• Anonym (Karl)

Säljares skyldighet att meddela om fuktskador

en vän till mig köpte ett hus För typ ett år sedan. Vid besiktningen noterades en avvikande eller skum lukt vid ingången till en typ groventre där det även fanns en utbyggnad. Besiktningsmannen påpekade även en skada på en panel på utsidan och säljaren sa att det var från ett tidigare läckage från stuprör. Syllar i ytterväggar i det området kontrollerades och fukthalten var under  gränsvärdet (12%). Anticimex var även där och mätte fukt i luften och det var bra värden. Lukten har även avtagit i takt med renovering (byte av mattor och golvbrunn i närliggande tvättstuga - fukten mättes i tvättstugan med och den var ok). 
    Men den är inte helt borta skulle jag säga .. det luktar dock inte mögel riktigt ?

för några veckor sedan stötte jag och min vän på en man som tydligen hade hjälpt säljaren att åtgärda en större fuktskada i den delen av huset ett litet tag innan försäljningen - kanske ett halvår. Hela panelen hade bytts och de hade skurit i gipset vad jag förstod. Min vän blev förvånad och mannen sa då ?men jag sa till honom att dokumentera detta så kan ingen säga något?. Det har inte dokumenterats. 

jag tänker att mätningarna som gjorts borde garantera att skadan är helt åtgärdad och lukten kan kopplas till det gamla byggmaterial som nu byts ut (det avtar ju mer och mer och har nästan försvunnit helt under sommaren när det vädrats mycket). samtidigt tycket jag att säljaren borde informerat om detta. min vän funderar nu på att utreda fukt i den delen av huset och det känns som en tråkig kostnad när man renoverar. 

Borde säljaren ha beröttat om detta? 

• Svar på tråden Säljares skyldighet att meddela om fuktskador
  • Anonym (M)

Nja, som jag förstår det visste köparen ju om problemet och det är upp till honom att ta reda på vilka skador det kan tänkas innebära i vilket fall, så det spelar nog inte så stor roll vad säljaren berättat i det fallet.

• Anonym (k, nlö ijup90)
    Som säljare är du ansvarig för följande:
    Information om bostaden
    Genomföra dina skyldigheter enligt det avtal som skrivs med köparen
    Beräkna dina ungefärliga driftskostnader för bostaden
    Upplysa mäklaren om eventuella fel på bostaden som köparen bör känna till
    Hjälpa mäklaren att inhämta nödvändig information om bostaden.
    Upplysa mäklaren och köparen om pantförskrivningar/lån som belastar bostaden.
    Upplysa mäklaren och köparen om eventuella servitut som belastar fastigheten.
    Dolda fel (2 år för bostadsrätt och 10 år för friköpt bostad, exempelvis hus)

Här kan du läsa mer: www.ekonomifokus.se/bostad/hitta-maklare/salja-bostad-ansvar-som-saljare
Svar på tråden Säljares skyldighet att meddela om fuktskador