• Thu 11 Aug 2022 16:59
    9255 visningar
    64 svar
    64
    9255

    Vi som planerar graviditet 2023!

    Hej! 
    Jag tänkte att jag startar en tråd för oss som planerar graviditet 2023! 

    Jag är 33år och har 2 egna barn samt en bonus. Alla pojkar ;) Nu har sambon och jag dragit igång bebisverkstaden för nummer 4 och sista i barnkullen. Denna gången hoppas vi på flicka (men tror det blir en pojke till haha) och har googlat runt efter metoder/teorier för att öka chanserna för att få en flicka. Vi har väl mest anammat att inte ha sex för nära ägglossning. Eftersom det sänker chanserna för graviditet samt att jag förlorat en äggledare i ett utomkvedeshavandeskap så tror jag att jag får hänga här ett tag innan det tar sig ;) vore kul om fler ville följas åt! 

    Enligt min app Periodtracker så ska jag ha ägglossning på söndag14/8. Vi sexade senast igår och idag fick jah äggviteflytningar (med lite blodstrimmor i) så hoppas nu att det ska vara nära nog men inte för nära ägglossning. Slutsexat för denna månaden alltså! 
    BIM är den 29/8, känns som en evighet bort! 

  • Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2023!
  • Anonym (I)
    Tue 25 Apr 2023 10:58
    #51
    svansmamman skrev 2023-04-25 00:06:29 följande:

    Du kanske har koll på detta, men man kan inte passera BIM utan att antingen få mens eller vara gravid. Förmodligen hade du ägglossning senare än du tror, eller inte alls. Hade du haft ägglossning när du tror skulle mensen ha kommit som planerat. Att testa och/eller tempa för att detektera ägglossning brukar vara ett bra knep för att få bättre koll på sin cykel och därmed öka chanserna för att bli gravid. 


    Önskar dig och er ALL lycka till! ❤️


    Jo, jag har hört detta. 


    Dock pratade jag med en barnmorska som fixade ett vul till mig imorgon, ifall det är så att det inte syns på stickorna eller om det är något annat knas. Så vi får se! 


    Tack ❤️

  • Tue 25 Apr 2023 20:14
    #52

    Hej alla! 


    Jag skrev här i tråden i slutet på mars när jag såg ett svagt streck.. det visade sig att jag blev gravid, var så lycklig. Sen blev det missfall vid påsk, i vecka 7+0 :( 
    min kropp har iaf ställt om sig snabbt och hade nyss ägglossning igen faktiskt. Är det nån här som blivit gravid igen direkt efter missfall? Det var mitt första. Hoppas sååå att det går vägen denna gång 🤞 men man är ju rädd nu för fler mf ?

  • Tue 25 Apr 2023 20:17
    #53
    Snödroppen86 skrev 2023-04-24 06:36:22 följande:

    Hej, hoppar in denna tråd.
    Singel och 37 år från Kalmar, ska göra mitt första inseminations tillfäll v. 18 eller 19 så är sjukt taggad.
    Kram ❤️


    Åh vad spännande! Lycka till 🤞😍
  • Tue 25 Apr 2023 22:01
    #54
    ida543 skrev 2023-04-25 20:14:32 följande:

    Hej alla! 


    Jag skrev här i tråden i slutet på mars när jag såg ett svagt streck.. det visade sig att jag blev gravid, var så lycklig. Sen blev det missfall vid påsk, i vecka 7+0 :( 
    min kropp har iaf ställt om sig snabbt och hade nyss ägglossning igen faktiskt. Är det nån här som blivit gravid igen direkt efter missfall? Det var mitt första. Hoppas sååå att det går vägen denna gång 🤞 men man är ju rädd nu för fler mf ?


    Jag har haft tre missfall. Efter det första blev jag gravid direkt, hade ingen mens emellan utan ägglossade som jag brukar efter mens fast blödningen den gången var ett missfall. Efter det andra missfallet dröjde det ett år innan vi försökte igen, jag fick dock ägglossning och mens som jag brukar. När vi försökte igen fick vi missfall ännu en gång men plussade igen direkt efter. Den graviditeten gick hela vägen och resulterade i sonen som är 10 månader. 



    Jag beklagar ditt missfall, det är tufft på så många fler sätt än man kan ana innan man själv gått igenom det. Jag håller tummarna för att det tog sig och att ni plussar med en liten böna som stannar tiden ut! ❤️

  • Wed 26 Apr 2023 21:22
    #55
    +1
    svansmamman skrev 2023-04-25 22:01:13 följande:

    Jag har haft tre missfall. Efter det första blev jag gravid direkt, hade ingen mens emellan utan ägglossade som jag brukar efter mens fast blödningen den gången var ett missfall. Efter det andra missfallet dröjde det ett år innan vi försökte igen, jag fick dock ägglossning och mens som jag brukar. När vi försökte igen fick vi missfall ännu en gång men plussade igen direkt efter. Den graviditeten gick hela vägen och resulterade i sonen som är 10 månader. 


    Jag beklagar ditt missfall, det är tufft på så många fler sätt än man kan ana innan man själv gått igenom det. Jag håller tummarna för att det tog sig och att ni plussar med en liten böna som stannar tiden ut! ❤️


    Åhh vad jobbigt och tufft med 3 missfall. TACK för att du delar med dig <3 och vad underbart att du till slut fick din son! 
    Hoppas det går bra för dig denna gången med!!
  • Thu 27 Apr 2023 15:44
    #56

    Hej! 


    Hoppar in i den här tråden. Tog ut min spiral i januari iår för att försöka få ett syskon till vår son född 21. Blev gravid direkt och det kändes för bra för att vara sant, och det var det för iförrgår fick jag konstaterat att jag fått missfall. Bebis hade dött i v.7 och jag skulle varit i v.11 nu. Så tråkigt, men bara att ta nya tag. Hoppas så på en graviditet till år 2023! 

  • Thu 27 Apr 2023 15:54
    #57
    Ellan92 skrev 2023-04-27 15:44:13 följande:

    Hej! 


    Hoppar in i den här tråden. Tog ut min spiral i januari iår för att försöka få ett syskon till vår son född 21. Blev gravid direkt och det kändes för bra för att vara sant, och det var det för iförrgår fick jag konstaterat att jag fått missfall. Bebis hade dött i v.7 och jag skulle varit i v.11 nu. Så tråkigt, men bara att ta nya tag. Hoppas så på en graviditet till år 2023! 


    Usch jag beklagar :( Så himla tufft! Har hört flera som får reda i efterhand att fostret dött (hände även min mamma i v12), hur ska man kunna vara på säkra sidan fram tills dess? Får man boka ett VUL tidigare än v.11 om man är nojjig? Har inga barn sen tidigare så kan inte riktigt hur lätt det är.. kanske bara går privat antar jag, och då kostar det ju massa pengar.

    Håller tummarna att det går bättre nästa gång <3 <3
  • Thu 27 Apr 2023 16:29
    #58
    ida543 skrev 2023-04-27 15:54:23 följande:
    Usch jag beklagar :( Så himla tufft! Har hört flera som får reda i efterhand att fostret dött (hände även min mamma i v12), hur ska man kunna vara på säkra sidan fram tills dess? Får man boka ett VUL tidigare än v.11 om man är nojjig? Har inga barn sen tidigare så kan inte riktigt hur lätt det är.. kanske bara går privat antar jag, och då kostar det ju massa pengar.

    Håller tummarna att det går bättre nästa gång <3 <3

    Tack, och beklagar ditt missfall :(

    nej det är hemskt när kroppen fortfarande tror man är gravid så är man inte det.. fick lite små blödningar för en vecka sen men det behövde ju inte vara missfall då jag inte hade nån smärta, eller det var vad 1177 och barnmorskor sa. Men sen ringde jag in till gyn och fick en tid för att kolla det. Skulle på kub nästa vecka så skönt att jag kolla upp det innan. 

    Jag tror man får boka privat, det kommer jag iallfall göra i v8-9 i nästa graviditet (vilket jag hoppas sker). Här där jag bor får man ultraljud i v12-13. Men kommer som sagt inte vänta så länge nästa gång. Det här var ju mitt första missfall så vet inte om man får ett tidigare ultraljus om man haft missfall. 


    vi håller alla tummar och tår för att allt går vägen för oss nästa gång ! 


     

  • Sat 29 Apr 2023 18:49
    #59

    Hoppar in här också! Jag och min man ska försöka på bebis 3 inom kort. Har precis plockat ur spiralen och ska ha mens om ca 1 vecka. Sen får vi se om bebisverkstan ska starta i maj eller juni.
    Vi har två barn som är 5 och 7 år, haft ett missfall mellan båda barnen och gjort en abort för ett par år sen när det inte alls var planerat. Alla graviditeter har går väldigt snabbt, men nu vet man ju inte längre när ett par år har gått sen senaste försöket.

    Lycka till allihopa 🤗

  • Thu 4 May 2023 19:07
    #60
    Snödroppen86 skrev 2023-04-24 06:36:22 följande:

    Hej, hoppar in denna tråd.
    Singel och 37 år från Kalmar, ska göra mitt första inseminations tillfäll v. 18 eller 19 så är sjukt taggad.
    Kram ❤️


    Så spännande!! Lycka till!
  • Thu 4 May 2023 19:09
    #61
    Ellan92 skrev 2023-04-27 15:44:13 följande:

    Hej! 


    Hoppar in i den här tråden. Tog ut min spiral i januari iår för att försöka få ett syskon till vår son född 21. Blev gravid direkt och det kändes för bra för att vara sant, och det var det för iförrgår fick jag konstaterat att jag fått missfall. Bebis hade dött i v.7 och jag skulle varit i v.11 nu. Så tråkigt, men bara att ta nya tag. Hoppas så på en graviditet till år 2023! 


    Stackare, beklagar!! Håller tummarna för att det tar sig snabbt igen och att det går bra nästa gång Hjärta
  • Fri 5 May 2023 11:46
    #62

    En liten sladdis blev visst TVÅ! Har mått sämre än mina två tidigare graviditeteroch blev orolig att det kanske var något som var fel. bokade in tidigt ultraljud (9+1 idag) i början på veckan och fick se två foster. Tror inte riktigt det landat än faktiskt..

  • Fri 5 May 2023 13:10
    #63

    Tack. Nu är äntligen dagen här. Har gjort första inseminationsförsöket nu på naturlig cykel, hoppas på ett positivt svar om 2 veckor ????🏻


    #60
  • Fri 5 May 2023 15:25
    #64
    Olivialova skrev 2023-05-05 11:46:52 följande:

    En liten sladdis blev visst TVÅ! Har mått sämre än mina två tidigare graviditeteroch blev orolig att det kanske var något som var fel. bokade in tidigt ultraljud (9+1 idag) i början på veckan och fick se två foster. Tror inte riktigt det landat än faktiskt..


    Men wow!! Stort grattis!! {#emotions_dlg.flower}Hjärta
    Snödroppen86 skrev 2023-05-05 13:10:06 följande:

    Tack. Nu är äntligen dagen här. Har gjort första inseminationsförsöket nu på naturlig cykel, hoppas på ett positivt svar om 2 veckor ????🏻


    Yeayh! Så spännande!! Får vi hålla tummarna för positivt besked om 2 veckor! Hjärta
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2023!