• Anonym (Madde­)
    Sat 6 Aug 2022 16:12
    8581 visningar
    32 svar
    32
    8581

    Olivia eller Livia?

    Vi väntar vårt första barn och står mellan namnen Olivia eller Livia. Vilket tycker ni är finast? Vi står lite i valet och kvalet. 

  • Svar på tråden Olivia eller Livia?
  • Anonym (Madde­) Trådstartaren
    Tue 9 Aug 2022 12:37
    #21
    +1
    PernillaPG skrev 2022-08-09 12:36:25 följande:

    I mina öron låter Livia som ett försäkringsbolag.


    Haha varför då? 
  • Tue 9 Aug 2022 13:58
    #22
    trollhona skrev 2022-08-09 12:32:50 följande:
    För att det enda som skiljer är en bokstav. Som sagt, förstår att det är en skillnad för er, ursprung och smeknamn mm mm.
    Men för en utomstående åskådare så är det ett O som skiljer och inget mer.

    Så som sagt, jag tycker Olivia ser mer "helt" ut som namn, men det är min åsikt.
    Det är alltså inte jag som är TS bara så du vet.

    Sen håller jag helt med att namnen förstås är väldigt lika. Men Livia är alltså ingen kortform av Livia som man lätt kan tro utan tydligen ett helt annat och väldigt gammalt namn från romarrikets tid som bla. bars av en kejsarinna. Fick veta detta när jag googlade namnen. Men visst är dom lika.
  • Tue 9 Aug 2022 16:30
    #23

    Olivia helt klart. Bra och safe på alla sätt. Livia känns så avhugget.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tue 9 Aug 2022 16:51
    #24

    Olivia får min röst. Ett fint namn som är väldigt gångbart i Sverige.
    Livia ger för mig associationer till en gammal film (eller kanske det var en tv-serie) om Romarrikets fall. Ser det mer som ett Italienskt namn, men det kanske är vanligt i Sverige?

  • Thu 11 Aug 2022 17:07
    #25
    Arcnice skrev 2022-08-09 16:51:48 följande:

    Olivia får min röst. Ett fint namn som är väldigt gångbart i Sverige.
    Livia ger för mig associationer till en gammal film (eller kanske det var en tv-serie) om Romarrikets fall. Ser det mer som ett Italienskt namn, men det kanske är vanligt i Sverige?


    Du tänker på Livia i "Jag, Claudius". Hon hade väl ihjäl halva släkten för att försöka styra upp vem som skulle bli kejsare. Inte så nice tant.
  • Thu 11 Aug 2022 17:16
    #26
    nihka skrev 2022-08-11 17:07:25 följande:
    Du tänker på Livia i "Jag, Claudius". Hon hade väl ihjäl halva släkten för att försöka styra upp vem som skulle bli kejsare. Inte så nice tant.
    Här kommer en bild:

  • Anonym (Suck)
    Thu 11 Aug 2022 17:44
    #27
    -1 +1

    Olivia 
    allt annat är WT 

  • Thu 11 Aug 2022 21:07
    #28

    Olivia är finare. 

    Livia känns avhugget, som om något saknas och det är svårare att säga och inte lika fint imho. Dessutom kommer Livia att få rätta sitt namn hela sitt liv då alla kommer att ta för givet att hon heter Olivia. 

  • Sat 13 Aug 2022 21:00
    #29
    Anonym (Suck) skrev 2022-08-11 17:44:09 följande:

    Olivia 
    allt annat är WT 


    Vem fan bryr sig va som är WT? Känns mest ängsligt imho.
    Tihi skrev 2022-08-11 21:07:43 följande:

    Olivia är finare. 

    Livia känns avhugget, som om något saknas och det är svårare att säga och inte lika fint imho. Dessutom kommer Livia att få rätta sitt namn hela sitt liv då alla kommer att ta för givet att hon heter Olivia. 


    Vadå rätta namn? Livia är ett eget urgammalt namn från det gamla Rom och inget smeknamn på Olivia.


    (Hej Tihi förresten! )

  • Sat 13 Aug 2022 21:55
    #30
    flygrl skrev 2022-08-13 21:00:10 följande:
    Vem fan bryr sig va som är WT? Känns mest ängsligt imho.

    Vadå rätta namn? Livia är ett eget urgammalt namn från det gamla Rom och inget smeknamn på Olivia.


    (Hej Tihi förresten! smile5.gif )


    Hej själv! Hur går din sommar?

    Kanske skrev jag konstigt men jag menade att hon kommer att få rätta sitt namn för alla i tid och otid. Jag har en Livia i bekantskapskretsen och det är ett evigt rättande med nya människor att hon heter Livia och inte Olivia. 
  • Mon 15 Aug 2022 18:30
    #31
    Tihi skrev 2022-08-13 21:55:07 följande:
    Hej själv! Hur går din sommar?

    Kanske skrev jag konstigt men jag menade att hon kommer att få rätta sitt namn för alla i tid och otid. Jag har en Livia i bekantskapskretsen och det är ett evigt rättande med nya människor att hon heter Livia och inte Olivia. 

    Ahh, nu fattar jag. Du menar att hon kommer få rätta sitt namn. Sorry, jag va trög som fan där. Drömmer


    Min sommar är helt ok, men kunde gärna fått va varmare överlag. Och du själv?

  • Tue 16 Aug 2022 20:19
    #32
    flygrl skrev 2022-08-15 18:30:58 följande:

    Ahh, nu fattar jag. Du menar att hon kommer få rätta sitt namn. Sorry, jag va trög som fan där. Drömmer


    Min sommar är helt ok, men kunde gärna fått va varmare överlag. Och du själv? smile5.gif


    Haha, jag förstod att du inte läste ordentligt. Det är bra med mig också.  
Svar på tråden Olivia eller Livia?