• Anonym (TS)

    Jag ger upp, jag kommer inte över mitt ex

    Hej
    jag har slut på idéer för att komma över mitt ex. Han gjorde slut med mig för tre månader sedan för att han ?var olycklig?, jag fick ingen mer förklaring än så men fick dra ur honom att han hade känslor för en annan. jag hade inte förstått någonting alls och jag kan inte ens nu i efterhand se att det fanns signaler som jag inte uppfattade, han kallade mig älskling samma vecka, vi hade just flyttat ihop och aldrig haft något stort bråk osv. Vi pratade om framtiden och att skaffa barn m.m kort tid inpå. Jag anstränger mig så mycket för att kämpa vidare i mitt liv men jag kommer liksom inte vidare. Jag trodde bara att det magiskt skulle gå över efter några månader men detta har helt förstört min sommar. Jag orkar inte dejta någon ny för jag känner mig helt tom på känslor, känns som jag gav all kärlek jag hade till honom och att jag inte kan bygga ett nytt liv och en ny vardag och göra nya framtidsplaner med någon annan. 


    jag kämpar på och försöker umgås med folk, jag kollar aldrig hennes eller hans profil på sociala medier, googlar inte, ingen kontakt osv. Men det händer inget. Jag trodde man skulle efter ett tag kunna se på relationen mer ?nyanserat?, att man börjar se att ja vår relation var inte så bra trots allt, men jag ser fortfarande inte det. Jag tycker fortfarande att vi hade det fantastiskt. Jag kan inte få honom tillbaka då han är ihop med den nya tjejen. Finns det några mer verktyg som kan hjälpa mig ta mig igenom detta? det Känns som jag vill ge upp snart och sluta anstränga mig för att leva ett lyckligt och normalt liv igen och jag bara vill lägga mig i soffan och bara vara helt tom tills en ljusare dag kanske kommer

  • Svar på tråden Jag ger upp, jag kommer inte över mitt ex
  • Anonym (Tjej)

    Så han gjorde slut för att han träffade någon annan? 


    Det betyder inte att det är något fel på dig. Se det som att det var tur att det tog slut. Du kommer träffa någon som är ännu bättre. helt säkert! 


    Och dejta ska du absolut inte göra ÄN

  • Anonym (Hur länge)

    Hur länge var ni ihop? brukar ta halva förhållandets längd att komma över någon

  • Anonym (TS)
    Anonym (Tjej) skrev 2022-08-09 12:05:42 följande:

    Så han gjorde slut för att han träffade någon annan? 


    Det betyder inte att det är något fel på dig. Se det som att det var tur att det tog slut. Du kommer träffa någon som är ännu bättre. helt säkert! 


    Och dejta ska du absolut inte göra ÄN


    Jag antar det var den nya tjejen som var anledningen egentligen, å andra sidan förklarar det inte varför han inte tyckte vi hade det bra. 

    ja jag förstår väl det rent logiskt men tills dess vet jag inte vad jag ska göra av mitt liv Gråter
  • Ocdmänniska

    Det kommer ta tid helt enkelt att komma över nått sånt här, så ge det tid. Var ledsen men försvinn inte i det helt. Som den ovanför skrev, det är inge fel på dig!  Fortsätt göra saker med vänner och kom ut och lev lite, det känns inte som det nu men jag lovar att det finns andra där ute, andra som du kommer älska.

  • EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2022-08-09 12:09:17 följande:
    Jag antar det var den nya tjejen som var anledningen egentligen, å andra sidan förklarar det inte varför han inte tyckte vi hade det bra. 

    ja jag förstår väl det rent logiskt men tills dess vet jag inte vad jag ska göra av mitt liv Gråter
    Har du inga intressen?

    Kan ju vara tid att ägna dig åt dina intressen. Det är ju ganska vanligt att man minskar, inte slutar just minskar, på sina egna intressen när man har förhållanden.

    Kanske dags att ägna dig åt intressera, om du har några, så du inte tänker så mycket på detta med "vad skall jag göra med mitt liv", och så kan det vara till hjälp med att få distans till det hela med att ditt förhållande är över. Att ägna sig åt intressena man har kan verkligen bli en god ventil och att man laddar om sina batterier.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (TS)

    Vi var ihop 1,5 år ca. 


    ja fattar också att jag kommer träffa en ny en dag och att man ska göra saker och fortsätta leva men hur gör man för att hålla motivationen uppe när man inte tycker nåt hjälper? Jag umgås med vänner, äter, sover, tränar, kollar teve osv men allt känns bara som jag gör för jag måste

  • mamaleona

    Låt saker o ting ta tid. Tycker det är galet då vissa dejtar efter 4-5 veckor, på den tiden hinner man inte processera allt. Om ni nyligen flyttade ihop o vips gör han slut, säger en del om en människa - instabil och inget att lita på i längden. Bra du blev av med honom nu o inte sedan då ni har barn o hela köret. En dag bara känns det bättre, stressa inte fram det.

  • Shakira88

    Har inga jättebra råd att ge, förutom att det tar tid. Tyvärr.
    Blev själv dumpad sent i höstas och mådde väldigt dåligt länge.
    Fortsätt som du gör, ta kraft i naturen och hos vänner. Kanske hitta på nånting nytt. 
    Jag var inte över min på 3 månader. Det tog nog 5 mån tills jag mådde bättre och är fortfarande inte över honom helt. 
    Typ 9 mån sen nu

  • Anonym (N)

    Jag tycker att det bästa sättet att komma över någon brukar vara när man blir kär i nån annan.. men låt det ta tid , stressa inte med det. Börja dejta när du känner dig redo, annars känns det kanske bara fel.
    Försök göra andra saker , umgås med vänner , prata om det med familj och vänner ..gå promenader.. träna om du gillar att göra det.. saker som får dig att tänka på annat helt enkelt.

    Tror inte det finns någon som är omöjlig att komma över men ibland tar det tid. 

  • Anonym (olika)

    Det är olika hur sårad man blir och hur lång tid det tar innan man läkt igen.
    Min man hittade en annan och det blev stort drama. Vi skiljdes efter en del stökigheter och jag mådde skit.
    Mitt sätt att hantera det var att jag stängde av känslorna, träffade en del män under en period och straffade dem på olika sätt. Omoget men efter ett tag var det inte så kul längre och då gjorde jag vettiga saker ist.
    Hitta ditt sätt att hantera känslorna och räkna med att det tar tid. En dag upptäcker du att du inte mår dåligt längre. Om du inte fixar det behöver du kanske prata med nån

  • Anonym (TS)

    Förstår att det inte är roligaste tråden att svara i så tackar För alla svar Hittills. Jag har ju gjort precis som ni säger nu i tre månader och hållit mig sysselsatt och så men nu börjar jag känna att kämparglöden efter att gå vidare har falnat och jag orkar inte längre anstränga mig för att kämpa med att komma över mitt ex. Det är så fruktansvärt olidligt tungt att hitta på saker och jag har gjort det i 3 månader nu och jag orkar liksom inte mer Och vet inte hur jag ska hitta den ?jävlar anamman? igen. Hade jag känt nu att jo jag har faktiskt tagit mig nånstans då hade jag kanske orkar tvinga mig själv en månad till in i det sista men nu gör jag det inte längre. Jag känner mig inte motiverad till att hitta på saker för att komma över mitt ex för det är som jag bara rör mig i kvicksand om ni förstår. 

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-09 14:36:28 följande:

    Förstår att det inte är roligaste tråden att svara i så tackar För alla svar Hittills. Jag har ju gjort precis som ni säger nu i tre månader och hållit mig sysselsatt och så men nu börjar jag känna att kämparglöden efter att gå vidare har falnat och jag orkar inte längre anstränga mig för att kämpa med att komma över mitt ex. Det är så fruktansvärt olidligt tungt att hitta på saker och jag har gjort det i 3 månader nu och jag orkar liksom inte mer Och vet inte hur jag ska hitta den ?jävlar anamman? igen. Hade jag känt nu att jo jag har faktiskt tagit mig nånstans då hade jag kanske orkar tvinga mig själv en månad till in i det sista men nu gör jag det inte längre. Jag känner mig inte motiverad till att hitta på saker för att komma över mitt ex för det är som jag bara rör mig i kvicksand om ni förstår. 


    Har du tillåtit dig att gråta ut ordentligt? känna efter? Sörja? 


    inte bara ränna runt o göra saker 

  • Anonym (Prata)

    Hej!


    Jag har inte riktigt varit med om samma som dig, men ändå känt och till viss del känner samma som du.


    Mitt bästa tips till dig är att börja gå i terapi. Jag har varit en kille som upplevt att jag löser allt själv, gett allt jag kunnat i relationer och ätits upp av det och totalt tappat livsglädjen. Nu lyckades jag hitta en terapeut som passade mig ganska snabbt, som ifrågasätter mig och mitt beteende, men även hjälper mig att gå till botten med mina besvär. Passar inte din terapeut dig efter några gånger, gå till en annan och testa den. Ibland passar bara inte personkemin.


    Det kan vara någon som hjälper dig framåt. Att sörja relationen är en viktig del, utan att gräva ner sig själv totalt. Men gråta och "få ut det" har iallafall hjälpt mig må bättre. Sen är det att stå ut med sig själv, att anse att man förtjänar något bättre.


    Nu är det alltid lättare att säga saker om andras relationer än sin egen, men om jag ska vara ärlig. Att vilja ha någon som inte älskar en, det är ju egentligen helt värdelöst. Det är ett kärlekslöst förhållande där du ger, men inte får tillbaka samma sak. Hade du rått din bästa vän att vilja ha tillbaka ett ex som visat den sidan? Han var inte rätt för dig, och förhållandet hade aldrig blivit det du önskar. Tyvärr.


    Utöver att gå och prata med någon tror jag rutiner är viktigt, lagom kondition (börja med korta promenader om du inte känner dig så bra) och att sköta maten. Orkar du inte laga så mycket mat, köp ok färdigmat och ät åtminstone hyffsat vettingt.


     


     

  • Anonym (E)

    3 månader är ingenting. Det tog mig runt ett år att komma över ett tidigare förhållande. Ge det tid.

Svar på tråden Jag ger upp, jag kommer inte över mitt ex