• Oktobertjej

    Vad vet ni om ÄL?

    Försöker bli gravid med nummer två och klurar på det här med ägglossningsflytningar. Ju mer jag googlar desto mer förvillad blir jag. 


    Jag undrar rent krasst:
    1. Det fertila sekretet är det de flytningarna som är lite klistriga? Som man kan dra till ca 4-6 centimeter långa strängar mellan fingrarna?

    2. När jag haft det ?klistriga? några dagar brukar det istället bli väldigt blött, som ett helt rått ägg i trosan (minus äggulan då). Det håller i sig till och från några dagar med, men det är inte så ?strängaktigt? i konsistensen utan mer bara blött och geléaktigt. Sammanlagt de klistriga och de blöta flytningarna blir det så många dagar!? Inte kan man vara fertil i över en vecka? Så när är man det egentligen, sett till flytningarna?


    3. När jag googlar kommer jag till olika typ fertilitetsdoktorssidor som säger att efter ÄL blir det torrt, men först efter fyra dagar. Så då skulle man kunna backa tiden och räkna att från den första torra dagen och bakåt fyra dagar då var ÄL? 


    4. Betyder det också isf att de fyra sista dagarna med väldigt blött ?äggviteslem? är ägglossningen egentligen över? Om det ska passera fyra dagar innan det blir torrt, som ?experterna? skriver. 


    Vet att jag borde köpa ÄL-test, men vi är i sommarstugan nu utan möjlighet till det och tycker lite grann att det är kul att ta reda på hur kroppen fungerar. 

  • Svar på tråden Vad vet ni om ÄL?
  • Anonym (Zq)

    Det är olika för olika kvinnor. Vissa får aldrig de där äggviteflytningarna eller trådiga flytningarna, vissa har fertila flytningar flera dagar, vissa bara någon dag osv. 


    Det är de äggviteliknande flytningarna som är tyder på maximal fertilitet. De andra trådaktiga som du har leder upp till detta när hormonerna börjar att ändras och ägglossning närma sig. Man kan absolut ha början på fertilt sekret+ sen fertilt sekret i en vecka. Man kan också bli gravid av sex som sker en vecka innan äl då vissa spermier från en del män kan leva upp till 7 dagar, vanligast är dock upp till 5 dagar.

    Man kan dock även ha trådiga- och äggviteflytningar även när man inte har eller närmar sig ägglossning. Det är rätt vanligt att få t.ex när mensen närmar sig eller under graviditet.

    Ägglossningsflytningarna försvinner när progesteron kommer ut i kroppen. Progesteron bildas av gulekroppen, alltså blåsan ägget släppt från under ägglossning. Progesteron börjar bildas direkt efter att ägget släppt så flytningarna ska försvinna eller minska kraftigt snabbt efter äl. Det ska inte dröja några 4 dagar. 

  • Anonym (F)

    Jodå du kan ha fertilt sekret i en vecka. Det kan till och med komma och gå mellan vattnigt och äggvita. Strunta i de där 4 dagarna som doktorn skrev för det är så olika från person till person. Se bara till att ha sex de dagarna (tex varannan dag) när sekretet är så. Det är svårt att veta exakt när ÄL är över genom att bara kolla på flytningarna. Oftast vet man inte när man haft ÄL förrän när mensen kommer (eller inte kommer) om man inte tempar. Men har man koll på hur lång lutealfas man har så kan man ju räkna ut när ÄL var i efterhand :)

  • Jag är bara jag

    Jag tänkte aldrig på om sekretet var fertilt eller inte. Jag bara tänkte att jag hade äl-flytningar. De varade runt 3 dagar- 2-4 varje gång. Dagen efter äl blev jag torr. Räknade ut min mens i alla år grundat på äl-flytningarna.

Svar på tråden Vad vet ni om ÄL?