• Svar på tråden Handikapade Erik utslängd från konsert hur skamligt är det?
  • Tecum

    Att vännerna lyfte upp hela rullstolen låter minst sagt riskabelt, både för Erik och omgivningen. Tänk om de tappat den! Så det var därför de blev "utslängda", inte för att Erik var rullstolsbunden. De fick valet att antingen Erik eller "vännerna" skulle få stanna kvar.

    En smidigare hantering hade varit om vännerna och vakten gemensamt letat upp en bättre plats där även rullstolsbundna kan se. Jag har varit på många konserter där det funnits funktionshindrade och det funkar för dem. Men ett sånt stolleprov som att lyfta hela ekipaget har jag lyckligtvis aldrig sett...

  • flygrl
    Tecum skrev 2022-08-04 19:59:04 följande:

    Att vännerna lyfte upp hela rullstolen låter minst sagt riskabelt, både för Erik och omgivningen. Tänk om de tappat den! Så det var därför de blev "utslängda", inte för att Erik var rullstolsbunden. De fick valet att antingen Erik eller "vännerna" skulle få stanna kvar.

    En smidigare hantering hade varit om vännerna och vakten gemensamt letat upp en bättre plats där även rullstolsbundna kan se. Jag har varit på många konserter där det funnits funktionshindrade och det funkar för dem. Men ett sånt stolleprov som att lyfta hela ekipaget har jag lyckligtvis aldrig sett...


    Låter rimligt. Verkade riskabelt både för Erik, polarna och andra runtomkring. Dessutom tänker jag att dom bakom Erik & co. måste ha blivit rejält skymda där, särskilt som det hela utspelade sig nära scenen.

    Sen borde ju vakten ha kunnat löst det på ett smidigare sätt, antingen att dom om möjligt flyttades till ett annat ställe eller fick stanna kvar under förutsättning rullstolen stannade kvar på golvet.


    Om det stämmer att vakten betedde sig sådär va han ju minst lika stort problem som Erik & co. Helt olämplig ffs! :/

  • Mortiscia80

    Inte ett dugg skamligt. Kan man inte bete sig på konsert så blir man utslängd. De fick ett val, kompisarna hade kunnat lämna konserten istället för killen i rullstol.

  • Aniiee

    För att återge texten i bilden som är extremt liten:


    VOINE, voine - Hur kan detta få hända?
    Vi har i Blekinge några tilldragelser med hög dignitet:
    Sweden Rock, Tosia Bonnadagen, Karlskrona Lövmarknad, Killebom och ÖSTERSJÖFESTIVALEN.
    Samtliga arrangemang av typ underhållning och glädje.
    Hur kan då något som detta få hända:
    Östersjöfestivalen år 2022!
    En ungdom, rullstolsbunden sen tidiga tonåren åker till Karlshamn tillsammans med goda vänner. Väldigt medveten beträffande vilken show som skall beses och avhöras. Förskottsbetalad entre`, goda vänner som ledsagare med tanke på rullstolens obestridliga begränsningar.
    Allt fungerar, man är ute i god tid och kommer nära estraden, faktiskt så nära att han kan resa sig upp till stående med hjälp av avspärrningen.
    Ben utan muskler och ryggmärgsskada är inget att leka med, han orkar stå upp några minuter och sjunker tillbaka ner i rullstolen. Man sitter lågt i en rullstol! - Inte .mycket han kan se med stående publik runt om sig.
    Kompisarna fattar, förstår och de har en lösning. Starka armar lyfter upp stolen i axelhöjd med personen i. Perfekt, han ser och han hör sitt favoritband.
    Han är inte i vägen för någon, eller?
    Jo minsann, en ordningsvakt ser det hela och blir väldigt sint.
    Banar sig brutalt fram och gallskriker samt tacklar till de som håller upp rullstolen som faller till marken. Den som sitter i rullstolen faller naturligtvis av och blir liggande på marken.
    Han kämpar för att kunna ta sig tillbaka upp i stolen, något som inte är helt lätt eftersom han bara har sin armar att häva sig med.
    Ordningsvakten skriker att han ska inte sjåpa sig, han behöver ingen rullstol, han har rullstol enbart för att roa sig!
    När han väl tagit sig upp i stolen, sliter vakten loss stolen och kör undan en bit. Klipper av entre`bandet och förklarar att personen ska ut. Går han inte med på detta ska minsann " alla hans vänner ut" - det är bara att välja! Att få veta ett ID på vakten låter sig inte göras, han behöver inte uppge detta påstår han - han bestämmer han är chefen, detta är något som vederbörandes förskräckta kollegor bekräftar.
    Festen är slut för den rullstolsbundne ungdomen, den dyra biljetten förverkad och förnedringen total! Försök att kontakta arrangören för att finna en ansvarig misslyckas.
    Tror Östersjöfestivalen att det är bra så?
    Inte, det kan jag försäkra. Polisanmälan rörande detta övergrepp är verkställd. Anmälan till Diskriminerings ombudsmannen är under författande. Alla vittnesmål sammanställes. En sak som denna ska bara inte få hända. Dåligt utbildad personal med stora personliga problem och attityds yttringar ska inte skyddas. Detta ska redas ut. Hjälp mig, dela så att alla får veta vad som kan hända!
    Inget ris till övrig personal men att skydda en kollega som denne är mycket illa. Vi ska ha rätt man på rätt plats! En " ordningsvakt" som beter sig på detta sättet är en fara.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Hotelliggaren

    Vore intressant att höra vaktens version.... Präglades allt av fylla, hade gänget hållt på o strula en lång stund innan, var de redan anvisade en plats som hade passat rullstol bättre men ville vara närmare scen? Säger inte att nåt av det behöver stämma, men såna saker brukar dyka upp när man kollar närmare påliknande händelser. Skälet att jag blir skeptisk är att den här typen av skildringar i forum och på FB brukar vara otroligt vinklade och partiska. Kan vara annorlunda naturligtvis. I det här fallet är såklart allt filmat så det blir ju lätt att se vad som hänt och inte hänt.

  • Ocdmänniska

    I Sverige får man inte ens bli upplyft på konserter, och inte crowdsurfa heller. Sen låter det riskfyllt med en rullstol också. 
    Kanske inte bord blivit utslängd dock men man vet ju inte hur situationen var 

Svar på tråden Handikapade Erik utslängd från konsert hur skamligt är det?