• Anonym (hyresvärd)

    Är hyresvärden ansvarig för markiser?

    Jag har ett gammalt hyreshus som jag ärvt sen några år tillbaks. En lägenhet har markiser till 6 fönster och nu säger hyresgästen att de tycker markiserna är väldigt tröga att använda och att de inte orkar dra upp och ner dom längre. De frågade då om jag kan köpa nya till dom. Markiserna har vad jag vet satts upp första gången av en annan hyresgäst för över 30 år sedan. Men inte säker på att det finns kvar några kvitton på det.

    Har jag skyldighet som hyresvärd att sätta upp nya till hyresgästen, eller är det hyresgästen som får stå för det?

  • Svar på tråden Är hyresvärden ansvarig för markiser?
  • Friger

    Erbjud dig att smöra markiserna eller plocka bort dem?

    Köper du nya markiser åt hyresgästen så kommer de andra vilja ha något också. Det är en naturlag.

  • Anonym (GK)

    Nej man har inte ansvar som hyresvärd för markiser uppmonterat av någon annan, liknade om man låter en hyresgäst tapetsera om, kan inte nästa hyresgäst komma och begära att även dom vill tapetsera om för dom gillar inte färgerna.

    Liknade i vår förening där jag är ordförande, tidigare pizza ägare hade monterat upp markiser med sin logga, det menas inte att vi nu måste byta ut dom till nästa hyresgäst så dom får sin logga.

  • Anonym (Ollie)
    Anonym (GK) skrev 2022-08-09 11:32:06 följande:

    Nej man har inte ansvar som hyresvärd för markiser uppmonterat av någon annan, liknade om man låter en hyresgäst tapetsera om, kan inte nästa hyresgäst komma och begära att även dom vill tapetsera om för dom gillar inte färgerna.

    Liknade i vår förening där jag är ordförande, tidigare pizza ägare hade monterat upp markiser med sin logga, det menas inte att vi nu måste byta ut dom till nästa hyresgäst så dom får sin logga.


    Som hyresvärd kan man dock kräva återställning vid flytt även om man låter hyresgäst tapetsera om.
  • Anonym (Standard)
    Anonym (hyresvärd) skrev 2022-08-07 18:44:20 följande:
    Ja det har du rätt i att de som satt upp dom kunde tagit bort dom. Dock tror jag ingen riktigt visste eller tänkte på det när de flyttade då det var ett företag som hyrde under väldigt många år.
    Då förstår jag, situationen var speciell. De hyresgästerna är ju inte riktigt jämförbara med "vanliga" som bor där och förstår att man har ett eget ansvar över lägenheten. 
  • Anonym (GK)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-08-09 11:36:56 följande:
    Som hyresvärd kan man dock kräva återställning vid flytt även om man låter hyresgäst tapetsera om.
    Enkelt  att googla värsta hyresvärdarna, vi har haft två i Umeå, en har 176 ärenden i hyresnämnden, han har alltid hyrt ut på ett konstigt sätt, alltid tagit strid med hyresgästen, tar man hur länge han har krigat med varje hyresgäst som klagat inser man att hyresgästföreningen inte har mycket o säga till om, dom vinner i bland men förlorat i helhet.

    www.hemhyra.se/nyheter/har-ar-landets-varsta-vardar/
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-08-09 11:36:56 följande:
    Som hyresvärd kan man dock kräva återställning vid flytt även om man låter hyresgäst tapetsera om.

    Exakt. Och i TS fall togs inte markiserna bort när det flyttade in en ny hyresgäst och därmed blev värden ansvarig för markiserna.


    Min hyresvärd river bort persiennerna så fort en hyresgäst flyttar ut eftersom de är så underhållskrävande. 

  • Anonym (Hyresvärd I generationer)
    Anonym (GK) skrev 2022-08-09 11:32:06 följande:

    Nej man har inte ansvar som hyresvärd för markiser uppmonterat av någon annan, liknade om man låter en hyresgäst tapetsera om, kan inte nästa hyresgäst komma och begära att även dom vill tapetsera om för dom gillar inte färgerna.

    Liknade i vår förening där jag är ordförande, tidigare pizza ägare hade monterat upp markiser med sin logga, det menas inte att vi nu måste byta ut dom till nästa hyresgäst så dom får sin logga.


    Det man är skyldig till som hyresvärd vad gäller fasta installatioenr är att ta hand om de om den nya hyresgästen inte aktivit valt dem, eller att ta ner dem innan den nya hyresgästen flyttar in. Helst ens innan man har potentella hyresgäster på besök så att de aldrig ens ser att de finns. Men finns de där, varesig man som hyresvärd satt upp dem eller en gäst satt upp dem om de är kvar när den nya gästen flyttar in, så är den ens huvudvärk som värd.

    Det är lite andra regler som gäller i en bostadsrättsförening.
  • Anonym (GK)
    Anonym (Hyresvärd I generationer) skrev 2022-08-09 12:10:32 följande:
    Det man är skyldig till som hyresvärd vad gäller fasta installatioenr är att ta hand om de om den nya hyresgästen inte aktivit valt dem, eller att ta ner dem innan den nya hyresgästen flyttar in. Helst ens innan man har potentella hyresgäster på besök så att de aldrig ens ser att de finns. Men finns de där, varesig man som hyresvärd satt upp dem eller en gäst satt upp dem om de är kvar när den nya gästen flyttar in, så är den ens huvudvärk som värd.

    Det är lite andra regler som gäller i en bostadsrättsförening.
    Enklare regler för en hyresgäst, ta bara en frys går sönder, det menas inte att hyresgästen har rätt till en ny, hyresvärdar har oftast en lika gammal som ännu fungerar nere källaren som han kan ställa.
    Byter man till bättre ex en med ismaskin så har man rätt att höja hyran, det samma med ts markiser, hon ordnar en själv styrning, hon kan då höja hyran för att hon fixa till dom.

    Hyresgäster är en utsatt grupp, dom vinner sällan.
  • Anonym (Hyresvärd I generationer)
    Anonym (GK) skrev 2022-08-09 12:19:10 följande:
    Enklare regler för en hyresgäst, ta bara en frys går sönder, det menas inte att hyresgästen har rätt till en ny, hyresvärdar har oftast en lika gammal som ännu fungerar nere källaren som han kan ställa.
    Byter man till bättre ex en med ismaskin så har man rätt att höja hyran, det samma med ts markiser, hon ordnar en själv styrning, hon kan då höja hyran för att hon fixa till dom.

    Hyresgäster är en utsatt grupp, dom vinner sällan.
    På sätt och vis, men en ny standardfrys ska inte ge en hyreshöjning, vare sig den har stått i ett förråd i 10 år eller är nyinköpt. Vi har som standard att aldrig har äldre saker än 5 år att byta med, eftersom att byta gammalt mot gammat bara blir dyrt i längden. Men en del hyresvärdar tänker mer kortsiktigt.
  • Anonym (GK)
    Anonym (Hyresvärd I generationer) skrev 2022-08-09 12:33:04 följande:
    På sätt och vis, men en ny standardfrys ska inte ge en hyreshöjning, vare sig den har stått i ett förråd i 10 år eller är nyinköpt. Vi har som standard att aldrig har äldre saker än 5 år att byta med, eftersom att byta gammalt mot gammat bara blir dyrt i längden. Men en del hyresvärdar tänker mer kortsiktigt.
    Men det är spelregler, klagar man på ex ett gammalt halvdassigt kök, hyresvärden byter ut köket, som brev på posten får man hyreshöjning.

    Många utnyttjar detta, man gör renoveringar, sedan höjer man hyran, hyresgästen betalar hela kalaset.
  • Guldnovan
    Anonym (GK) skrev 2022-08-09 12:38:51 följande:
    Men det är spelregler, klagar man på ex ett gammalt halvdassigt kök, hyresvärden byter ut köket, som brev på posten får man hyreshöjning.

    Många utnyttjar detta, man gör renoveringar, sedan höjer man hyran, hyresgästen betalar hela kalaset.
    Det beror på vilken sorts hyresvärd man har. Jag bor i  kommunens bolag där alla lägenheter har samma hyra oavsett standard eller skick. 
    Jag skulle  känna mig orolig om jag hade en mindre hyresvärd med en eller få fastigheter och  den hv gör lite som den vill och anse sig har rätt att göra. 
    Att hyra kommunalt är i regel tryggt. 
  • Anonym (Hyresvärd I generationer)
    Anonym (GK) skrev 2022-08-09 12:38:51 följande:
    Men det är spelregler, klagar man på ex ett gammalt halvdassigt kök, hyresvärden byter ut köket, som brev på posten får man hyreshöjning.

    Många utnyttjar detta, man gör renoveringar, sedan höjer man hyran, hyresgästen betalar hela kalaset.
    Det kallas standardhöjning vilket leder till hyreshöjning. Visst kan det kännas surt att få högre hyra, och jga tycker inte att värdar ska utnyttja det till att tokhöja hyran, men samtidigt måste vi ha råd att göra saker som att renovera kök och badrum. En del stora privata bolag gör ju så, och en del små likaså. Vi tycker bättre om att involvera hyresgästerna och låta dem styra lite, då känner sig alla nöjda i slutänden. Skillnaden mellan bra värdar och dåliga, antar jag.
  • Anonym (GK)
    Guldnovan skrev 2022-08-09 13:05:54 följande:
    Det beror på vilken sorts hyresvärd man har. Jag bor i  kommunens bolag där alla lägenheter har samma hyra oavsett standard eller skick. 
    Jag skulle  känna mig orolig om jag hade en mindre hyresvärd med en eller få fastigheter och  den hv gör lite som den vill och anse sig har rätt att göra. 
    Att hyra kommunalt är i regel tryggt. 
    Nu tror jag du hittar på, oftast är det dom stora hyresvärdar som leder hyreshöjningarna, som ex i Feb fick du ca 1,71% hyreshöjning bara i år.

    Många privata håller en lägre hyra, man gör det för att undvika att folk flyttar ofta.
    Det beror helt på läget, har man fastigheten i attraktivt område, där är folk villiga att betala lite mer, man följer storbolagen som alltid förhandlar varje år.
  • Guldnovan
    Anonym (GK) skrev 2022-08-09 13:41:34 följande:
    Nu tror jag du hittar på, oftast är det dom stora hyresvärdar som leder hyreshöjningarna, som ex i Feb fick du ca 1,71% hyreshöjning bara i år.

    Många privata håller en lägre hyra, man gör det för att undvika att folk flyttar ofta.
    Det beror helt på läget, har man fastigheten i attraktivt område, där är folk villiga att betala lite mer, man följer storbolagen som alltid förhandlar varje år.
    Vad hittar jag på? Jag tror inte ens du läst mitt inlägg. 
  • Anonym (hyresvärd)
    Anonym (Hyresvärd I generationer) skrev 2022-08-09 12:10:32 följande:
    Det man är skyldig till som hyresvärd vad gäller fasta installatioenr är att ta hand om de om den nya hyresgästen inte aktivit valt dem, eller att ta ner dem innan den nya hyresgästen flyttar in. Helst ens innan man har potentella hyresgäster på besök så att de aldrig ens ser att de finns. Men finns de där, varesig man som hyresvärd satt upp dem eller en gäst satt upp dem om de är kvar när den nya gästen flyttar in, så är den ens huvudvärk som värd.

    Det är lite andra regler som gäller i en bostadsrättsförening.
    Men gäller det då att om markiserna går sönder att jag som hyresvärd måste byta ut dom mot helt nya om de inte går att laga? Eller kan jag låta dom sitta kvar och säga att de får använda rullgardin eller persienner?
  • Anonym (Hyresvärd I generationer)
    Anonym (hyresvärd) skrev 2022-08-09 19:49:45 följande:
    Men gäller det då att om markiserna går sönder att jag som hyresvärd måste byta ut dom mot helt nya om de inte går att laga? Eller kan jag låta dom sitta kvar och säga att de får använda rullgardin eller persienner?
    Om ingenting är avtalat speciellt så, ja, då måste du antingen byta dem OM hyresgästerna vill det, eller förhandla med hyresgästerna om att ta ner dem mot antingen en hyressänkning eller annan lösning, exempelvis fastinstallerade persienner. Har kåken treglasfönster är persienner mellan gls ett alternativ att föredra då de håller mycket längre när ingen kan peta på dem. 
  • Anonym (GK)
    Anonym (hyresvärd) skrev 2022-08-09 19:49:45 följande:
    Men gäller det då att om markiserna går sönder att jag som hyresvärd måste byta ut dom mot helt nya om de inte går att laga? Eller kan jag låta dom sitta kvar och säga att de får använda rullgardin eller persienner?
    Du får tyvärr många fel svar på markiserna.

    Markiser är redan provat i hovrätten.
    -

    Med hjälp av Hyresgästföreningen vände sig hyresgästen till hyresnämnden, dock utan att nå framgång.  Nämnden anser inte att bortmonteringen av markisen är ett hinder i brukandet av balkongen att det motiverar ett åtgärdsföreläggande. Hyresgästens dokumenterade överkänslighet för sol har ingen betydelse för bedömningen. 


    Nu har hovrätten kommit till samma slutsats. Eventuell nedsättning av hyran prövas inte av hovrätten. 

  • Anonym (Hyresvärden)

    Markiser ingår inte. Det är samma ska med persienner, och allt som oftast även diskmaskiner eller tvättmaskiner i lägenheterna. Det ingår inte inte i hyran utan får bekostas av hyresgästen. 

    Vill du däremot vara snäll och köpa nya, så ger det även en hyreshöjning för hyresgästen, tyvärr är den väldigt lång så räkna 20+ år innan du har investeringen betalad. Troligen är markisen skit då. 

Svar på tråden Är hyresvärden ansvarig för markiser?