• Anonym (Moos)
    Wed 10 Aug 2022 15:16
    2249 visningar
    23 svar
    +1
    23
    2249

    Elvira ? Bu eller Bä ?

    Vad tycker ni om namnet Elvira? Fått så mycket olika kommentarer om det som t.ex för hårt, låter som en häxa, Elvira Madigan, för många stavelser och kommer bara bli smeknamn? Eller tycker ni att det är jättefint? Hit me, vad tycker ni helt ärligt? 

  • Svar på tråden Elvira ? Bu eller Bä ?
  • Anonym (Ronny Ronnys­son)
    Wed 10 Aug 2022 19:07
    #12
    -1

    Ja tycker att Elvis är bättre. Elvira låter som Elvis. Elvira = Elvis!

  • Anonym (Klo)
    Wed 10 Aug 2022 19:52
    #13

    Min åttaåring heter Elvira. Hon/vi har träffat på flera andra i samma ålder med samma namn, så det är inte ovanligt. Tillräckligt vanligt för att finnas med på typ tårtljus, ballonger, nyckelringar och liknande i leksaksaffären.

    Hon har kallats Elvis i skolan ibland. Som riktigt liten blev det Ia, för det var ju så hon själv och syskonen sa, då när talet bara var på gång. Ibland även Vira och Ellis, enstaka gånger Elvirisen. Men oftast säger alla Elvira och inget smeknamn. 

  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 20:35
    #14
    Anonym (Ronny Ronnysson) skrev 2022-08-10 19:07:25 följande:

    Ja tycker att Elvis är bättre. Elvira låter som Elvis. Elvira = Elvis!


    Elvis är ju ett pojknamn ? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 20:39
    #15
    Anonym (Klo) skrev 2022-08-10 19:52:33 följande:

    Min åttaåring heter Elvira. Hon/vi har träffat på flera andra i samma ålder med samma namn, så det är inte ovanligt. Tillräckligt vanligt för att finnas med på typ tårtljus, ballonger, nyckelringar och liknande i leksaksaffären.

    Hon har kallats Elvis i skolan ibland. Som riktigt liten blev det Ia, för det var ju så hon själv och syskonen sa, då när talet bara var på gång. Ibland även Vira och Ellis, enstaka gånger Elvirisen. Men oftast säger alla Elvira och inget smeknamn. 


    Det är så pass ändå  

    Gillar ni och hon att bli kallad för Elvis? 
  • Anonym (Bland­at)
    Wed 10 Aug 2022 20:43
    #16

    Namnstatistik:

    7 814 personer har Elvira som tilltalsnamn Förnamn


    7 811 kvinnor har Elvira som tilltalsnamn


    Totalt 17 939 kvinnor har Elvira som förnamn


    3 män har Elvira som tilltalsnamn


    Totalt 8 män har Elvira som förnamn


    Visste du att

    Medelåldern för tilltalsnamnet Elvira är 15,9 år bland kvinnor

  • Anonym (Klo)
    Thu 11 Aug 2022 07:53
    #16
    Anonym (Moos) skrev 2022-08-10 20:39:55 följande:
    Det är så pass ändå  

    Gillar ni och hon att bli kallad för Elvis? 
    Elvira har varit tveksam till Elvis, men det beror nog mycket på att det var en "frenemy" som myntade det. Vi föräldrar gillar det, men använder ju inget Elvira själv inte tycker om. Just nu föredrar hon Elvira. 
  • Thu 11 Aug 2022 07:55
    #17
    Anonym (Blandat) skrev 2022-08-10 20:43:34 följande:

    Namnstatistik:

    7 814 personer har Elvira som tilltalsnamn Förnamn


    7 811 kvinnor har Elvira som tilltalsnamn


    Totalt 17 939 kvinnor har Elvira som förnamn


    3 män har Elvira som tilltalsnamn


    Totalt 8 män har Elvira som förnamn


    Visste du att

    Medelåldern för tilltalsnamnet Elvira är 15,9 år bland kvinnor


    Man sänder en öm tanke till de män som heter Elvira. STARKT att klara det.
  • Anonym (A)
    Thu 11 Aug 2022 20:54
    #18
    mari123 skrev 2022-08-11 07:55:24 följande:
    Man sänder en öm tanke till de män som heter Elvira. STARKT att klara det.
    Japp
  • Anonym (Sara)
    Thu 11 Aug 2022 21:42
    #19

    Jag har aldrig gillat det namnet. Låter hårt och fult helt enkelt. Men det är ju bara min åsikt. När jag var barn fanns det en gammal tant som var rätt så ?speciell? om man säger så, som hette Elvira i grannskapet. Inte en särskilt trevlig dam direkt. 

  • Anonym (Dark)
    Thu 11 Aug 2022 21:48
    #20
    +1
    Tänker alltid på Elvira mistress of the dark(värdinna för ett tv-program som visade skräckfilmer)när jag hör namnet.
  • Anonym (H)
    Thu 11 Aug 2022 21:55
    #21
    -2

    Jag tycker det är ett gulligt,  mjukt och kvinnligt namn.  Känns gammalt.  Hade det som favorit min sista graviditet 2007, men det blev en Viola istället

  • Fri 12 Aug 2022 00:39
    #22
    Anonym (Moos) skrev 2022-08-10 15:16:55 följande:
    Elvira ? Bu eller Bä ?

    Vad tycker ni om namnet Elvira? Fått så mycket olika kommentarer om det som t.ex för hårt, låter som en häxa, Elvira Madigan, för många stavelser och kommer bara bli smeknamn? Eller tycker ni att det är jättefint? Hit me, vad tycker ni helt ärligt? 


    Elvira är rätt fint även om R är ett hårt ljud. Finns flera liknande namn som är populära (Elina, Melina, Linnea, Vera, Lovisa, Olivia, Livia, Emilia, Amelia) och Elvira är inte heller ovanligt. Hennes jämnåriga kommer knappast att förknippa henne med Elvira Madigan, det är bara vi vuxna som känner till skillingtrycket och filmen. Den dag hon är vuxen så kommer det att finnas så många andra Elviror att förknippa namnet med.

    Ja, hon kommer att få smeknamn. Ni kan börja med att välja ett själv om ni vill förhindra ett smeknamn typ Viran. Elvi eller Elli vore väl fint? Sedan när smeknamet är etablerat bland hennes kompisar övergår ni till att kalla henne Elvira och hoppas att hon ska använda det som vuxen.

    Häxa? Kolla på Pia Degermark i filmen, ljuv och blond, knappast någon man förknippar med en hemsk häxa. Väldigt udda association, tycker jag.
  • Fri 12 Aug 2022 12:00
    #23

    Jättefint namn

Svar på tråden Elvira ? Bu eller Bä ?