
    Är det så barnvänligt som vi uppfattat området?

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Bergshamra?
  • Anonym (Bergshamrabon)

    Hej!
    Är uppvuxen i Bergshamra och flyttade tillbaka när äldsta barnet föddes. Det är verkligen en unik plats i Sthlm tycker jag. Det ligger mitt i Nationalstadsparken med vatten på båda sidor, massa natur samtidigt som det är 10 min till Stureplan. Nära till precis allt! Det är en speciell stämning här tycker jag, som i en småstad. Kan knappt gå utanför dörren utan att springa på någon bekant (vilket inte enbart beror på att jag vuxit upp här). Tyvärr flyttar många härifrån när barnen blir äldre (då de vill ha större boende eller villa) men alla har sagt att de gärna hade bott kvar då de trivts så bra. 


    Vi har varit jättenöjda med förskolan, skolan får vi testa på först nu efter sommaren. Har hört både bra och dåligt om den (skolorna i Solna har väl inte bästa ryktet). Vet att flera här väljer att sätta sina barn i skola i Danderyd istället, vilket ju ligger väldigt nära. 


    Området är superlugnt och otroligt barnvänligt. Här finns alla möjliga aktiviteter såsom dans, kör, fotboll, judo, innebandy, teater m.m., en fin idrottsplats och ett utomhusbad som oftast inte är fullproppat. Så skönt att ha allt detta på gångavstånd, för det har man oavsett var i Bha man bor. 


    Centrum är väl inte världens roligaste, men finns mataffär, mysigt bageri, bibliotek, vårdcentral, blomsterhandel, en trevlig kvartersrestaurang, apotek och lite dylikt. Vill man ha finare mat ligger restaurang Bockholmen här. Sen finns ju Mörby centrum två stationer bort med tunnelbanan eller Mall of Scandinavia fem min bort med bil. 


    Allt som allt så trivs vi superbra och kommer nog inte flytta på oss. Bara fråga om du undrar något mer. 

  • Anonym (Bergshamra)

    Tack snälla du för ett sådant utförligt svar och vad kul att ni trivs så bra! Det tror jag att vi också kommer att göra.

    Jo jag har 2 frågor på detta som du gärna får besvara,

    1: Har du någonsin känt dig otrygg på kvällarna i området? eller att ta tunnelbanan/andra kommunala kommunikationer sent på kvällen från/till Bergshamra?

    2: På förskolan där ni hade era barn-- är det blandade ursprung på barnen i grupperna eller endast svenska? Om majoriteten är svenska hur är inställningen till andra etniciteter? Kanske känslig fråga för vissa men svara gärna så ärligt du kan. Varför jag undrar är för att både jag och min man ser detta som otroligt viktigt då endast han i vår familj är etniskt svensk. 


  • Anonym (Bergshamra)

    Jag skrev ett nytt inlägg och skrev till några frågor-- vet inte varför jag inte kunde citera det inlägget till dig, så här kommer ett till! :) tack


    Anonym (Bergshamrabon) skrev 2022-07-31 23:16:31 följande:

    Hej!
    Är uppvuxen i Bergshamra och flyttade tillbaka när äldsta barnet föddes. Det är verkligen en unik plats i Sthlm tycker jag. Det ligger mitt i Nationalstadsparken med vatten på båda sidor, massa natur samtidigt som det är 10 min till Stureplan. Nära till precis allt! Det är en speciell stämning här tycker jag, som i en småstad. Kan knappt gå utanför dörren utan att springa på någon bekant (vilket inte enbart beror på att jag vuxit upp här). Tyvärr flyttar många härifrån när barnen blir äldre (då de vill ha större boende eller villa) men alla har sagt att de gärna hade bott kvar då de trivts så bra. 


    Vi har varit jättenöjda med förskolan, skolan får vi testa på först nu efter sommaren. Har hört både bra och dåligt om den (skolorna i Solna har väl inte bästa ryktet). Vet att flera här väljer att sätta sina barn i skola i Danderyd istället, vilket ju ligger väldigt nära. 


    Området är superlugnt och otroligt barnvänligt. Här finns alla möjliga aktiviteter såsom dans, kör, fotboll, judo, innebandy, teater m.m., en fin idrottsplats och ett utomhusbad som oftast inte är fullproppat. Så skönt att ha allt detta på gångavstånd, för det har man oavsett var i Bha man bor. 


    Centrum är väl inte världens roligaste, men finns mataffär, mysigt bageri, bibliotek, vårdcentral, blomsterhandel, en trevlig kvartersrestaurang, apotek och lite dylikt. Vill man ha finare mat ligger restaurang Bockholmen här. Sen finns ju Mörby centrum två stationer bort med tunnelbanan eller Mall of Scandinavia fem min bort med bil. 


    Allt som allt så trivs vi superbra och kommer nog inte flytta på oss. Bara fråga om du undrar något mer. 


  • Anonym (Bergshamrabon)

    På första frågan så skulle jag väl svara nej, jag känner mig inte otrygg här, men som tjej känner man sig ju lätt otrygg sent på kvällen oavsett var man är. Men det händer inte mycket på kvällarna vad jag hör om iaf (följer ändå lokala Facebookgruppen och pratar en del med andra), upplever inte att det är ?gäng? ute och hänger, bråk och sånt. Det är snarare så att det är öde när man kommer hem lite senare. Känner mig inte otrygg på själva tunnelbanan, det brukar vara ganska lugnt på den. Vet att det skedde en fruktansvärd överfallsvåldtäkt utomhus på norra sidan för något år sedan dock  

    På förskolan är det superblandat med etnicitet, många av barnen pratar ett till språk än svenska. En del föräldrar pratar bara engelska. Barnens pappa är inte heller född i Sverige. Bergshamra överlag är väldigt integrerat skulle jag säga. 

    Upplever att utbildningsnivån i området är hög och många har välbetalda jobb (vilket ju krävs med tanke på bostadspriserna). 

  • Anonym (Abc)
    hyujqasw skrev 2022-07-31 22:55:19 följande:
    Bergshamra?

    Hej! Vi har planer på att flytta till Bergshamra, känns som ett otroligt fint område i Solna men hur är det tycker ni som antingen bor eller bott i området med barn?

    Hur är förskolorna? hur är det på kvällarna? hur är centrum? osv.
    Är det så barnvänligt som vi uppfattat området?

    Tack på förhand :)


    Hej! Jag är en gammal Bergshamrabo jag också och trivs otroligt bra. Har bott här till och från (mest till) sedan tidigt 70-tal. Det har gått i vågor med skolan som på så många andra ställen, vi har vår son i skolan inne i stan eftersom jag var skeptisk. För att behålla vänner här går han i olika föreningar, idrottar här mm. Numera går skolan bara till klass 6 så man får ändå räkna med att hitta annan skola till barnet. 


    Jag känner mig väldigt trygg i Bergshamra och det kan som sagt vara lite öde mitt i natten, men otrygg har jag aldrig känt mig. 

    Det finns så mycket fint här, jag promenerar i Ulriksdslsparken varje dag, vi har Confidencen med klassisk musik, Rappnes underbara trädgård med café, nära till stan, bra service på torget med vårdcentral, några kvarterskrogar och apotek. 


    Välkommen hit!!

Svar på tråden Bergshamra?