• sandra85ws

    Gad - Generaliserat ångestsyndom

    Hej! 


    Jag har precis fått reda på att jag har gad. Jag är nästan alltid orolig för något. Det är väldigt jobbigt. Jag tar antidepressiva (sertralin) vilket gör det lite lättare. 


    Men jag undrar nu om någon har tips hur man kan göra för att underlätta i vardagen. Är det viktigt att tex har mer rutiner så man vet hur en dag kommer ser ut och blir lite lugnare i det? 


    / Sandra 

  • Svar på tråden Gad - Generaliserat ångestsyndom
  • Räkan77

    Jag tror inte att det är så bra att anpassa sitt liv för mycket efter GAD, för den går inte att anpassa bort. Finns alltid något som kan oroa sig för. Min erfarenhet är att när det inte finns något stort att oroa dig för så börjar små saker ta upp mycket tid av oro. Det är det som är så jäkla segt med GAD, det finns alltid något att oroa sig för.

    Gå i terapi och lär dig leva tillsammans med din ångest.

  • sandra85ws
    Räkan77 skrev 2022-08-09 12:22:27 följande:

    Jag tror inte att det är så bra att anpassa sitt liv för mycket efter GAD, för den går inte att anpassa bort. Finns alltid något som kan oroa sig för. Min erfarenhet är att när det inte finns något stort att oroa dig för så börjar små saker ta upp mycket tid av oro. Det är det som är så jäkla segt med GAD, det finns alltid något att oroa sig för.

    Gå i terapi och lär dig leva tillsammans med din ångest.


    Tack för ditt svar. 


    Det stämmer det du skriver. Det finns alltid något att oroa sig för. Stora eller små orosmoment. Nu är jag orolig över om dom får in vikarie på jobbet nu när jag är hemma och är förkyld. 


    Kan man lära sig att leva med ångesten tror du? 

  • Räkan77

    Jag tror man kan lära sig leva med den även om wden alltid kommer att finnas för i bakgrunden.

    Har du rätt dos på sertralin? Mitt råd är att fortsätta med medicinering under en lång period så att inte ångesten tar över.

    Jag har en anhörig med GAD och när det hände en otroligt jobbig grej som gav alla oss ångest under en lång period upplevde jag inte att personen med GAD fick ökad ångest. Kändes som att hens ångestnivån var ungefär lika hög som alltid. Som att graden av ångest alltid är lika hög, oavsett om ångesten gäller närståendes sjukdom och död eller om dörren verkligen är låst. Men under den här perioden så sjönk vardagsångesten, det var som att den inte fick plats. Tyvärr så kom den snabbt tillbaka när vardagen återgick till ett mer normalt läge igen. 

  • sandra85ws
    Räkan77 skrev 2022-08-09 13:39:18 följande:

    Jag tror man kan lära sig leva med den även om wden alltid kommer att finnas för i bakgrunden.

    Har du rätt dos på sertralin? Mitt råd är att fortsätta med medicinering under en lång period så att inte ångesten tar över.

    Jag har en anhörig med GAD och när det hände en otroligt jobbig grej som gav alla oss ångest under en lång period upplevde jag inte att personen med GAD fick ökad ångest. Kändes som att hens ångestnivån var ungefär lika hög som alltid. Som att graden av ångest alltid är lika hög, oavsett om ångesten gäller närståendes sjukdom och död eller om dörren verkligen är låst. Men under den här perioden så sjönk vardagsångesten, det var som att den inte fick plats. Tyvärr så kom den snabbt tillbaka när vardagen återgick till ett mer normalt läge igen. 


    Jag har 50 mg sertralin. Ibland undrar jag om jag behöver öka men vill äta så liten dos som möjligt. Jag försöker istället hitta andra strategier att använda mig av när oron kommer. Men det är svårt. Har provat olika avslappningsövningar men jag tycker inte det hjälper. Försökt leva mer i nuet och försökt att verkligen använda mig av positiva tankar men inte heller det har hjälpt. 


    Det som har hjälpt mig är att jobba jag hinner inte tänka och oroa mig lika mkt när jag jobbar. När jag jobbar känns det som en ?paus? från min oro. Jobbar i hemtjänsten och då kan jag fokusera 100% på jobbet. 


    Jo det stämmer nog att ångestnivån är lika hög i stort sett hela tiden och att man alltid hittar något nytt och oro sig för. 

  • Räkan77

    Var inte rädd för att prova en högre dos om din läkare tycker att det kan vara bra att öka. Biverkningarna av att alltid vara orolig är skadliga de med. 

    Fysisk aktivitet kan också ge bra lindring. Jättebra att det funkar med jobbet, det är ju en viktig skyddsfaktor. 

Svar på tråden Gad - Generaliserat ångestsyndom