• Anonym (Husägare)

Måste man betala för dolda fel?

Jag har ärvt ett hus (ruckel) som jag vill sälja, jag har aldrig ägt eller sålt en fastighet förut. Jag har ett möte med en mäklare men undrar om någon kan svara på en fråga innan dess. 

Kan man friskriva sig för dolda fel? Huset är mögelskadat, har farliga elfel, alla rör måste bytas på sina ställen är det stora fläckar av vatten från läckande rör, man måste fylla på toaletten manuellt med en hink vatten annars spolar den inte, det har regnat in taket är akutfixat men det behöver bytas ut snarast, det är mögelskadat?. Ja, ni fattar. Det kommer garanterat komma fram överraskningar trots besiktning. Tyvärr är huset K- märkt så det går inte att riva. Jag har verkligen ingen lust att sitta och betala massa skadestånd efter det är sålt, jag vill sälja i befintligt skick så att säga. Köparen är förstås välkommen att anlita en egen besiktningsman.

• Svar på tråden Måste man betala för dolda fel?
  • Anonym (Xyz)

Du säljer med friskrivningsklausul.

• Anonym (ök jå0hip)

Du kan ta en dolda fel försäkring som brukar kosta runt 10 000 kr. 

• Anonym (befintligt skick)

Jag är inte nån expert men tror det ska vara möjligt att skriva avtalet på ett sånt sätt, dvs. att fastigheten säljs i befintligt skick. Detta bör mäklaren ha koll på och kunna svara på.

Det bör rimligen påverka priset då den som köper måste ha utrymme för att fixa en massa saker som uppkommer. Räkna inte med att du kan få ut särskilt mycket.

• Yrla2

Om du är öppen och berättar om just sådana här saker så slipper du tvister i efterhand.

• Anonym (Göteborgare)

Kolla liknande fastigheter på Hemnet så kan du se att de säljes i befintligt skick eller friskrivningsklausul.
    De flesta fattar att de köper ett renoveringsobjekt.

• Anonym (A)
    Yrla2 skrev 2022-08-07 18:36:50 följande:
    Om du är öppen och berättar om just sådana här saker så slipper du tvister i efterhand.
    Håller med
  • Anonym (Husägare)
    Yrla2 skrev 2022-08-07 18:36:50 följande:

Anonym (A) skrev 2022-08-07 19:16:39 följande:
    Håller med

Jag kommer naturligtvis vara öppen med det jag vet men saker jag inte känner till kan jag såklart inte säga. 
    Anonym (befintligt skick) skrev 2022-08-07 18:36:30 följande:

Jag är inte nån expert men tror det ska vara möjligt att skriva avtalet på ett sånt sätt, dvs. att fastigheten säljs i befintligt skick. Detta bör mäklaren ha koll på och kunna svara på.

Det bör rimligen påverka priset då den som köper måste ha utrymme för att fixa en massa saker som uppkommer. Räkna inte med att du kan få ut särskilt mycket.

Tack Jag räknar med att få ut en miljon i alla fall vilket är mer än jag någonsin ägt så även efter mäklararvode, skatt mm så blir det en slant, huset är inte belånat och tomten ligger i ett attraktivt område i Stockholm, nära stan, bra kommunikationer, nära till bra skolor mm 
    Anonym (ök jå0hip) skrev 2022-08-07 18:36:28 följande:

• Anonym (Husägare)

Tack för tipset Frågan är om något försäkringsbolag vill försäkra i det skick huset är i. 
    Anonym (Göteborgare) skrev 2022-08-07 18:45:25 följande:

Kolla liknande fastigheter på Hemnet så kan du se att de säljes i befintligt skick eller friskrivningsklausul.
    De flesta fattar att de köper ett renoveringsobjekt.

Tack
    Anonym (Xyz) skrev 2022-08-07 18:35:56 följande:

Du säljer med friskrivningsklausul.

Tack för info  
  • Anonym (Friskrivning)

Du har fått många bra svar här. Tänkte bara ge ett exempel på hur en sådan klausul kan se ut. Mäklaren kommer hjälpa dig med detta så du behöver inte oroa dig.

"Köparen förklarar sig härmed godta fastighetens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot säljaren på grund av fel eller brist i fastigheten. Detta innebär att säljaren ej står ansvarig enligt Jordabalkens 4:e kapitel §19 för eventuella dolda fel och brister."

• Anonym

Tex  Länsförsäkringar fastighetsförmedling låter besiktiga husen de säljer. De upprättar ett protokoll, inget är dolt. Du som säljare uppger vilka skavanker du känner till. Sedan köper du till en försäkring mot dolda fel (ca 10 000). Då får ju även köparen garanti för att felet rättas till (säljaren kan ju vara död tex). Och du som säljare har en trygghet. 
    Detta är ett bättre alternativ än friskrivningsklausul som bara gör att folk tror det är ett hopplöst fall och du kommer få ett sämre pris.

• Anonym (Göteborgare)
    Anonym (Husägare) skrev 2022-08-07 19:30:46 följande:
    Håller med

Jag kommer naturligtvis vara öppen med det jag vet men saker jag inte känner till kan jag såklart inte säga. Tack Jag räknar med att få ut en miljon i alla fall vilket är mer än jag någonsin ägt så även efter mäklararvode, skatt mm så blir det en slant, huset är inte belånat och tomten ligger i ett attraktivt område i Stockholm, nära stan, bra kommunikationer, nära till bra skolor mm 

Grattis du är ödmjuk om du bara tror dig ärvt en miljon. En tomt i Stockholm borde vara från 4 milj och uppåt.
    Kolla upp sålda fastigheter i området så får du lite bättre koll så inte mäklare och andra försöker lura dig.
  • Yrla2
    Håller med

Jag kommer naturligtvis vara öppen med det jag vet men saker jag inte känner till kan jag såklart inte säga. Tack Jag räknar med att få ut en miljon i alla fall vilket är mer än jag någonsin ägt så även efter mäklararvode, skatt mm så blir det en slant, huset är inte belånat och tomten ligger i ett attraktivt område i Stockholm, nära stan, bra kommunikationer, nära till bra skolor mm 

om du gör en besiktning av huset så kommer det framgå att det finns en massa saker som behöver rättas till och att det krävs fördjupande undersökningar. Om du dessutom berättar allt det du vet får köparen dra sina slutsatser att huset kräver en massa renoveringar.

Jag tycker 1 miljon låter lågt för ett hus i Stockholm även om det är ett ruckel. I mitt område i Göteborg, inget attraktivt område, såldes det för några år sedan ett fallfärdigt ruckel för 1.6 miljoner, som behövdes totalrenoveras. Det var nog inte mer än grunden och stommen till huset som kunde bevaras.
  • Anonym (ök jå0hip)
    Håller med

Oj, vad billigt! Här säljs tomter för den summan och det är INTE Sthlm. Däremot är det många Sthlmare som insett att det går att pendla härifrån om man är ok med en timme på tåg typ. 

Jag tror du kan få mer, är det den summan du vill ha så hör av dig med om åt vilket håll från Sthlm sett det ligger så köper jag med friskrivningsklausul om det ligger på rätt ställe.  ;-P 

Svar på tråden Måste man betala för dolda fel?