• Anonym (Anonym)

    När sov era barn hela nätter?

    Vill ha svar nu från er som gick från flera uppvak till hela nätter - inte er med lyxläget att ha haft hela nätter fråm start typ.

    När sov era barn utan matuppvak? Har en 10-mån som fortfarande vaknar 2-3 ggr per natt och vill äta. Har testat att natta om utan mat, att ge vatten etc men det är BARA ersättning eller välling som gäller. Annars blir det gråt och illvrål i timmar och sen är det bara att ta morgon 3-4 på natten för att det inte kommer sovas mer helt enkelt. Hon ammar inte längre. Valde själv bort bröstet vid 9 mån. Äter med god aptit 3 huvudmål och 2 mellis om dagarna plus nattvälling men vaknar ändå och vill ha mer välling...

    Ni som haft en liknande sits - hur länge höll det på?

  • Svar på tråden När sov era barn hela nätter?
  • Anonym (Still waiting)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-08-11 22:26:31 följande:
    För alla? Vaknar de och vill ha mat?
    Ja, faktiskt är det så. De brukar vakna runt 12-01 och vilja ha något att äta. Vi har försökt att få dem att äta mer på kvällen men det är som att deras matsäckar är för små eller något, och hungerkänslorna kommer. Jag är likadan själv så jag vet var det kommer ifrån. Jag står mig helt enkelt inte i 9+ timmar utan måsta äta något, även om det är pyttelitet, och de är likadana. Minsta får välling än men de större kan få varsin skorpa eller en ost- och skinkrulle eller vad som finns.

    Jag har själv just ätit nattmacka och kommer vara hungrig när jag går upp vid halv sju.
  • fluu

    Hon var 1,5 år när hon sov sin första hela natt(typ19-05). Några veckor dör efter slutade jag helt med amningen. Nu är hon 10,5 år och vaknar fortfarande oftast om nätterna, men somnar då antingen om själv i egen säng eller lägger sig hos pappa(stackars mamman kan inte längre sova med en snurrande unge på sig). Det är ett normalt och mänskligt beteende att sova nära andra och att vakna till för att kolla läget om natten.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Ett år och fortfarande)

    Min är ett år och vaknar oftast bara en gång mellan 2-4 på natten och får en flaska ersättning. Vid 8-9 månader kunde det vara två flaskor per natt.
    Det blir bättre! Försöker hålla sömnen till ett max antal per dag samt en stor portion gröt på kvällen med banan i (känns som att det hjälpte mycket). Sovs det mer på dagen vaknas det på natten och då är det bara flaskan som gäller tyvärr. Sen kan det vara mardrömmar och läggas i vår säng mot morgonkvisten men annars bara en flaska per natt

  • Anonym (Bea)

    Tror hon var typ 7 år när hon började ha vissa nätter utan att vakna. Var kanske 8-9 när hon sov hela nätter i princip varje natt. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ett år och fortfarande) skrev 2022-08-12 17:43:17 följande:

    Min är ett år och vaknar oftast bara en gång mellan 2-4 på natten och får en flaska ersättning. Vid 8-9 månader kunde det vara två flaskor per natt.
    Det blir bättre! Försöker hålla sömnen till ett max antal per dag samt en stor portion gröt på kvällen med banan i (känns som att det hjälpte mycket). Sovs det mer på dagen vaknas det på natten och då är det bara flaskan som gäller tyvärr. Sen kan det vara mardrömmar och läggas i vår säng mot morgonkvisten men annars bara en flaska per natt


    Ett uppvak per natt funkar ju. När det är flera i månad efter månad blir det ju mer tärande helt klart. 


    Gröt på kvällen kanske ändå är något - det känns bara som mängden mat per dag inte borde vara problemet, det är inte lite som går ned här per dag alltså....

  • Anonym (Anonym man)

    olika för olika barn


    Dottern sov hela nätterna från fyra månader 


    Storebror från fem månader


    Lillebror är elva månader och i natt vaknade han fem gånger vilket i o f s var ett rekord 

  • Tekopp

    Jag har fem barn mellan 2-14. Jag har lärt mig acceptera att barn är väldigt olika vad man än försöker med som förälder. Det finns en tröst i det också. Man kan lite släppa skuldkänslorna att det dessutom skulle vara ens eget fel när det är jobbigt.

    Mina två yngsta vaknar fortfarande på nätterna. 4-åringen här inte ätit på nätterna på flera år men hon vaknar ändå pga drömmar misstänker vi. Hon vaknar nog 2-3 ggr i snitt per natt. 2-åringen lite oftare, kanske 3-4 ggr. 


    Mina stora har nog i princip sovit hela nötter sedan de var i 4-5 års åldern. De slutade komma in regelbundet på nötterna när de var kring 6-7. 

  • minst

    TS, betyder detta att ni vuxna också går och lägger er 19:45? Vår son, smal som en sticka och inte matglad alls, hade ovanan att få välling nattetid, två gånger per natt under minst ett års tid. Jag gjorde så att han fick en flaska i samband med sänggående och sen gav jag honom en till när jag gick och la mig, ca 23.00. Då hade han inte vaknat ännu men så fort jag satte den varma vällinflaskan nära munnen så drack han upp den helt utan problem, i sömnen. Sen sov han gott fram till ca 05:30 då han vakande till och fick ytterligare en och somnade om igen och sov fram till ca 08:00. Lycka till!

  • Anonym (Ett år och fortfarande)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-08-12 18:10:39 följande:

    Ett uppvak per natt funkar ju. När det är flera i månad efter månad blir det ju mer tärande helt klart. 


    Gröt på kvällen kanske ändå är något - det känns bara som mängden mat per dag inte borde vara problemet, det är inte lite som går ned här per dag alltså....


    Min är ganska liten på kurvan så han får glatt en flaska till på natten någon månad till haha, liten i maten.

    Inatt sov han rekordbra, men vi är precis i fasen mellan en och två sovstunder om dagen och igår blev det bara en sovstund 
  • Dockan

    Mitt barn var ca 17månader när han mer eller mindre började konsekvent sova hela nätter. Då hade han under stora delar av tiden haft mycket uppvak (5-10 ggr per natt) alltid innan. Kom en intensivt dålig period precis innan, sen bara började han sova. Han åt dock inte all på natten från ca 6 månader. Uppvaket handlade om närhet och tröst. 

  • villervaller

    Efter ca 1,5 års ålder så anser vi att barnen skall ha ungefär samma rutiner som oss vuxna. För oss innebär det kvällsmat, en godnattsaga och sedan sovdags (där barnet somnar själv i egen säng i egna rummet). Sedan skall man sova hela natten fram till 6-7 tiden.

    vaknar barnet på natten och skriker eller går upp så leder man tillbaka det till sängen och säger att ?nu sover vi för det är natt, godnatt? i neutral ton och utan att mysa eller klappa på kinden eller liknande.


    Naturligtvis blir det någon vecka innan denna rutin sätter sig, men det gäller att vara konsekvent och inte göra undantag så anpassar sig barnet förvånansvärt fort.

  • Anonym (Anonym)
    minst skrev 2022-08-13 00:45:54 följande:

    TS, betyder detta att ni vuxna också går och lägger er 19:45? Vår son, smal som en sticka och inte matglad alls, hade ovanan att få välling nattetid, två gånger per natt under minst ett års tid. Jag gjorde så att han fick en flaska i samband med sänggående och sen gav jag honom en till när jag gick och la mig, ca 23.00. Då hade han inte vaknat ännu men så fort jag satte den varma vällinflaskan nära munnen så drack han upp den helt utan problem, i sömnen. Sen sov han gott fram till ca 05:30 då han vakande till och fick ytterligare en och somnade om igen och sov fram till ca 08:00. Lycka till!


    Ja, vi går isäng då vilket ger rätt obefintligt med vuxentid.

     
Svar på tråden När sov era barn hela nätter?