Anonym (what?) skrev 2022-08-03 20:29:21 följande:
Går det utmärkt? Eller är det en ekonomisk smäll vi tar? Jag vet inte. Jag vet bara vad diverse ekonomer har sagt i nästan 80 år: Det var för dyrt att administrera det behovsprövade barnbidraget, och vi vill inte gå tillbaka dit.
Sedan har det behovsprövade barnbidraget också en annan baksida, som de som vill införa det sällan pratar om: stor risk att det befäster bidragsberoende och utanförskap. Vilket ju är raka motsatsen till vad de vill.
Om man ser det så är väl allting en ekonomisk smäll? Ingen betalar ju allting själv utan alla hjälps åt solidariskt, mer eller mindre.
Om vi inte vill att människor ska vara bidragsberoende så måste samhället, vi alla tillsammans, se till att det finns jobb till alla och alla typer av jobb, och se till att man även kan leva på minimumlönen.
Det kommer alltid finnas människor som inte kan jobba och människor som inte vill jobba och gör allt för att slippa, och det kommer alltid finnas människor som har svårt för att jobba av olika anledningar men som kan med anpassning.
Och det kommer alltid finnas människor som står utanför hur man än gör.
Då är ju frågan om man anser att de ska ha rätt att få hjälp till boende och mat, eller om man ska strypa alla ekonomiska smällar och helt enkelt köra starkast eller snarare rikast, överlever.
Sedan förstås borde samhället/politikerna göra något för att fler ska ta sitt personliga ansvar och tex inte skaffa 10 barn om man har försörjningsstöd. Men upp till tex 3 barn tycker jag väl absolut att man skulle kunna behovspröva barnbidraget. På något sätt med dagens teknik borde det inte vara jättesvårt att samköra system som tex deklarationer med ansökningar, så att ett dataprogram lätt kan sålla bort de som söker trots att de inte kommer bli godkända. Så behöver det kanske inte kosta så mycket administrativt heller.