• Minnie36

    Rösta på flicknamnet ni gillar bäst

    Vilket av de här namnen tycker ni är finast? Rösta gärna på det finaste och om ni tycker fler än ett namn är fint så kommentera gärna vilka namn ni gillar. Det går bra att skriva anonymt  

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rösta på flicknamnet ni gillar bäst
  • fluu

    Många vackra och bra namn.  Hilma är min personliga favorit, det står på min egen namnlista. Men tätt efter kommer Alma, Elsa och Esther. Nästan lika bra tycker jag om Elise, Ellen, Selma och Eleonora. Bra och vackra på alla sätt, men inte min grej: Elina, Isabelle och Livia. Gillar inte : Julie, Junie. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Minnie36
    fluu skrev 2022-08-13 18:42:37 följande:

    Många vackra och bra namn.  Hilma är min personliga favorit, det står på min egen namnlista. Men tätt efter kommer Alma, Elsa och Esther. Nästan lika bra tycker jag om Elise, Ellen, Selma och Eleonora. Bra och vackra på alla sätt, men inte min grej: Elina, Isabelle och Livia. Gillar inte : Julie, Junie. 


    Tack för svar.  
  • Minnie36
    trollhona skrev 2022-08-14 16:21:58 följande:

    Många fina gångbara namn, Alma och Ellen tyckte jag var finast så Ellen fick min röst.


    Håller med! Så du tycker att Ellen är vackrare än Eleonora? 
  • Anonym (Semla)

    Selma är gott med mandelmassa och grädde  

  • Minnie36
    Anonym (Semla) skrev 2022-08-15 01:56:12 följande:

    Selma är gott med mandelmassa och grädde  


    Men? 
  • Anonym (Fina)

    Många fina alternativ.
    Ester (utan massa onödiga bokstäver) röstade jag på.
    men gillar verkligen Eleonora.
    Hilma,Elise, Alma och Elina är också superfina, klassiska namn.

    Junie/Julie har jag svårare för. Har svårt för de flesta namn som är namn på nåt annat, och även svårt för onödiga bokstäver som e i juni... Julie känns ju mer klassiskt pga fröken Julie, men blir ju annat uttal än om man skriver Juli.

    Livia som många härinne verkar förtjusta i är ingen favorit.

    isabella, scorupco är en positiv association men främst tänker jag att det är en utseendefixerad tjej som är too cool for school, och typ hänger i rökrutan på skolgården(om nu såna hade funnits kvar:) ).

  • Anonym (XXX)

    Eleonora är ju utan tvekan det vackraste, stiligaste namnet. Men blir kanske för långt och tungt i vardagen, och det är inte heller modernt nu (om man tycker att sådant är viktigt). 

    Mer rimliga, och fortfarande väldigt fina, namn på din lista är Julie, Junie, Elise och Isabelle. Väldigt ljuva och feminina namn, allihopa, inte för långa men samtidigt inga smeknamnsnamn. Och absolut inte WT. 

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Fina) skrev 2022-08-16 07:18:50 följande:

    isabella, scorupco är en positiv association men främst tänker jag att det är en utseendefixerad tjej som är too cool for school, och typ hänger i rökrutan på skolgården(om nu såna hade funnits kvar:) 


    Nja. Jag vet inte om det har blivit så nu, för jag har inga känselspröt kvar i våra högstadieskolor längre, nu när mina barn är vuxna. Du KAN ha rätt, om du har gjort upprepade sådana observationer. Men Isabelle är annars först och främst ett urgammalt drottningnamn, som många spanska drottningar och prinsessor hetat. Den spanska formen av drottningnamnet Elisabet för övrigt. 
  • Anonym (Semla)
    Anonym (ört) skrev 2022-08-16 15:27:21 följande:

    Eleonora är det enda av namnen som är fint


    Eleonora låter som något ord för när man hamnat i ett psykiskt tillstånd haha
  • Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-16 14:02:51 följande:

    Eleonora är ju utan tvekan det vackraste, stiligaste namnet. Men blir kanske för långt och tungt i vardagen, och det är inte heller modernt nu (om man tycker att sådant är viktigt). 

    Mer rimliga, och fortfarande väldigt fina, namn på din lista är Julie, Junie, Elise och Isabelle. Väldigt ljuva och feminina namn, allihopa, inte för långa men samtidigt inga smeknamnsnamn. Och absolut inte WT. 


    Vänta va? Menar du att Esther, Alma, Ellen, Elina, Elsa, Hilma och Selma är smeknamn och WT?! Junie låter ju mer som ett smeknamn med sitt -ie på slutet i så fall. 
  • Anonym (J)

    Gillar Juni bäst, men hellre utan e på slutet. Tycker många av namnen är fina men Juni är det enda av dem jag snuddat vid tanken på att ge mina egna (men de har helt andra namn). 

    Såg att du frågade nån annan vilket som är vanligast bland barn idag. Statistiken finns på SCBs hemsida. Jag har inte kollat där men spontana känslan (i min närhet iaf) är Alma. 

    Elsa, Selma, Alma tycker jag är rätt fina. Ester och Hilma gillar jag inte, Eleonora känns "fel" på ett barn på nåt sätt (bara min spontana känsla om jag själv hade letar namn). 
    Gällande Livia tycker jag mycket bättre om Olivia. Resten är ok/neutrala för mig. 

  • Minnie36
    Anonym (J) skrev 2022-08-16 22:53:49 följande:

    Gillar Juni bäst, men hellre utan e på slutet. Tycker många av namnen är fina men Juni är det enda av dem jag snuddat vid tanken på att ge mina egna (men de har helt andra namn). 

    Såg att du frågade nån annan vilket som är vanligast bland barn idag. Statistiken finns på SCBs hemsida. Jag har inte kollat där men spontana känslan (i min närhet iaf) är Alma. 

    Elsa, Selma, Alma tycker jag är rätt fina. Ester och Hilma gillar jag inte, Eleonora känns "fel" på ett barn på nåt sätt (bara min spontana känsla om jag själv hade letar namn). 
    Gällande Livia tycker jag mycket bättre om Olivia. Resten är ok/neutrala för mig. 


    Tack för dina tankar Men på SCB:S hemsida kan man väl inte se vilket namn som är vanligast bland barn? Eller kan man söka på ålder alltså? 
  • Minnie36
    Minnie36 skrev 2022-08-16 22:38:52 följande:
    Vänta va? Menar du att Esther, Alma, Ellen, Elina, Elsa, Hilma och Selma är smeknamn och WT?! Junie låter ju mer som ett smeknamn med sitt -ie på slutet i så fall. 
    ?
  • Anonym (Semla)
    wyhib skrev 2022-08-19 22:43:59 följande:

    Jag gillar selma


    Jag gillar också det på fettisdagen  
Svar på tråden Rösta på flicknamnet ni gillar bäst