• Anonym (Ida)

    Jag vill inte lämna min dotter på förskola än!

    Har dåliga erfarenheter från kommunala förskolorna här, mina två äldre barn har gått där.   
    Vi kommer vara tvungna att lämna henne på förskolan snart,  och det känns hemskt!    
    Jag vill bara ha henne hemma tills hon blir tre och får börja på en annan liten privat förskola.
    Min man jobbar heltid och jag kommer börja studera heltid också, så vi kan inte ha henne hemma.
    Inskolningen startar nästa vecka och jag står inte ut med tanken på att låta henne vara där hela dagarna!!
    Dagmamma?  Är det bättre?

  • Svar på tråden Jag vill inte lämna min dotter på förskola än!
  • Hamngatan100
    Anonym (Ida) skrev 2022-08-10 23:38:22 följande:

    Jag får inte skjuta upp studierna mer eftersom jag redan tagit ett studieuppehåll när hon föddes. Dessutom är föräldradagarna slut snart.
    Anledningen till att jag inte vill ha henne på förskola här är att det är en väldigt stökig och högljudd miljö, min yngsta son gick där till i våras, och han skriker fortfarande ofta när han pratar.  
    Jag har hört personal skrikit högt på ett barn som ville hem till sin mamma.
    De har väldigt ofta vikarier som är antingen helt passiva och hälsar inte ens.  De ser ut som att de avskyr att vara där.
    Eller som flera gånger när jag hämtat sonen, har han varit ute på gården med andra barn och en vikarie som inte kan svenska alls.     En gång låg min son ensam i ett hörn och storgrät och hon bara stod där och log.
    En annan gång hade han ett stort skrubbsår på knät, jag frågade  vad som hänt, hon kunde inte svara på svenska,  utan bara log och viftade med handen. 
    Jag har väldigt dåliga erfarenheter av dagmamma sen jag var liten,  vet inte hur det är idag.
    Den privata förskolan som mina äldre barn går på, tar bara emot barn från tre års ålder. 


    Jobbig situation.
  • Anonym (Hemmafru)

    Hemmafru. Hemmafru är svaret. Downshifta för att klara det .

  • Anonym (Ida)

    Vi klarar oss inte på bara en inkomst, tyvärr.

  • Anonym (Förskollärare)

    Nej,dagmamma är inte bättre…dels är ni utelämnade till en enskild vuxen dels kan det vara att ert barn kommer vistas i stora grupper minst lika stora som en förskoleavdelning med lika många eller färre vuxna  en stor del om inte hela veckan då många dagmammor idag är i en lokal hela/ stora delar av veckan för att de ska få ihop sina arbetstider  .. ni kommer behöva lämna barnet till en sk andra dagmamma på en helt annat plats ( om de inte använder sig av en lokal) de dagar er dagmamma är ledig/ sjuk/ vabbar 

    Finns det ingen annan förskola inom rimligt avstånd som ni kan sätta er på överflyttning till?
    vad har den privata förskolan för skäl till att bara ta emot äldre barn?
    En privat förskola är enligt skollagen skyldig att ta emot alla barn som har rätt till förskolan precis som de kommunala..men kommunen kan ge undantag med hänsyn till verksamhetens  särskilda karaktär ( Skolverket.se under rubriken Rätt till förskola  och under frågan Får en fristående förskola bestämma att de bara tar emot vissa barn.. texten kommer från kapitel 8 §18-19 i skollagen  ) 

    I samma text hittar man också om hur privata förskolor måste hålla öppet efter föräldrarnas behov dvs de har  tex inte rätt att stänga ner under semesterperioden eller jul utan måste erbjuda omsorg alla vardagar hela året ( stänga för planeringsdagar  Max 4 / år får de dock göra precis som kommunal men kan inte VH lösa omsorgsbehovet måste förskolan lösa det ) 

    Finns det inga rimliga uppenbara skäl till att den privata förskolan bara tar emot barn från 3 års ålder skulle jag kolla med kommunen på vilka grunder förskolan fått lov till detta undantag..och är det inte rimliga grunder …o nej, att det inte går att få plats med ett skötbord på toan är inte rimligt skäl…inte heller att det är en ur o skur förskola är egentligen helt rimligt... Det finns många ur o skur förskolor i vårt land som tar emot yngre barn och byter blöjor i skogen..har små barn som sover på liggunderlag i vindskydd etc så det går  att lösa om man vill ! 


    ( detta har kommit upp i fb grupper när gravida kollegor till mig i vårt land diskuterat rätten till att gå hem tidigare med ersättning ..då har jag läst om hur olika ur o skur förskolor löser det med yngre barn , jag har aldrig själv jobbat på någon ) 
    Är det nu så att kommunen inte har gett dispans/ skälen inte är rimliga skulle jag kämpa för att mitt barn fick börja på den privata förskolan trots att man Inte vill vara den där jobbiga föräldern som förstör det som funkat sååå bra  så för sitt barn så är det ändå värt det ! ( säger jag som jobbat som förskollärare i kommunala förskolor i 20+ år

  • Spucks
    Anonym (Ida) skrev 2022-08-10 23:38:22 följande:

    Jag får inte skjuta upp studierna mer eftersom jag redan tagit ett studieuppehåll när hon föddes. 


    Hur resonerar universitetet då? Det kan väl kvitta för dem om du kommer tillbaka nu eller om ett år eller om tre ...
    Vad händer om du inte återgår till studierna? Kommer de då neka dig en plats om du söker igen om något år? För annars är det ju bara att söka till samma utbildning igen och efter antagningen kan du tillgodoräkna dig de kurserna du redan har gjort.
    Anonym (Ida) skrev 2022-08-12 01:31:45 följande:

    Vi klarar oss inte på bara en inkomst, tyvärr.


    Sök ett jobb under tiden pappan är hemma. Kväll/natt/helg.
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (Ida) skrev 2022-08-12 01:31:45 följande:

    Vi klarar oss inte på bara en inkomst, tyvärr.


    Anpassa er efter det då. Grannen får ut 18 000 och roddar ändå runt fru och två små på det utan att någon lider nöd.  Det blir vad man gör det till.
  • Anonym (Ida)

    Jag får inte ta mer än ett år studieuppehåll, och mina föräldradagar tar också slut...


    Anonym (Hemmafru) skrev 2022-08-12 17:17:52 följande:
    Anpassa er efter det då. Grannen får ut 18 000 och roddar ändå runt fru och två små på det utan att någon lider nöd.  Det blir vad man gör det till.

    Men det går ju inte att jämföra så!  Det är ju oerhört individuellt vilka bostadskostader man har och vilka kostnader man har när det gäller transport etc etc...
    Man kan aldrig jämföra på det sättet.   
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (Ida) skrev 2022-08-13 01:56:49 följande:

    Jag får inte ta mer än ett år studieuppehåll, och mina föräldradagar tar också slut...



    Men det går ju inte att jämföra så!  Det är ju oerhört individuellt vilka bostadskostader man har och vilka kostnader man har när det gäller transport etc etc...
    Man kan aldrig jämföra på det sättet.   
    Det är ju exakt det jag säger...anpassa livet(som bostadskostnaderna) efter inkomst.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2022-08-13 18:59:51 följande:
    Det är ju exakt det jag säger...anpassa livet(som bostadskostnaderna) efter inkomst.
    Vi kan inte anpassa boendekostnaderna,  vi bor i en storstad med hutlösa priser på hus. 
    Vi hyr en fyra, och vi har fyra barn. 
    Att byta till en trea och på det sättet spara in en tusenlapp i månaden skulle inte hjälpa.
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (Ida) skrev 2022-08-14 01:08:27 följande:
    Vi kan inte anpassa boendekostnaderna,  vi bor i en storstad med hutlösa priser på hus. 
    Vi hyr en fyra, och vi har fyra barn. 
    Att byta till en trea och på det sättet spara in en tusenlapp i månaden skulle inte hjälpa.
    Alla måste  bo i storstäder? Klaga inte på att du inte kan downshifta om du inte vill downshifta. 
  • Kockobello
    Anonym (Ida) skrev 2022-08-14 01:08:27 följande:
    Vi kan inte anpassa boendekostnaderna,  vi bor i en storstad med hutlösa priser på hus. 
    Vi hyr en fyra, och vi har fyra barn. 
    Att byta till en trea och på det sättet spara in en tusenlapp i månaden skulle inte hjälpa.
    Varför bor ni där? Går bo på andra platser och ta hand om sina barn. Eller bo dyrt och ge barnen till staten.
  • Anonym (Ida)

    Vi kan inte flytta hur som helst eftersom jag har en son som går i skola här,  och hans pappa bor här.
    Min man har också sitt jobb här 

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ida) skrev 2022-08-10 01:10:24 följande:
    Jag vill inte lämna min dotter på förskola än!

    Har dåliga erfarenheter från kommunala förskolorna här, mina två äldre barn har gått där.   
    Vi kommer vara tvungna att lämna henne på förskolan snart,  och det känns hemskt!    
    Jag vill bara ha henne hemma tills hon blir tre och får börja på en annan liten privat förskola.
    Min man jobbar heltid och jag kommer börja studera heltid också, så vi kan inte ha henne hemma.
    Inskolningen startar nästa vecka och jag står inte ut med tanken på att låta henne vara där hela dagarna!!
    Dagmamma?  Är det bättre?


    Vad tvingar dig att studera? Skjut upp det och ta hand om henne istället. Det gynnas ni bägge av.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-08-26 19:35:59 följande:
    Vad tvingar dig att studera? Skjut upp det och ta hand om henne istället. Det gynnas ni bägge av.
    Ja, vi kan inte försörja oss på enbart min mans inkomst.
    Och mina föräldradagar är slut inom kort. 
Svar på tråden Jag vill inte lämna min dotter på förskola än!