• KevinSam

    Hur resonerar singelkvinnor 30+ om att skaffa barn?

    Jag ser ett lite större problem hopa sig i samhället där många kvinnor verkar tro att de har all tid i världen att skaffa barn. Är man 30 är det en sak men börjar man klättra uppåt på stegen så behöver man känna till dels den kvinnliga fertilitetskurvan, dels hur marknadsvärdet påverkas. 


    Se fertilitetskurvan: 



    Utöver det behöver man också vara medveten om att det är en tidplan involverat, det är inte bara att föda ungen direkt. Låt oss säga att en kvinna är precis fyllda 35 och singel. Hon dejtar frekvent och inom ett år träffar hon snubben hon vill gå vidare med. Hon är då 36, de kommer inte skaffa barn direkt utan förmodligen vill dem leva ihop kanske ett år innan de kör på, då är hon 37. Vid 37 tar det tid att bli gravid, det kan ta mellan 6mån till ett år. Hon är då 37,5 när hon är gravid och 38år 3mån när ungen föds. Ska hon här satsa på en till unge ska man veta att man inte direkt kan skaffa nästa utan kanske behöver vänta ett halvår innan det ens går. då är hon närmare 39, vid 39 är det nu väldigt svårt att få barn, och det kan dröja uppemot ett år innan det ens blir av, om det ens går, hög risk för missfall etc. 


    Detta är då scenariot där det går bra och hon hitta drömprinsen, var medveten om att en kvinnan sexuella marknadsvärde sjunker för varje år efter 25. Alla försöker hitta en så bra som möjligt men för kvinnorna blir det svårare för varje år och hon kommer behöva settla för lägre än de män som var intresserade av henne för 10 år sedan. 


     


     

  • Svar på tråden Hur resonerar singelkvinnor 30+ om att skaffa barn?
  • vissli

    Kan bara tala för mig här men även om jag skaffat barn tidigare hade jag haft samma önskan om antal; 1-2 st. Det är antalet gånger jag vill utsätta kroppen för en graviditet, antalet gånger jag vill ha bebisår. Det är också ett antal barn jag vet att vi kan räcka till för ekonomiskt och med stöd för skolan och emotionella aspekter. Med det antalet kan jag 
    /vi erbjuda allt vi vill och räcka till.

    Det hade inte ändrats oavsett när jag skaffade barn.

  • sextiotalist
    Friger skrev 2022-08-11 16:50:55 följande:
    Ser man på kurvorna så framgår antal födda barn per 1000 kvinnor över tid samt genomsnittsåldern för barnaföderskor.

    Dvs kurvorna säger inget alls om när du födde ditt första barn. Föder du ditt första barn vid 20 och sista barn vid 40 så blir snittåldern 30. Vilket visas i kurvan fast med fler kvinnor än en då.

    Finns mer och skriva. Jag har även en hyfsad uppfattning om saken där den som skrivit artikeln gissar då jag gått igenom säkert över tusen kyrkoböcker med husförhör från olika tidsepoker under min släktforskning. Men hinner inte nu.
    Läste du texten?
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-08-11 17:31:01 följande:
    Läste du texten?
    Jo... Begreppen blandas frisk och siffror rycks ur sitt sammanhang.

    Citat:
    "ser man på kurvorna som finns i länken nedan, så var kvinnan äldre vid första barnets födsel i slutet av 1800-talet än kvinnan var under 1930-talet, så din teori stämmer inte."

    Ser man på kurvorna så avser de inte åldern på första barnets födelse. Utan genomsnittsåldern på de som föder barn oavsett vilken ålder de är i.

    Det framgår ju även i texten att det saknas historisk statistik för första barnets födelse. Underförstått går det inte att göra ett sådant diagram.
  • sextiotalist
    Friger skrev 2022-08-11 17:40:35 följande:
    Jo... Begreppen blandas frisk och siffror rycks ur sitt sammanhang.

    Citat:
    "ser man på kurvorna som finns i länken nedan, så var kvinnan äldre vid första barnets födsel i slutet av 1800-talet än kvinnan var under 1930-talet, så din teori stämmer inte."

    Ser man på kurvorna så avser de inte åldern på första barnets födelse. Utan genomsnittsåldern på de som föder barn oavsett vilken ålder de är i.

    Det framgår ju även i texten att det saknas historisk statistik för första barnets födelse. Underförstått går det inte att göra ett sådant diagram.
    Det stod också att första barnet kom i anslutning till när mamman gifte sig, och då kring 27-28
  • Nicco123
    KevinSam skrev 2022-08-10 19:01:53 följande:

    Bättre än att folk fortsätter leva i en dimma och tro att dem har all tid i världen på sig. 


    Som det ser ut nu är det standard att vänta till 35, iaf i Stockholm, jag undrar lite hur dem resonerar...


    Jag tror inte du behöver oroa dig för att kvinnor i storstäder lever i en dimma inom detta område. Men vi kan heller inte stressa ihjäl oss, det hjälper inte ett dugg. Alla Mina tjejkompisar har haft killar/ dejtat sen innan 25, folk är inte emot det på nått sätt men vissa är helt enkelt singlar då nått förhållande inte hållit, en annan förlovad och nån annan precis blivit sambo. 

    Jag vet inte vart du fått statistiken att standard skulle vara 35 för en förstföderska i Stockholm? Det tror jag inte stämmer men men. 

    Men, mitt svar på din fråga om varför det ter sig att kvinnor tycks blir äldre förstföderskor skulle jag säga är pga en ganska stor press att man ska göra nått kul efter gymnasiet nått/ några år sen gå en lång utbildning ca 5år, göra karriär, spara ihop till ett bra boende, hinna resa och mitt i detta även hitta den rätta, gifta sig och sen skaffa barn? Det är mycket Som ska hinnas med helt enkelt innan man känner att man har uppnått det stadiet i livet då det finns så mycket press. 
  • KevinSam
    Nicco123 skrev 2022-08-11 17:55:04 följande:
    Jag tror inte du behöver oroa dig för att kvinnor i storstäder lever i en dimma inom detta område. Men vi kan heller inte stressa ihjäl oss, det hjälper inte ett dugg. Alla Mina tjejkompisar har haft killar/ dejtat sen innan 25, folk är inte emot det på nått sätt men vissa är helt enkelt singlar då nått förhållande inte hållit, en annan förlovad och nån annan precis blivit sambo. 

    Jag vet inte vart du fått statistiken att standard skulle vara 35 för en förstföderska i Stockholm? Det tror jag inte stämmer men men. 

    Men, mitt svar på din fråga om varför det ter sig att kvinnor tycks blir äldre förstföderskor skulle jag säga är pga en ganska stor press att man ska göra nått kul efter gymnasiet nått/ några år sen gå en lång utbildning ca 5år, göra karriär, spara ihop till ett bra boende, hinna resa och mitt i detta även hitta den rätta, gifta sig och sen skaffa barn? Det är mycket Som ska hinnas med helt enkelt innan man känner att man har uppnått det stadiet i livet då det finns så mycket press. 

    Ja så är det, också anledningen till att jag väntade länge med att skaffa barn, men det är min poäng att jag tror vi är felprogrammerade och förlorar på det mindsetet eftersom klockan är emot oss. Tyvärr är biologin så att det är lite mer bråttom för män än för kvinnor. 


    Jag tror nån behöver säga till 25åriga tjejer att börja redan då förbereda för den att skaffa familj med s de inte står vid 35 o försöker träffa mr right. 

  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-08-11 17:42:38 följande:
    Det stod också att första barnet kom i anslutning till när mamman gifte sig, och då kring 27-28
    Inget diagram som påstås och en ren gissning från artikelförfattaren om ett mätvärde i slutet av 1800-tal. Vilket framgår i text. Att det är spekulation.

    Visst var en del dygdiga på den tiden. Men oäkta barn var vanliga och oäkta blev äkta om föräldrarna gifte sig i efterhand vilket också var vanligt.

    Men det är sak samma. Du kan inte säga att badkar över tid rymmer 5liter vatten/sekund och sedan komma och säga att på en annan plats finns ett badkar som rymmer 200liter för att bevisa att du inte har fel. Ungefär lika tokigt.
  • race race

    Jag är 32 och var singel tills förra året. Jag har en sjukdom och vill vänta tills jag är lite friskare med barn. Dock är jag medveten om att jag inte kan vänta för länge. Tror att de flesta är det. Men de träffar väl någon sent och då blir deras barnlängtan starkare. Kanske. 

  • enola
    KevinSam skrev 2022-08-11 15:22:23 följande:

    Hej


    Ja jag anser att kvinnans, och även männens, främsta uppgift i livet är att skaffa barn, det spelar ingen roll vad man gjort i övrigt, har man inga barn är det ett meningslöst liv. Sen hoppas jag att vettiga människor skaffar barm och inte som nu diverse soc fall. Tyvärr är det lite tvärt om, titta på tex H&M vd, hur vacker och intelligent som helst, men inte skaffat några ungar, det är en förlust för världen. 


    Kul att du lyckades bli gravid vid 40 med en 28 åring, personligen hade jag aldrig rekommenderat en 28 åring som vill ha barn att ge sig på en 40 åring då sannolikheten är hög att det blir svårt med barnafödande. Det finns såklart undantag men man vill maximera sannolikheterna. 


    Att "ge sig på en 40-åring"? Han blev kär i mig, han valde att leva med mig. Med eller utan barn, eftersom han älskar mig. Han var inte ute efter kossan med bäst gener för avel, han hittade och valde kärlek. Simple as that. Tro det eller ej, för alla är inte reproduktion det viktigaste i livet. 
  • KevinSam
    enola skrev 2022-08-11 19:45:27 följande:
    Att "ge sig på en 40-åring"? Han blev kär i mig, han valde att leva med mig. Med eller utan barn, eftersom han älskar mig. Han var inte ute efter kossan med bäst gener för avel, han hittade och valde kärlek. Simple as that. Tro det eller ej, för alla är inte reproduktion det viktigaste i livet. 

    Handen på hjärtat tror jag inte han hade överdrivet många andra alternativ. Mycket pga den skeva bild många damer har i samället kring krav de har på sin partner.


    Jag tycker du ska vara glad över dem tidigare barnen du har då dem ger dig en chans att träffa dina barnbarn i hyfsat ålder.

  • enola
    KevinSam skrev 2022-08-13 21:20:12 följande:

    Handen på hjärtat tror jag inte han hade överdrivet många andra alternativ. Mycket pga den skeva bild många damer har i samället kring krav de har på sin partner.


    Jag tycker du ska vara glad över dem tidigare barnen du har då dem ger dig en chans att träffa dina barnbarn i hyfsat ålder.


    Oj, här drar vi slutsatser utifrån ingenting! Jodå, han hade nog gott om alternativ. Han är en attraktiv man med både utseende och hjärna och har aldrig haft problem med att hitta kvinnor. När jag lärde känna honom var han tillsammans med en snygg och hyfsat intelligent 26-åring. De var tillsammans i tre år men han ville aldrig skaffa barn, eller ens flytta ihop med henne, eftersom det inte kändes rätt. Men det gjorde det med mig. Det är det som är grejen förstår du. Kärlek, inte desperation efter att hitta någon att leva (och föröka sig) med.

    Det är väl inget som säger att jag kommer få barnbarn bara för att jag har barn. Varför utgår du ifrån att mina barn kommer vilja skaffa barn? De kanske allihop blir barnlösa, frivilligt eller ofrivilligt. Det vet varken du eller jag. 
Svar på tråden Hur resonerar singelkvinnor 30+ om att skaffa barn?