• Anonym (Mamma)

    Nyblivna tonårsföräldrar

    Vår dotter fyllde nyligen 13 och senaste månaderna har hennes intresse för kläder vuxit enormt. Hon har gått från att vara tjejen i hoodie och mjukisbyxor till att vara väldigt klädintresserad och ständigt på jakt efter nya kläder. Jag låter henne hållas så länge det inte går helt överstyr.

    Häromdagen skulle hon till centrum. Jag har aldrig sett henne i så korta shorts som de hon hade då och visst var det ovant, men jag såg inget fel i kläderna. Pappan var däremot nära att gå i taket. Jag lyckades schyscha (stavning?) honom då, men han har inte kunnat släppa det och säger saker som att hon inte får gå hemifrån sådär igen etc.

    Hur gör man när man ser så olika på en sån sak? 

  • Svar på tråden Nyblivna tonårsföräldrar
  • Guldnovan
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-11 14:32:01 följande:

     


    Det var inget oanständigt med shortsen, bara ovant korta för att vara hennes. De slutade typ på halva låret och hon hade en löst sittande tshirt till.


    Låter helt ok. Pappan får ta det lite lugnt och inte överdriva. Hon måste ju få ha sommarkläder på sig. 
  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (egot) skrev 2022-08-11 14:37:22 följande:
    Nej, man behöver verkligen inte använda det uttrycket för att förmedla sitt budskap. Tänk på hur du uttrycker dig mot barnen, sånt har betydelse och sänder ett budskap om dig som person. 
    Barnet måste förstå vad man sänder ut. Att då sätta förmildrande ord är bara förvirrande. 
  • Anonym (egot)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2022-08-11 15:09:21 följande:
    Barnet måste förstå vad man sänder ut. Att då sätta förmildrande ord är bara förvirrande. 
    Du måste förstå vad du sänder ut och försöka bättra på ditt ordförråd. Du är väl ändå vuxen och borde haft tid att lära dig att uttrycka dig ordentligt. Torftigt språk ger intryck av ett torftigt sinne. 
  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (egot) skrev 2022-08-11 15:12:04 följande:
    Du måste förstå vad du sänder ut och försöka bättra på ditt ordförråd. Du är väl ändå vuxen och borde haft tid att lära dig att uttrycka dig ordentligt. Torftigt språk ger intryck av ett torftigt sinne. 
    Vad skulle jag kalla en strippa då? Är det inte em strippa så säger jag såklart inte strippa. 
  • Anonym (egot)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2022-08-11 15:29:29 följande:
    Vad skulle jag kalla en strippa då? Är det inte em strippa så säger jag såklart inte strippa. 
    Oj, du kan inte ens tänka ut hur du skulle uttrycka dig till ditt barn om barnets klädsel utan att använda ordet strippa?? Det är ju verkligen illa, och på tiden att du bättrar på ditt uttryckssätt en del. 

    Kanske: "de där shortsen är för korta för att ha ute på stan, de passar på en strand men inte i stan eller när man går i affärer". Eller "du måste ha en längre tröja på dig, den där visar mer hud än vad som är lämpligt när man går på stan". 
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-11 13:46:52 följande:
    Nyblivna tonårsföräldrar

    Vår dotter fyllde nyligen 13 och senaste månaderna har hennes intresse för kläder vuxit enormt. Hon har gått från att vara tjejen i hoodie och mjukisbyxor till att vara väldigt klädintresserad och ständigt på jakt efter nya kläder. Jag låter henne hållas så länge det inte går helt överstyr.

    Häromdagen skulle hon till centrum. Jag har aldrig sett henne i så korta shorts som de hon hade då och visst var det ovant, men jag såg inget fel i kläderna. Pappan var däremot nära att gå i taket. Jag lyckades schyscha (stavning?) honom då, men han har inte kunnat släppa det och säger saker som att hon inte får gå hemifrån sådär igen etc.

    Hur gör man när man ser så olika på en sån sak? 


    Låter konstigt att er dotter aldrig tidigare haft shorts som slutar mitt på låret. Jag hade varit mer bekymrad om hon brukar ha joggingbyxor på sommaren t ex. Att klä sig efter väder är vanligt och något man ska uppmuntra. 
  • Anonym (Mamma till 4)

    Shorts som slutar mitt på låret är ju inte ens korta. Själv har jag gått runt i shorts som slutar precis under rumpan idag och jag är 47 
    yeahhh

  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (egot) skrev 2022-08-11 15:40:16 följande:
    Oj, du kan inte ens tänka ut hur du skulle uttrycka dig till ditt barn om barnets klädsel utan att använda ordet strippa?? Det är ju verkligen illa, och på tiden att du bättrar på ditt uttryckssätt en del. 

    Kanske: "de där shortsen är för korta för att ha ute på stan, de passar på en strand men inte i stan eller när man går i affärer". Eller "du måste ha en längre tröja på dig, den där visar mer hud än vad som är lämpligt när man går på stan". 
    Om annan klädsel kan jag hitta på massa att säga. Strippa heter strippa. En spade är en spade osv.

    Dina omskrivningar här inte hem hos tonåringar med huvudet uppe bland molnen. 
  • Anonym (Mamma)

    A: Hon har använt leggings eller andra tunna byxor, men har inte velat gå med bara ben sen hon var typ sju-åtta. Ser inte varför det skulle vara något konstigt, hon tyckte bara inte om det.

  • Anonym (A 2)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2022-08-11 17:03:06 följande:
    Shorts som slutar mitt på låret är ju inte ens korta. Själv har jag gått runt i shorts som slutar precis under rumpan idag och jag är 47 
    yeahhh
    Håller med
  • Anonym (J)

    Så länge hon trivs i det, inte visar rumpan och inte fryser så ser jag inget problem med det. 

  • Anonym (egot)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2022-08-11 18:31:02 följande:
    Om annan klädsel kan jag hitta på massa att säga. Strippa heter strippa. En spade är en spade osv.

    Dina omskrivningar här inte hem hos tonåringar med huvudet uppe bland molnen. 
    Så ditt barn är strippa alltså? För jag trodde att vi diskuterade barns klädsel i den här tråden? Omskrivningar? 

    Jag har egna tonåringar och det går alldeles utmärkt att diskutera med dem om kläder och annat utan att hemfalla till torftigt språk och tillmälen. Men om du inte lärt dig själv att uttrycka dig bättre så har väl inte dina barn det heller. 
Svar på tråden Nyblivna tonårsföräldrar