• Anonym (Malva)

SSRI Fluoxetin

Hej, såg att det inte tillåts anonyma svar i mitt förra inlägg men nytt försök Hjärta

Någon med erfarenhet av Fluoxetin? Biverkningar, fungerar den för er mot mild depression och social fobi? Viktökning? Går den att kombinera med Inderal? Något glas vin ibland? 

Mycket tacksam för alla svar! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden SSRI Fluoxetin
  • Anonym (Prozac)
    Anonym (Malva) skrev 2022-08-07 18:52:59 följande:
    SSRI Fluoxetin

Hej, såg att det inte tillåts anonyma svar i mitt förra inlägg men nytt försök Hjärta

Någon med erfarenhet av Fluoxetin? Biverkningar, fungerar den för er mot mild depression och social fobi? Viktökning? Går den att kombinera med Inderal? Något glas vin ibland? 

Mycket tacksam för alla svar! {#emotions_dlg.flower}

Biverkningar: nedsatt sexlust samt extremt illamående fr.o.m. nån time efter man tagit det som håller i sig några timmar - detta går dock att lösa genom att ta den på kvällen i stället för på morgonen, precis innan man somnar; då kan man för det mesta sova sig igenom illamåendet. Funkar bra mot depression, ångest och tvång; social fobi specifikt vet jag inte. Ingen viktökning - det finns en anledning till att detta är go-to SSRI för folk med ÄS... Kombo med Inderal: vet ej. Nåt glas vin ibland: inga problem.

Lycka till!!
  • Anonym (Krkf)

Märkte ingenting. Den hjälpte inte heller. Alkohol gick bra. 

• Anonym (Prozac)
    Anonym (Krkf) skrev 2022-08-07 19:22:01 följande:

Märkte ingenting. Den hjälpte inte heller. Alkohol gick bra. 

Bara av nyfikenhet: vilken dos hade du?
  • Anonym (Malva)

Tack för era svar!! Hjärta

• Anonym (Krkf)
    Anonym (Prozac) skrev 2022-08-07 19:26:03 följande:
    Bara av nyfikenhet: vilken dos hade du?
    Det kommer jag inte ihåg för det var i tonåren för 15 år sedan. Men jag vet att jag tog den ett bra tag. 
  • Anonym (Krkf)
    Anonym (Malva) skrev 2022-08-07 19:49:51 följande:

Tack för era svar!! Hjärta

Vissa får biverkningar och vissa märker inget alls. Testa lite iallafall vetja. Hoppas det hjälper! Bra mat, träning och sömn är bra med. kram! 
  • Anonym (Krkf)

Jag hade hemska tvångstankar och var så väldigt deprimerad så det beror kanske också på vad man har för besvär. Testade nog 10 olika läkemedel och inget hjälpte. 

• Anonym (Prozac)
    Anonym (Krkf) skrev 2022-08-07 21:53:38 följande:
    Det kommer jag inte ihåg för det var i tonåren för 15 år sedan. Men jag vet att jag tog den ett bra tag. 
    Anonym (Krkf) skrev 2022-08-07 21:55:55 följande:

Jag hade hemska tvångstankar och var så väldigt deprimerad så det beror kanske också på vad man har för besvär. Testade nog 10 olika läkemedel och inget hjälpte. 

Jobbigt... men du mår bättre nu?

Anledningen till att jag frågade om dos var för att jag vet att många ger upp när startdosen på 20mg inte funkar... för min del dröjde det till jag kom upp i 60mg innan jag märkte nån skillnad.

• Anonym (Malva)

Tack hörni, värdefullt att höra era erfarenheter! Intressant också detta med verkningseffekten vid olika doser, att det kan vara så olika.

Svar på tråden SSRI Fluoxetin