• Nursie

    Vecka 31+2 med smärtsamma sammandragningar

    Hej! Jag börjar bli frustrerad över hur jag ska tänka eller agera.

    Förra veckan på jobbet började jag få jobbiga sammandragningar från och till (överansträngning säkert) . I söndags började jag få som molande mensvärk, med tryckkänsla längst ner och täta sammandragningar.. Trots att jag vilat 4h i sängläge med alvedon.

    Ringde FL som bad mig komma in. Ctg bekräftade sammandragningar var 15-20:e minut.. Läkarundersökningen visade inte någon påverkan på livmodertappen och bekräftade att någon förlossning var ej pågång.

    Fick bricanylspruta för att få livmodern att slappna av. Läkaren bad mig att komma in igne om de fortsätter.

    Bricanyl hjälpte och jag sov hela natten. På morgonen började det smyga tillbaka o jag ringde FL som bad mig komma in. 

    Samma sak där såg man aktivitet på ctg men inget tecken på förlossning var på G. Hade eller inte så värst ont.. Fick bricanyl spruta och rådet att vila hela tidne och ringa om det blir värre trots Alvedon. Efter besöket kändes de ok, någon 1h sen började igen men mest med tryck och stelhet med sammandragningar. 

    Jag vilade i sängen och tog alvdeon och smärtan började bli markant i rygg som molade, samt i i nedre livmoder med smärta i ljumskar, ner till lår och ben!

    Höll ut rätt länge men kände sen att de blev för mkt och fick fokusera på andas hela tidne. Pratar med FL som ber mig ta Alvedon igen och vila 2h till trots jag hade tagit alvdeon för 4h sen.. Hon trode inte att livmodertaopen kunde påverkas sedan undersökningen som gjordes i morse. Gjorde det och jag kände sakta men säkert att de började minska och jag kunde sova. Sov bra!

    På morgonen börjar det såklart igen men med samma smärta som igår kväll. Vågar inte ringa FL mer? Är det bara att härda framöver och ringa kanske när man har så ont att de olidligt? Vill inte störa men vill heller inte riskera att man kunde förebygga en prematur? Eller ännu värre att dottern i magen tar skada? Tillägg.. Kmr dessutom inte fram på öppenvården idag. 

    Hur hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Vecka 31+2 med smärtsamma sammandragningar
Svar på tråden Vecka 31+2 med smärtsamma sammandragningar