• LLvin

    Tips på en riktigt bra dammsugare?

    Någon som har tips på en hållbar och allergivänlig dammsugare? Självklart bra att använda med Skrattande
    Har letat i några dagar nu men tycker att de flesta ?bäst i test? är ganska missvisande när man sen läser hur konsumenter har recenserat samma dammsugare. 

  • Svar på tråden Tips på en riktigt bra dammsugare?
  • Anonym (Miele)

    Hemma har vi en röd Miele för ungefär 2000 kr. Har fungerat utmärkt i många år. Skulle köpa motsvarande igen (om den nu skulle gå sönder).

    Har en nästan ny Electrolux i sommarstugan. Uselt köp.

    Har tidigare kört slut på Electrolux och Philips på alldeles för kort tid.

  • Tow2Mater

    Electrolux i butik och Electrolux som säljs via dörrförsäljare har inga likheter med varandra. Den dyra som säljs via dörrförsäljare brukar verkligen vara den bästa dammsugaren, men var mycket dyr. Men det var ett antal år sedan jag provade den, modeller kan ju ha ändrats.

  • LLvin
    Anonym (Miele) skrev 2022-08-07 21:20:15 följande:

    Hemma har vi en röd Miele för ungefär 2000 kr. Har fungerat utmärkt i många år. Skulle köpa motsvarande igen (om den nu skulle gå sönder).

    Har en nästan ny Electrolux i sommarstugan. Uselt köp.

    Har tidigare kört slut på Electrolux och Philips på alldeles för kort tid.


    Tack för ditt svar! 


    Jag har faktiskt tittat på en röd Miele så det är kanske en liknande. Det var bra att du skrev att den varit med ett tag för jag vet ingen annan som har en liknande så jag var lite osäker angående hållbarheten. 

  • LLvin
    Tow2Mater skrev 2022-08-07 21:50:30 följande:

    Electrolux i butik och Electrolux som säljs via dörrförsäljare har inga likheter med varandra. Den dyra som säljs via dörrförsäljare brukar verkligen vara den bästa dammsugaren, men var mycket dyr. Men det var ett antal år sedan jag provade den, modeller kan ju ha ändrats.


     


    Det stämmer kanske. Men nu borde liknande modeller finnas att köpa Online med? Har inte varit med om att någon dörrförsäljare kommit förbi på flera år. Endast för att sälja bredband 

  • Anonym (P)

    Vi har Electrolux ultra silencer. Har gått felfritt i 15 år nu. Kör med HEPA-filter och påse för allergiker. 


    Måste också fråga: dammsugarförsäljning vid dörren, det trodde jag var något som fanns på typ 50-talet. Men det existerar fortfarande alltså? Var har ni stött på det?   

  • Friger

    Har en Miele som jag köpte för typ 7-8år sedan för 3.500kr. Den fungerar bra ännu.

    Innan dess hade jag en Electrolux. En av deras dyrare modeller. Den höll i omkring två år.

  • Hotelliggaren
    Anonym (P) skrev 2022-08-08 10:46:04 följande:

    Vi har Electrolux ultra silencer. Har gått felfritt i 15 år nu. Kör med HEPA-filter och påse för allergiker. 


    Måste också fråga: dammsugarförsäljning vid dörren, det trodde jag var något som fanns på typ 50-talet. Men det existerar fortfarande alltså? Var har ni stött på det?   


    Så tänker jag med! kommer bli glatt överraskad om det står en man i rock och hatt utanför dörren o vill sälja dammsugare! Skitkul ju! ; )
  • Anonym (P)
    Hotelliggaren skrev 2022-08-08 11:17:12 följande:
    Så tänker jag med! kommer bli glatt överraskad om det står en man i rock och hatt utanför dörren o vill sälja dammsugare! Skitkul ju! ; )
    Ja, nästan exotiskt. 
  • LLvin
    Anonym (P) skrev 2022-08-08 10:46:04 följande:

    Vi har Electrolux ultra silencer. Har gått felfritt i 15 år nu. Kör med HEPA-filter och påse för allergiker. 


    Måste också fråga: dammsugarförsäljning vid dörren, det trodde jag var något som fanns på typ 50-talet. Men det existerar fortfarande alltså? Var har ni stött på det?   


     


    Då ska jag kolla om de har någon liknande nu Glad

    Det fanns på 90-talet i alla fall men sedan dess har jag inte sett någon : ? ) Kom en till mina föräldrars hus när jag var typ 5 år. Folk är så försiktiga när någon ringer på dörren nu för tiden så det skulle nog varit tufft med dörrförsäljning när det gäller dammsugare. 

  • Mia99

    Jag vet att det är bara ett komplement och inte en ersättning, men vi har en Xiaomi S7 (Roborock) robotdammsugare och sedan vi inskaffat denna har behovet att dammsuga på vanligt sätt minskat rejält. Den här fuktmoppar dessutom golvet också så det blir väldigt rent. Den har tvättbart HEPA-filter så det blir inget damm i luften heller.

  • Tow2Mater
    LLvin skrev 2022-08-08 12:07:07 följande:

    Då ska jag kolla om de har någon liknande nu Glad

    Det fanns på 90-talet i alla fall men sedan dess har jag inte sett någon : ) Kom en till mina föräldrars hus när jag var typ 5 år. Folk är så försiktiga när någon ringer på dörren nu för tiden så det skulle nog varit tufft med dörrförsäljning när det gäller dammsugare. 


    Kan ju vara att dörrförsaljninmgen försvunnit med internets framfart och ökande bensinpriserna, det kanske inte fanns lönsamhet i det längre.
  • Anonym (Miele)
    Anonym (P) skrev 2022-08-08 10:46:04 följande:

    Vi har Electrolux ultra silencer. Har gått felfritt i 15 år nu. Kör med HEPA-filter och påse för allergiker. 


    Vi hade en sådan innan nuvarande Miele. Så länge den fungerade var den toppen, men den gick sönder flera gånger redan första åren, och skrotades efter fem-sex år.

    Vi har motsvarande fast nästa ny i sommarstugan. Stor källa till missnöje.
Svar på tråden Tips på en riktigt bra dammsugare?