• Thu 11 Aug 2022 10:30
    1847 visningar
    6 svar
    6
    1847

    Bli blöjfri, hur går vi vidare?

    Hej alla småbarnsföräldrar!
    Jag är mamma till en pojke på 2 år och knappt 8 månader, jag och sambon (men mestadels jag) har gått i tankarna till och från att försöka göra honom blöjfri. Jag har provat lite olika metoder fram och tillbaka, inte varit jättekonsekvent då resultaten har varierat och jag inte vill verka för påtryckande/tvinga min son - Det ska ju vara positivt!

    Hur som helst, så lade jag/vi projektet på is en kort tid och har nu senaste veckan tagit tag i det på ?allvar?. 
    Jag är hemma på heltid då jag väntar barn nr 2, och har hållit honom hemma från sina 15 h på förskolan just för att kunna sätta rutinen med pottan.

    Sambon jobbar heltid måndag-fredag 6.30-15 (Hemma 16) ena veckan och andra veckan 14.30-23 (Hemma 00.00) 
    Han är väldigt osäker på allting som kommer till sitt barns utveckling och tar sällan initiativ, så det är jag som får coacha, instruera, prova mig fram, och jag är i stort sett ensam med min son hela dagarna.

    Så det här med pottan går sådär tycker jag, allt ifrån bra till sådär...

    Jag försöker visa honom att det finns vissa tillfällen som man måste gå på pottan, 
    - När man vaknar på morgonen
    - Efter frukost
    - Innan man går ut och leker
    - Efter att man kommer in/Före maten
    - Efter maten
    -Före/Efter vila
    - En stund efter att man druckit mycket vätska

    Detta för att han ska komma in i rutiner, och att det är okej på något sätt att pausa det man gör för att gå på pottan.

    Som sagt så funkar det sådär, han är inne i en väldigt bestämd period där mycket ska vara på hans vis och när man säger att man ska gå och kissa så kan han reagera allt ifrån att bli ledsen, till att skrika, säga nej, vägra på olika på olika sätt. 

    Jag försöker med allt möjligt hela tiden, allt från belöningsystem med guldstjärnor, leka, sätta gosedjur på pottan, prata med honom, förklara, själv gå på toaletten (funkar hyfsat) berömma, muta, dra ifrån saker - men jag ser inte mutor och hotelser som framsteg i processen. 
    Igår satte vi till och med klistermärken på pottan tillsammans, jag och min son. 
    Han får också vara delaktig i allting, han får tömma pottan själv, spola på toaletten, torka sig med hjälp av mig, tvätta händerna, ja han är delaktig i allting! 
    Han brukar reagera positivt efteråt, och när han väl sitter på pottan, då kan han skrika ut ?DET KOM KISS!!? och klappa händer och allt möjligt. 

    Men det är den där envisheten att få honom till pottan ibland som får mig att undra var vi egentligen står.
    Vi har börjat med att bara ha blöja på när han sover.

    Och nu, är den här veckan snart slut, han ska gå tillbaka till förskolan 9-14 på tisdag - och jag funderar på om han är redo för att börja gå på pottan där också?
    Det känns nästan som att det är dags att involvera förskolepersonalen nu, så att rutinen kommer in i honom ännu mer - men jag vet ju inte om han vägrar och blir lika envis som här hemma. 

    Han säger inte till när han behöver kissa eller bajsa, men vid ett eller två tillfällen har han i alla fall sagt ?Det kom kiss/bajs? när det har hänt i byxorna, det måste väl ändå vara ett litet steg åt rätt håll - att han börjar förstå att det inte ska komma i byxorna...

    Ja, vad hade ni gjort? 

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Bli blöjfri, hur går vi vidare?
  • Anonym (Nja)
    Thu 11 Aug 2022 10:53
    #1

    Att vara utan blöja hemma och på förskolan är två olika saker och jag hade berättat om att vi tränar med goda resultat för förskolan.

    Man kan inte helt styra i deras verksamhet och förvänta sig exakt samma resultat där som hemma, men ni kommer ju märka hur det blir.

    Min erfarenhet är att olika förskolor har olika fokus och att barn faktiskt klarar olika saker i olika miljöer. Ev. Kan det vara rimligt att skaffa tränings-byxor som skyddar vid små olyckor.

  • Thu 11 Aug 2022 12:07
    #2

    Ja, självklart kan vi ju inte vänta oss att allting ska fungera perfekt från och med nästa vecka.
    När vi först började med potträning eller vad man ska kalla det, och jag försökte involvera förskolan nu under sommaren (i tron att min son skulle vara redo) togs det inte emot med någon positiv reaktion - snarare som en arbetsbelastning, vilket kändes väldigt tråkigt.
    Men får hoppas att det ändrar sig nu när han faktiskt kommit en liten bit på vägen.

    Jag tror att vi behöver börja engagera förskolan också, för att han ska kunna komma vidare.


    Ska prata med dem!

  • Anonym (Fyrkl­över)
    Thu 11 Aug 2022 12:42
    #3

    Vi pottränar vår son på knappt 2,5 år nu. Har hållit på i snart 1 månad. I början kommer det ju överallt För att sedan utvecklas till att han märkte när de kom, till att han reagerar och försöker hålla sig, tills nu när han faktiskt går självmant 8/10 gånger, ibland säger vi till när vi ser att det är dags och han är för upptagen. Vi har oxå rutiner ex på morgonen ( han är torr på natten), efter frukost ( brukar alltid göra nr 2 då) och innan vi ska ut eller åka någonstans i bilen och på kvällen innan läggdags. Vi har låtit honom va naken större delen de första veckorna och nu har han kalsonger och vissa dagar byxor. Han ska va hemma drygt 1 månad till innan förskolan då jag är hemma med lillasyster. Så jag hoppas de ska fungera skapligt med byxor oxå tills dess. Är ju fler moment ju mer kläder.. 

    Jag tänker att prata med förskolan, skicka med mycket extrakläder och ta inte så allvarligt på det. Kissar han ner sig, fine. Han kanske behöver det för att lära sig? Att han själv lär sig hur det känns innan man kissar och då går på pottan. Förskolan är inte alltid så pepp men det är du som bestämmer över ditt barn. Jag skulle inte ta på blöja igen, de blir väldigt förvirrat för barnet. 


    Tänk även på att ni kan få bakslag när syskon kommer. Men ge inte upp, han är ju snart 3 år så bara att kämpa på en dag sitter det. 

  • Anonym (Nja)
    Thu 11 Aug 2022 12:57
    #4
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2022-08-11 12:42:56 följande:

    Vi pottränar vår son på knappt 2,5 år nu. Har hållit på i snart 1 månad. I början kommer det ju överallt För att sedan utvecklas till att han märkte när de kom, till att han reagerar och försöker hålla sig, tills nu när han faktiskt går självmant 8/10 gånger, ibland säger vi till när vi ser att det är dags och han är för upptagen. Vi har oxå rutiner ex på morgonen ( han är torr på natten), efter frukost ( brukar alltid göra nr 2 då) och innan vi ska ut eller åka någonstans i bilen och på kvällen innan läggdags. Vi har låtit honom va naken större delen de första veckorna och nu har han kalsonger och vissa dagar byxor. Han ska va hemma drygt 1 månad till innan förskolan då jag är hemma med lillasyster. Så jag hoppas de ska fungera skapligt med byxor oxå tills dess. Är ju fler moment ju mer kläder.. 

    Jag tänker att prata med förskolan, skicka med mycket extrakläder och ta inte så allvarligt på det. Kissar han ner sig, fine. Han kanske behöver det för att lära sig? Att han själv lär sig hur det känns innan man kissar och då går på pottan. Förskolan är inte alltid så pepp men det är du som bestämmer över ditt barn. Jag skulle inte ta på blöja igen, de blir väldigt förvirrat för barnet. 


    Tänk även på att ni kan få bakslag när syskon kommer. Men ge inte upp, han är ju snart 3 år så bara att kämpa på en dag sitter det. 


    Nä, du skulle inte satt på blöja igen, men vad förskolan faktiskt gör har man inte fullständig makt över.
    Olika förskolor fungerar olika och man har faktiskt inte så lätt att styra deras verksamhet. Sätter de på barnet blöja gör de ju det för att det inte fungerar.

    Blöjfrihet kommer och man får ha en dialog med fsk
  • Anonym (Fyrkl­över)
    Thu 11 Aug 2022 13:48
    #5
    Anonym (Nja) skrev 2022-08-11 12:57:50 följande:
    Nä, du skulle inte satt på blöja igen, men vad förskolan faktiskt gör har man inte fullständig makt över.
    Olika förskolor fungerar olika och man har faktiskt inte så lätt att styra deras verksamhet. Sätter de på barnet blöja gör de ju det för att det inte fungerar.

    Blöjfrihet kommer och man får ha en dialog med fsk
    Fast det är ju du som förälder som måste se tills så ditt barn har blöjor där? Finns de inga blöjor till barnet så kan de ju inte sätta på blöja.  och vill föräldern inte att barnet ska ha blöja så behöver ju förskolan försöka möta det, barnet behöver ju få en chans att klara det även på förskolan. Vi pratar ju inte om ett litet barn på 1 år utan om ett barn på snart 3 år Där föräldrarna försöker och vill, då bör ju förskolan möta upp där och göra sitt bästa för att de även Ska bli bra på förskolan. Om man inte försöker möta barn i de stadie de är i för att utvecklas så kanske man inte bör jobba i förskolan...

    Jag skrev inte att man inte ska ha en dialog, tvärtom. känns lite som du vill ha igång en diskussion bara.. 

    Har arbetat i förskola under flera år, har fyra egna barn så är inte helt bakom Flötet.. 
  • Thu 11 Aug 2022 15:20
    #6
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2022-08-11 13:48:15 följande:
    Fast det är ju du som förälder som måste se tills så ditt barn har blöjor där? Finns de inga blöjor till barnet så kan de ju inte sätta på blöja.  och vill föräldern inte att barnet ska ha blöja så behöver ju förskolan försöka möta det, barnet behöver ju få en chans att klara det även på förskolan. Vi pratar ju inte om ett litet barn på 1 år utan om ett barn på snart 3 år Där föräldrarna försöker och vill, då bör ju förskolan möta upp där och göra sitt bästa för att de även Ska bli bra på förskolan. Om man inte försöker möta barn i de stadie de är i för att utvecklas så kanske man inte bör jobba i förskolan...

    Jag skrev inte att man inte ska ha en dialog, tvärtom. känns lite som du vill ha igång en diskussion bara.. 

    Har arbetat i förskola under flera år, har fyra egna barn så är inte helt bakom Flötet.. 

    Jag tänker i samma banor som du, ja jag har kanske lite väl bråttom. Vi har trots allt bara hållit på en vecka, knappt. Men, det är dags för honom att komma tillbaka till kompisarna på förskolan och nej jag vill inte backa tillbaka till blöjan. 


    Kommer absolut att prata med förskolan om detta, jag vet att förra gången tog de på blöjan men det förstår jag fullt ut. Han var ju inte alls redo och jag hade också dålig koll. Men då sa de det när jag hämtade, personalen är ganska bra där. 


    Och jag är helt okej med att det kommer att bli många bakslag, det gör inget. Vi har både solceller och tvättmaskin ;) 

Svar på tråden Bli blöjfri, hur går vi vidare?