• Sun 7 Aug 2022 15:45
    2186 visningar
    3 svar
    3
    2186

    Dilemma om att anmäla en vän ? !

    Hej , 

    Lite svårt att få long story short men : 

    Har en vän sedan några år tillbaka som är mycket socialt utåt men bjuder inte folk hem. Innan personen flyttade hade jag aldrig besökt denne hemma. 
    När det var dags att flytta insåg jag varför. Personen hade bott i misär ! 
    Denna människa har ett barn och ett flertals djur (hundar/katter).

    För ca ett år sedan så flyttade denna till en nyrenoverad lägenhet och lovade starta allt på nytt. Har fortfarande inte besökt människan hemma hos den sedan flyttdagen men häromdan skulle snacka på dörren och vad det stank i trapphuset av kattpiss...ja, i trapphuset ! Och lukten kommer med all säkerhet från lägenheten där människan bor.

    Personen har kontakt med SOC. Dock vet ej om dom är oroliga för barnet .
    Personen har inget jobb. Lider av ett par psykiska diagnoser (ADHD,PTSD) ej behandlade, fast blivit erbjuden. 
    Har om jag har rätt nu 3 katter för tillfället och en hund. Lite svårt med exakta siffror då hundar och katter kommer och går lite hej och vilt. 

    Har erbjudit att bli av med alla djur men personen tycker att den behöver dessa avlivningshotade djur och samtidigt att det fungerar som ett slags "behandling" i psykiska ohälsan genom att ta hand om djuren.

    Min fråga egentligen är, vad ska jag göra, då jag vet att personen bor igen i en misär och drar hem både djur och alla möjliga saker som ges bort.
    Hört att katterna har kissat i sängen och hinder i hallen och egentligen tror jag att med den stanken i trapphuset så alla kissar och bajsar vart dom vill.

    Personen har ingen insikt att detta är inte normalt och det kommer inte ordna sig om man fortsätter så här. Tror inte att människan bör ens ha djur när det är så. 
    Kan man göra något åt det ?  Är eventuella misstankar om misär och stanken en tillräckligt anledning för anmälan i så fall till vem ? 
    Kan hände att jag ,ed min konservativa hjärnan bara tror att detta är inte okej .
    Snälla ge mig tips och råd. 

  • Svar på tråden Dilemma om att anmäla en vän ? !
  • Sun 7 Aug 2022 17:14
    #1

    Soc. borde väl veta om det, men inte säkert. Hon kanske bara går till kontoret eller har telefonkontakt. Du kan ringa anonymt och anmäla eller åtminstone rådfråga. Djurvanvården tycker jag absolut du ska anmäla. Det är Länsstyrelsen man anmäler till.

  • Sun 7 Aug 2022 17:32
    #2

    Såklart du ska anmäla om du misstänker att barnen lever i misär. Även om socialtjänsten redan är inblandade så är det inte alls självklart att de gjort hembesök och känner till läget. Du ringer eller skriver att du tror att barnen lever i sanitär olägenhet. Då gör socialtjänsten hembesök och kollar läget. Om du har fel så läggs anmälan ned. Om du har rätt så kommer familjen och mamman att erbjudas stöd för att klara av att tillhandahålla en rimlig hemsituation. Troligtvis få boendestöd. Inget drastiskt som omhändertagna barn kommer att ske. 


    Du kan vara anonym.

  • Mon 8 Aug 2022 18:44
    #3

    Du måste ju självklart göra en orosanmälan omgående till soc ang barnet och en anmälan till länsstyrelsen ang djuren. Varken barn eller djur kan föra sin talan så där måste du kliva in ! Du kan vara anonym om du tycker det känns jobbigt men det viktiga är att det anmäls omgående.

Svar på tråden Dilemma om att anmäla en vän ? !