• LLvin

    Avvikande/ skum doft i hus?

    Ibland när jag går in i mitt hus känner jag en skum doft i typ två sekunder .. mest om jag går in genom groventrén. Jag har frågat hantverkare som jobbat i huset och de säger att det inte är mögel utan att vissa hus har den doften. Ibland tycker jag att det luktar sommarstuga (men jag är inte säker) och ibland vet jag inte ens vad det luktar. Saken är att det inte sätter sig i kläder eller andra textiler ? jag har vid flera tillfällen lagt kläder i bilen eller på andra ställen för att lukta på dem efter ett tag och det finns ingen lukt. Jag frågar även kollegor och vänner och de säger att de aldrig upplevt att jag eller mina kläder luktat? min mamma är extremt känslig när det gäller mögeldofter och hon har garanterat att hon skulle säga till mig direkt om jag luktar ? kan det vara dålig ventilation tro? ???? Någon som varit med om något liknande? 

  • Svar på tråden Avvikande/ skum doft i hus?
  • LLvin
    fjanten skrev 2022-08-12 18:37:08 följande:

    Syllar på platta på mark från 60-70-tal(-tidigt -80-tal)?


     


    ja men vi har kollat syllen och fuktlvoten var bra. Om det var mögel borde lukten väl sätta sig i våra kläder ? 

  • fjanten
    LLvin skrev 2022-08-12 18:42:32 följande:

     


    ja men vi har kollat syllen och fuktlvoten var bra. Om det var mögel borde lukten väl sätta sig i våra kläder ? 


    Fast lukten från kloranisolerna kan komma redan innan fukthalten når kritiska nivåer för mikrobiell påväxt (mögel) - doften påminner lite om mögel, men är alltså inte mögel, utan det giftiga skyddet man använde när man tryckimpregnerade träet till syllarna under dessa årtal.
  • LLvin
    fjanten skrev 2022-08-12 20:57:09 följande:
    Fast lukten från kloranisolerna kan komma redan innan fukthalten når kritiska nivåer för mikrobiell påväxt (mögel) - doften påminner lite om mögel, men är alltså inte mögel, utan det giftiga skyddet man använde när man tryckimpregnerade träet till syllarna under dessa årtal.

    Jag har läst lite om det men var jag har förstått smittar den lukten av sig på i princip allt material och då borde den sätta sig i våra kläder? Och andra textiler. De delar av syllarna som jag kan se ser inte behandlade ut och de luktar inget (har luktat på ställen där de borrat vid besiktningen. Sen kan de klart använt farliga ämnen till andra delar av huset. Tidigare fanns det en matta i den entré där det luktar och lukten har avtagit mycket sedan vi tog ut den. Det kanske sitter i gammalt material för att det varit instängt ? Det är i princip ingen ventilation i den entrén och vi har haft dörrarna till angränsande rum stängda pga renovering. 


    Fundera på om man bör göra någon fuktundersökning. 

Svar på tråden Avvikande/ skum doft i hus?