Tips på hur komma i kontakt med känslorna
Hej!
Jag är en man på 41 år som lidit av psykisk ohälsa (depression/ångest) till och från under större delen av mitt liv.
Det var mobbning och sexuellt övergrepp i barndomen som var triggern, och sen har det rullat på med en hel del tråkigheter så som missbruk etc. Jag har dock klarat av att ha ett hyfsat fungerande liv och idag har jag ett väldigt bra jobb.
Men jag mår inte bra. Jag är ensam och har ingen egen familj eller partner. Min psykiska ohälsa har på olika sätt orsakat att det tagit slut med flertalet förhållanden (ett på nästan 10 år) och det är alltid jag som blivit dumpad (flera gånger lämnad för en annan).
Efter senaste uppbrottet för ett år sedan stängdes mitt känsloliv nästan helt och hållet. Det blev för mycket helt enkelt, och sedan dess känner jag mig nästan som en deprimerad robot. Jag har inte alls svårt för att prata om mina problem, men har knappt några att göra det med och vill inte lasta över mitt skit på andra.
Jag har ADHD och tyvärr är det så sjukt i detta land att man särbehandlas om man har detta. Jag har gång på gång försökt få samtalsstöd men man säger att alla mina problem beror på ADHDn och att jag behöver medicin, vilket bara får mig att må dåligt. Jag lyckades tjata till mig en psykologtid men så fort psykologen såg att jag har ADHD sa hon mer eller mindre: "Ja men titta! Här har vi ju orsaken till dina problem. Du måste börja äta medicin igen!"
Jag ska försöka få till en tid privat eftersom jag inte får det via vanliga vården, men jag har för tillfället inte råd. Så jag ber er om tips på sätt att komma i kontakt med sina känslor.
Jag jobbar hemma idag och en granne har en hund som han lämnar ensam om dagarna, vilket är fruktansvärt. Jag har försökt kontakta honom men det går inte att få tag på honom, och hyresvärden kan inget göra. Hur som helst så bokstavligen grät hunden idag och något hände i mig. Det blev för mycket att höra den stackars hunden fara illa så jag började gråta, vilket jag inte gjort på EVIGHETER.
Efteråt kände jag mig som en ny person. Jag kände mig som människa och full av liv. Jag vet dock att detta kommer att avta och jag kommer återigen stänga av känslorna (sker omedvetet). Så återigen, finns det något man kan göra för att komma åt dom?
Jag vill möta allt. Reda ut mina problem och trauman. Jag vill må bra igen.
Tack