• Anonym (undrar som en flundra)

    Är det billigare att vara fler? Matkostnader, el, osv?

    Jag pratade med några kollegor idag om kostnader. Jag bor på solokvist medan de har familj på 3-5 personer. En av kollegorna bekagade att jag hade högre kostnader än de. När jag frågade hur hon tänkte, för jag har inte superhöga kostnader, så sa hon att per person äter jag dyrare mat, betalar mer i elkostnader med mera. Jag har aldrig tänkt på det, kanske för att jag bara är 22 och precis flyttat hemifrån.

    Är det så? Är det billigare per person om man är fler?

  • Svar på tråden Är det billigare att vara fler? Matkostnader, el, osv?
  • Anonym (S)
    Anonym (undrar som en flundra) skrev 2022-08-11 17:47:04 följande:
    Är det billigare att vara fler? Matkostnader, el, osv?

    Jag pratade med några kollegor idag om kostnader. Jag bor på solokvist medan de har familj på 3-5 personer. En av kollegorna bekagade att jag hade högre kostnader än de. När jag frågade hur hon tänkte, för jag har inte superhöga kostnader, så sa hon att per person äter jag dyrare mat, betalar mer i elkostnader med mera. Jag har aldrig tänkt på det, kanske för att jag bara är 22 och precis flyttat hemifrån.

    Är det så? Är det billigare per person om man är fler?


    Det beror på hur man bor och lever. Men säg att du bor i en tvåa idag ensam och boendekostnaden är 5 000 kr. Om din kille flyttar in, då halveras din boendekostnad. Men flyttar ni och det nya boendet kostar mer än 10 000 så ökar dina kostnader.
    Samma med bil. Delar ni en bil blir det billigare än med vars en.

    Det är inte alls säkert att du har högre kostnader än dom, även om man delar deras på två personer. Man måste kolla mer noga och jämföra.
  • Anonym (kö  oi+9uo)

    Alla fasta kostnader delas ju på två. 


    Så har du ensam en hyra på 5000 och de har en på 10 000 så kostar ju deras per person mycket mindre. 


    Mat säljs ofta till extrapris i storpack som man som singel kanske inte vill köpa osv. 

  • Anonym (undrar som en flundra)
    Anonym (S) skrev 2022-08-11 17:53:16 följande:
    Det beror på hur man bor och lever. Men säg att du bor i en tvåa idag ensam och boendekostnaden är 5 000 kr. Om din kille flyttar in, då halveras din boendekostnad. Men flyttar ni och det nya boendet kostar mer än 10 000 så ökar dina kostnader.
    Samma med bil. Delar ni en bil blir det billigare än med vars en.

    Det är inte alls säkert att du har högre kostnader än dom, även om man delar deras på två personer. Man måste kolla mer noga och jämföra.
    Nu var ju just boendet inte på tapeten då det är rätt självklart. Det var mest mat, förbrukningsvaror och el vi pratade om.
  • Anonym (undrar som en flundra)
    Anonym (Dum eller) skrev 2022-08-11 17:52:44 följande:

    Ja såklart ...? 


    Ja, jag är helt klart dum på detta område. Hur är mat billigare per person om man är fyra än om man är en?
  • Anonym (aaa)

    Alla abonnemang som man delar blir ju billigare. Elabonnemang, tv-kanaler etc, eftersom man bara behöver ett per hushåll. Elen tex är ju en stor del fasta kostnader och är man två som bor ihop blir det ju bara en sån del med fasta kostnader. 

  • Anonym (aaa)
    Anonym (undrar som en flundra) skrev 2022-08-11 18:08:09 följande:
    Ja, jag är helt klart dum på detta område. Hur är mat billigare per person om man är fyra än om man är en?
    Lättare att shoppa klokt om man tex köper storpack, det blir inte matrester på samma sätt för det är alltid nån som kan äta upp dem. 
  • Anonym (Q)

    Ofta är det billigare per portion att laga mat till flera, men samtidigt så är det ju ofta en eller två vuxna som måste betala för alla. Sedan är det lättare att som ensam (frisk, ung, stark) vuxen äta riktigt billig mat, medan man kanske har högre krav på sig att servera en varierad, väl balanserad kost till sina barn, som kanske dessutom är lite kräsna av sig - alla faktorer som kan dra upp priset på maten.

  • Spucks

    Ja, självklart är det billigare per person om man är fler i hushållet - förutsatt såklart att man har ungefär likadana förutsättningar (tex. isoleringen av lägenheten) och levnadsvanor.
    Kylskapet och frys behöver tex. lika mycket energi oavsett hur många som bor där; värme blir billigare per person - även om man har lika många m²/person; energi kostnader för spisen, lampor osv.; sedan avgifter du kanske har för internet, TV, netflix osv..
    Mat kan man köper i billigare storpack, även för saker som inte h
    åller länge.

  • DominantPoly

    Fler vuxna ger definitivt en bättre ekonomi.

    Polygami är en enorm fördel rent ekonomiskt, generationsboende likaså.

  • Anonym (S)
    Anonym (undrar som en flundra) skrev 2022-08-11 18:06:09 följande:
    Nu var ju just boendet inte på tapeten då det är rätt självklart. Det var mest mat, förbrukningsvaror och el vi pratade om.

    Även där beror det på. Äter du mer än dom, eller dyrare mat? Använder du mer förbrukningsmaterial eller dyrare produkter än dom? Elen beror på hur man bor. 


    Man måste titta på hur folk konsumerar, vissa kan leva billigt, andra slösar mer. Köper man samma mat, så kostar inte din mat mer för att du är singel.

  • Anonym (S)
    Anonym (aaa) skrev 2022-08-11 18:09:09 följande:
    Lättare att shoppa klokt om man tex köper storpack, det blir inte matrester på samma sätt för det är alltid nån som kan äta upp dem. 
    Även singlar kan äta rester.
  • Anonym (S)
    Spucks skrev 2022-08-11 19:03:22 följande:

    Ja, självklart är det billigare per person om man är fler i hushållet - förutsatt såklart att man har ungefär likadana förutsättningar (tex. isoleringen av lägenheten) och levnadsvanor.
    Kylskapet och frys behöver tex. lika mycket energi oavsett hur många som bor där; värme blir billigare per person - även om man har lika många m²/person; energi kostnader för spisen, lampor osv.; sedan avgifter du kanske har för internet, TV, netflix osv..
    Mat kan man köper i billigare storpack, även för saker som inte håller länge.


    Fast vissa menar att singlar har mindre frys eftersom de inte kan handla storpack. 


    Sedan är det lättare för en singel att snåla, man behöver inte ta hänsyn till frusna barn eller kräsna barn.

  • sillson

    Jag antar att de som har fem medlemmar i sitt hushåll har 3 eller fyra barn. Barn är parasiter. Visst stämmer det att kostnaderna per individ blir lägre, men barn genererar väldigt små inkomster(barnbidraget). Ju mer man avlar ju lägre blir inkomsten per individ. Dina kollegor måste lära sig vad brutto/netto innebär. 

  • Spucks
    Anonym (S) skrev 2022-08-11 19:13:57 följande:

    Fast vissa menar att singlar har mindre frys eftersom de inte kan handla storpack. 


    Sedan är det lättare för en singel att snåla, man behöver inte ta hänsyn till frusna barn eller kräsna barn.


    Men elkostnader till en frys som är tex. 1/3 större är inte 1/3 högre.

    Och jag skrev ju om man lever på likadana sätt. Självklart beror det på om man har barn som inte bidrar till inkomsten, om man äter dyrare varor, är hemma mer, osv. Just därför specificerade jag att det gäller om allt annat är lika.
  • Anonym (Realist)
    Anonym (undrar som en flundra) skrev 2022-08-11 17:47:04 följande:

    Är det så? Är det billigare per person om man är fler?


    Två personer blir billigare, iaf ett tag. Men när det kommer småttingar blir det helt klart en ekonomisk förlustaffär.

Svar på tråden Är det billigare att vara fler? Matkostnader, el, osv?