• Mon 8 Aug 2022 18:05
    9846 visningar
    4 svar
    4
    9846

    Majskrokar ok till 6 månaders bebis?

    Var på BVC idag och sköterskan sa att vi kan prova det. Sonen helammas och är inte så pigg på att äta så hon sa att om han gillar det så kan det vara ett sätt att få honom mer intresserad av mat.
    Vi provade och han gillar det ..men sen såg jag på förpackningen att det inte rekommenderas innan 8 månader. 


    Är det ok att han äter det ändå? Minns inte riktigt när mina äldre började med det..

  • Svar på tråden Majskrokar ok till 6 månaders bebis?
  • Anonym (Mamma till 4)
    Mon 8 Aug 2022 18:35
    #1

    Ja det är okej. Du tror väl inte att nåt magiskt händer på 8 månaders dagen va?

  • Mon 8 Aug 2022 18:49
    #2

    just majskrokar blir jättelätt till "slemmiga larver" som barnet kan kvävas på. Det kanske låter märkligt men det är bättre att ge barnet knäckebröd att suga på för det sönderfaller och kvävningsrisken är minimal. 

    Så vad gäller majskrokar tycker jag att du ska vänta tills 8 månader för då har de oftast någon tand eller iallafall otroligt mycket bättre teknik för att sönderdela maten i munnen. 

    Skorpor är också bättre...
    Smörgåsrån är bättre än majskrokar men blir också till klistriga remsor... Så undvik gärna ett tag till.

    Detta är sådant som tyvärr glömts bort och dagens yngre föräldrar tror att man är galen när man föreslår knäckebröd, som att det skulle vara dåligt för barnet medans en majskrok innehåller något magiskt som är jättebra för barnet!

  • Mon 8 Aug 2022 19:13
    #3
    +1

    Om ungen helammas ska man börja med smaksensationer och inget annat. Ytterst lite på en sked- och av riktig mat. Majskrokar är typ nödproviant man tar till när de är äldre. Din bebis ska vänja sig med riktig mat. Och det hinns med gott och väl. 

  • Anonym (nej)
    Mon 8 Aug 2022 20:39
    #4
    +1

    Jag skulle inte ge majskrokar då det blir segt och kan fastna i halsen. Varför skulle en sex mån behöva majskrokar förresten, ge smakprover av slät pure eller riktig mat i pureform ist

Svar på tråden Majskrokar ok till 6 månaders bebis?