• Anonym (TS)

Vad kan hända om man blir gravid för snabbt efter kejsarsnitt?

Har hört att man helst ska vänta minst ett år för att det ska hinna läka ordentligt. Men vad är det som kan hända om man inte gör det? Googlat lite men har inte riktigt fått svar. 

Försökte fråga en barnmorska förut och hon sa bara att ?det är ju inte förbjudet att bli gravid tidigare?.. och så långt är jag ju med , fattar att det inte är förbjudet och att det oftast går bra. Men undrar alltså vad som KAN hända i värsta fall? 

Jag gjorde mitt andra snitt för 6 månader sen (planerat), då hade det gått nästan 6 år sen första som var ett akutsnitt.. Vi vill nog ha ett till barn men har ändå tänkt vänta ett tag så är mest nyfiken egentligen.

• Svar på tråden Vad kan hända om man blir gravid för snabbt efter kejsarsnitt?
  • Anonym (Meh)

Eftersom livmodern skurits upp vid KS så behöver den tid att läka ihop. Annars kan den brista vid nästa graviditet. Känns sjukt oansvarigt att ta den risken och riskera sitt eget liv när man har barn.
    varför skulle någon vara så dum att medvetet gå emot läkares expertis. Inte många förhoppningsvis.

• Anonym (JJKHJQH)

Som sagt så behöver ärret läka. Eftersom livmodern är som svagast där den skurits upp måste den hinna bli stark igen. 

DÄREMOT är det vid vag.förlossning efter ks som risken är som störst att livmodern brister. Alltså risken vid bara själva graviditeten är inte jättestor (har inga siffror men lätt att googla fram). Men självklart måste allt läka ändå. 

/Väntar också på att det där året efter ks ska gå :) 

• Anonym (Lydia)

Är ingen läkare och vill inte låta nedlåtande nu, men är det inte ganska uppenbart att ärret i livmodern kan brista om det inte får läka tillräckligt till nästa graviditet? Känns som att det vore en rätt självklar grej? 

• Embla twopointoh

Till mig har flera läkare sagt att man utan problem kan bli gravid direkt efter ett snitt, eftersom nio månader är mer än tillräckligt för det gamla snittet att läka. Däremot, kan saker som foglossning bli värre, eftersom den "bara fortsätter" om man blir gravid innan den gått tillbaka. Det är alltså inte själva ärret som behöver tid att läka efter ett snitt, utan andra delar av kroppen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Meh) skrev 2022-08-02 01:06:43 följande:

Eftersom livmodern skurits upp vid KS så behöver den tid att läka ihop. Annars kan den brista vid nästa graviditet. Känns sjukt oansvarigt att ta den risken och riskera sitt eget liv när man har barn.
    varför skulle någon vara så dum att medvetet gå emot läkares expertis. Inte många förhoppningsvis.

Tack för svaret! 
    Vi kommer att vänta, hade ändå tänkt det av andra anledningar också. Har inte ens bestämt helt säkert om vi vill ha ett till barn men tror det. 

Och som sagt gick det ju många år mellan mitt första och andra snitt. Har fött vaginalt en gång också fast med sugklocka (första barnet). 

• Anonym (TS)
    Anonym (Lydia) skrev 2022-08-02 11:27:26 följande:

Är ingen läkare och vill inte låta nedlåtande nu, men är det inte ganska uppenbart att ärret i livmodern kan brista om det inte får läka tillräckligt till nästa graviditet? Känns som att det vore en rätt självklar grej? 

Tack för svar .. Tänkte att det var något sånt, visste att det kan hända under förlossningen när man har värkar men hade inte hört innan att det kan hända tidigare under graviditeten också .
  • Anonym (TS)
    Anonym (JJKHJQH) skrev 2022-08-02 10:16:43 följande:

Som sagt så behöver ärret läka. Eftersom livmodern är som svagast där den skurits upp måste den hinna bli stark igen. 

DÄREMOT är det vid vag.förlossning efter ks som risken är som störst att livmodern brister. Alltså risken vid bara själva graviditeten är inte jättestor (har inga siffror men lätt att googla fram). Men självklart måste allt läka ändå. 

/Väntar också på att det där året efter ks ska gå :) 

Tack för svar :) Eftersom jag har gjort 2 snitt så kommer jag nog aldrig föda vaginalt igen iallafall. . Har gjort det en gång innan snitten..Det gick inte så bra , barnet mår bra (tonåring nu) men de behövde använda sugklocka och jag fick en förlossningsskada som behövde opereras sen. 
  • Anonym (...)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-02 11:50:22 följande:

Till mig har flera läkare sagt att man utan problem kan bli gravid direkt efter ett snitt, eftersom nio månader är mer än tillräckligt för det gamla snittet att läka. Däremot, kan saker som foglossning bli värre, eftersom den "bara fortsätter" om man blir gravid innan den gått tillbaka. Det är alltså inte själva ärret som behöver tid att läka efter ett snitt, utan andra delar av kroppen.

Till mig med. Jag blev gravid 4 månader efter snitt. Jag fick höra både från BM och läkaren som genomförde snittet, att är det läkt så är det läkt. När jag sa att jag hört att man borde vänta sa de att så var det förr, men att man har så bra material/tekniker idag vid snitt, att det inte är så längre. 
Svar på tråden Vad kan hända om man blir gravid för snabbt efter kejsarsnitt?