• Anonym (Hjälp)

Vågar man ta rörligt elavtal?

Vårtbundna elavtal går ut om en månad. Vi förbrukar mycket el, ca 32000 kvh/år. 

Vårt förra avtal var på 52 öre/kWh och under vintern blev det ca 2000 kr/mån.

Fast pris med 1 års bindningstid blir ca 300 öre/kWh och då blir det ju upp emot 12000 kr i månaden på vintern!

Med rörligt avtal kan vi kanske tjäna på det, men... om elen går upp till sisådär 4-5 kr så blir det ju snarare 16-20000 i månaden!!

Hur ska man tänka?! Hur gör ni?

• Svar på tråden Vågar man ta rörligt elavtal?
  • Anonym (Sebbe)

Det beror på vilka marginaler ni har.

Att binda är som att köpa en försäkring mot höjda priser. Har man inte råd med skenande priser är det en bra idé.

Har man däremot pengar att ta smällar lönar sig rörligt pris i längden,

• Mascaraklumpar

Här har vi inte kunnat bestämma oss och nu har 1-årspriset stigit så pass att det inte känns värt det längre.  

Nu funderar jag på att byta från månads- till timpris IP stället. Skulle priserna öka helt sanslöst mycket i vinter kan man kanske ändå kunna få ned det en del genom att göra allt nödvändigt på nätterna? 

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2022-08-04 21:12:27 följande:

Nu funderar jag på att byta från månads- till timpris IP stället. 

Till timpris i stället, skulle det stå
  • Anonym (Hjälp)
    Mascaraklumpar skrev 2022-08-04 21:12:27 följande:

Här har vi inte kunnat bestämma oss och nu har 1-årspriset stigit så pass att det inte känns värt det längre.  

Nu funderar jag på att byta från månads- till timpris IP stället. Skulle priserna öka helt sanslöst mycket i vinter kan man kanske ändå kunna få ned det en del genom att göra allt nödvändigt på nätterna? 

Ja, timpris kanske skulle vara något. Vi brukar ändå starta diskmaskin och tvättmaskin vid midnatt. 
    Jag får titta på det. Det borde ju finnas någon nackdel med timpris jämfört med rörligt- annars skulle ju alla välja det istället.

Vi har lite marginaler, så vi hamnar väl inte hos kronofogden, men skall det hålla på och kosta 20000 i månaden får vi snart slut på våra blygsamma besparingar (kring 100 000). Brukar kunna spara 6-10 tusen per månad, men det går ju inte nu.
    Inga lån på huset men inte sugen på att ta lån till elpengar.
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-08-04 21:28:41 följande:
    Ja, timpris kanske skulle vara något. Vi brukar ändå starta diskmaskin och tvättmaskin vid midnatt. 
    Jag får titta på det. Det borde ju finnas någon nackdel med timpris jämfört med rörligt- annars skulle ju alla välja det istället.

Vi har lite marginaler, så vi hamnar väl inte hos kronofogden, men skall det hålla på och kosta 20000 i månaden får vi snart slut på våra blygsamma besparingar (kring 100 000). Brukar kunna spara 6-10 tusen per månad, men det går ju inte nu.
    Inga lån på huset men inte sugen på att ta lån till elpengar.

Ja, nackdelen är att om man använder en högre andel av sin elförbrukning än snittet under de timmar då det är som högst efterfrågan så blir det dyrare än att ha  vanligt månadspris. Vi har också marginaler och jag tänker att så länge priserna är normalhöga så skulle man inte behöva bry sig så mycket om det, blir det några hundralappar dyrare så blir det - men skulle priserna bli helt galna under en period så har man en större möjlighet att reagera och påverka priset just under den perioden med timpris. 

Jag vet inte alls om jag tänker rätt, har aldrig funderat över hur elavtal funkar över huvud taget förrän nu de senaste dagarna. 

• Aniiee

Vi har rörligt timpris. Ett plus i kanten för oss är att hyreshuset vi bor i är okejat att ha tvätt, tumlare och diskmaskin på alla tider på dygnet för lyhört är det sista det här huset är. Man hör knappt om någons brandvarnare går igång.

Det jag har märkt sen vi skaffade timpris är att det kan vara extremt volatilt per kwh. Idag har priserna rört sig mellan 1,99 öre (japp) till 64,9 öre, medan det igår rörde sig mellan 2 öre och 290 öre. Det har varit uppe i över 500 öre också i slutet av juni.

Jag får vecko- och månadsstatistk i appen. Den säger mig just nu att snittpriset jag betalat i hela juli var 114,40 öre. I Juni var snittpriset 168.41 öre och i Mars var det 169,74 öre. Längre back kan jag inte gå för en rättvis bild, tyvärr, då de ändrade hur de redovisade priset, men i Januari var det 107,04 öre exklusive skatter och moms (som alltså sedan mars ingår i priset jag angav ovan). Man kan också se spotpriset 24 timmar framåt. Den här timmen är mitt elpris 5,9 öre, imorgon kl 10-11 kommer det vara 64,9 öre. inte så mycket att det spelar oll, men det är trevligt att få en varning om priset kommer vara säg 3-k kr.

Appen visar också hur mycket man förbrukar timme för timme. Jag ser tydligt när spisen eller diskmaskinen varit på till exempel, och vi har blivit bätte på att planera diskmaskinen och ugnsanvändning till när grafen är grön.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Hjälp)
    Aniiee skrev 2022-08-04 23:11:58 följande:

Vi har rörligt timpris. Ett plus i kanten för oss är att hyreshuset vi bor i är okejat att ha tvätt, tumlare och diskmaskin på alla tider på dygnet för lyhört är det sista det här huset är. Man hör knappt om någons brandvarnare går igång.

Det jag har märkt sen vi skaffade timpris är att det kan vara extremt volatilt per kwh. Idag har priserna rört sig mellan 1,99 öre (japp) till 64,9 öre, medan det igår rörde sig mellan 2 öre och 290 öre. Det har varit uppe i över 500 öre också i slutet av juni.

Jag får vecko- och månadsstatistk i appen. Den säger mig just nu att snittpriset jag betalat i hela juli var 114,40 öre. I Juni var snittpriset 168.41 öre och i Mars var det 169,74 öre. Längre back kan jag inte gå för en rättvis bild, tyvärr, då de ändrade hur de redovisade priset, men i Januari var det 107,04 öre exklusive skatter och moms (som alltså sedan mars ingår i priset jag angav ovan). Man kan också se spotpriset 24 timmar framåt. Den här timmen är mitt elpris 5,9 öre, imorgon kl 10-11 kommer det vara 64,9 öre. inte så mycket att det spelar oll, men det är trevligt att få en varning om priset kommer vara säg 3-k kr.

Appen visar också hur mycket man förbrukar timme för timme. Jag ser tydligt när spisen eller diskmaskinen varit på till exempel, och vi har blivit bätte på att planera diskmaskinen och ugnsanvändning till när grafen är grön.

Intressant! Jag skulle gärna ha en app som visar aktuellt pris och hur mycket vi förbrukar. Jag antar att det är möjligt med alla bolag som erbjuder timpris.
  • Aniiee
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-08-05 01:32:10 följande:
    Intressant! Jag skulle gärna ha en app som visar aktuellt pris och hur mycket vi förbrukar. Jag antar att det är möjligt med alla bolag som erbjuder timpris.
    Du kan ladda ner appen redan nu. Greenly heter den. Man kan koppla sitt egna avtal om man inte vill teckna deras, och även om man inte har rörligt. Man ser förbrukningen då fast med någon dags eftersläp. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • snedtak

Om ni är oroliga för höga kostnader hade jag valt att binda, och samtidigt försöka få ner elförbrukningen (särskilt vintermånaderna). 1 grad lägre innetemperatur vintertid innebär ungefär 5% lägre elförbrukning, så om ni har eluppvärmning är det värt att ha tex. 20-21 grader istället för 23-24.

Timpris är bra för de som kan välja att flytta sin elförbrukning till tider när elen är billigare. Elen är oftast som dyrast mellan 7-9 på och mellan 17-19, och ligger normalt högre mellan ca 6-23. Jag som bor i hus utan eluppvärmning (bara hushållsel) samt elbil har timpris, eftersom elbilen som står för nästan halva förbrukningen laddas på natten. Totalt sett gör vi däremot bara av med ca 5000 kWh per år, så vi har råd att ta en prissmäll.

Svar på tråden Vågar man ta rörligt elavtal?