• Anonym (Orolig)

    Orkar inte med mitt ena barn

    Jag får ångest av att skriva det, men bägaren har runnit över. Jag håller på att gå in i väggen pga detta barn. 

    Jag har 3 barn i åldrarna 3-10 år.
    En av barnen har förmodligen en diagnos, vad vet vi inte ännu, men jag gissar på autism.

    Vardagen har varit jobbig länge, utbrotten blir bara mer och mer, jobbigare än tidigare. Bråken går ut över syskon som tycker att detta barn är jobbigt. Vart vi än är, utomhus, inne, på en buss, tåg så blir det bråk och utbrott. Jag har provat allt. 

    Jag är ensamstående och barnens pappa bor några mil härifrån. 

    Kan jag ringa kommunen och be om hjälp utan att det går ut över syskonen? Jag hade tyckt det var väldigt skönt om detta barn kunde bo hos sin pappa, men han kräver att det andra barnet också ska bo där isåfall. 

  • Svar på tråden Orkar inte med mitt ena barn
  • Anonym (ta)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-08-11 11:37:28 följande:
    Orkar inte med mitt ena barn

    Jag får ångest av att skriva det, men bägaren har runnit över. Jag håller på att gå in i väggen pga detta barn. 

    Jag har 3 barn i åldrarna 3-10 år.
    En av barnen har förmodligen en diagnos, vad vet vi inte ännu, men jag gissar på autism.

    Vardagen har varit jobbig länge, utbrotten blir bara mer och mer, jobbigare än tidigare. Bråken går ut över syskon som tycker att detta barn är jobbigt. Vart vi än är, utomhus, inne, på en buss, tåg så blir det bråk och utbrott. Jag har provat allt. 

    Jag är ensamstående och barnens pappa bor några mil härifrån. 

    Kan jag ringa kommunen och be om hjälp utan att det går ut över syskonen? Jag hade tyckt det var väldigt skönt om detta barn kunde bo hos sin pappa, men han kräver att det andra barnet också ska bo där isåfall. 


    Börja med att ta reda på vad som felas med barnet och utred eventuell diagnos. Kommunen har avlastning och det kommer inte att ge negativa effekter att be om hjälp, men det ska mycket till för att få stöd från kommunen och diagnos är absolut krav. 

    Kan barnets pappa vara mer delaktig i vardagen även om han bor långt bort? Så kan du få lite avlastning om ett eller flera barnen är med honom ibland. 
  • Anonym (A)
    Långbenopluto skrev 2022-08-11 14:08:25 följande:
    Börja med att utreda om det finns en ev diagnos för då får du tips och stöd hur du ska klara vardagen.
    Det tycker jag med, börja där.
Svar på tråden Orkar inte med mitt ena barn