• Anonym (Rådvill)

    Ska jag eller ska jag inte?

    För fyra år sedan avled min mamma i cancer. Jag medicinerade då med bland annat anafranil. De första åren sedan min mammas död kände jag mig - på grund av antidepressiva - avtrubbad och bedövad och upplevde att jag inte kunde sörja fullt ut och ha ett sunt sorgearbete. 

    På grund av detta och vissa oönskade biverkningar bestämde jag mig - i samråd med läkare - att sätta ut medicinen. Sedan september 2021 är jag helt utan antidepressiva. Effekten har blivit att jag känner mycket mer än förut - jag känner MYCKET mer än förut och kan verkligen sörja min mamma fullt ut. 

    Jag har dock under de senaste två-tre månaderna känt att detta har blivit alldeles för mycket och för tungt att bära. Jag vet ju att det inte är helt lämpligt att medicinera mot sorg. Sorgen är ju trots allt en del av livet och det finns inte någon genväg genom den. Men sorgen och mitt mående i stort har verkligen blivit betydligt sämre sedan i maj.

    Jag funderar på om jag ska gå tillbaka till full dos antidepressiva. Det kan ju trots allt vara så att jag har hamnat i en ny depression. Eller ska jag gå tillbaka delvis eller helt enkelt försöka genomlida det hela?

    Har ni erfarenhet av detta och kan ge goda råd?

  • Svar på tråden Ska jag eller ska jag inte?
  • Anonym (Prata med läkaren!)

    Du ska givetvis prata med din läkare och försöka reda ut vad som är vad. Diskutera om det enbart är sorg eller även depression, och vad det finns för behandlingalternativ. Kanske är medicin rätt, kanske hjälper en stödgrupp för sörjande bättre. Men det kan inte FL gissa sig fram till...

  • Anonym (H)

    Jag har ingen erfarenhet av antidepressiva mediciner -  men erfarenhet av min  mammas och pappas bortgång (inom loppet av 3 månader).  Det är 2, 5 år sedan och jag har fortfarande svårt att förstå.  Det har varit fruktansvärt,  men jag känner att "anfallen"  av sorg blir med längre intervaller och jag har lättare att hantera det.  Men visst,  det är fruktansvärt jobbigt i perioder och vissa årsdagar.  Vi alla är olika,  så det är svårt att råda hur just du ska kunna hantera din sorg.  Men jag tänker att det kanske är lättare att "dra av plåstret"  än att kamoflera/lindra sorgen,  för man kan inte springa ifrån den.  Men alla är olika,  kanske bra för dig med tex halv dos igen för att sedan minska succesict.

    Önskar dig det allra bästa

  • Anonym (A)
    Anonym (Prata med läkaren!) skrev 2022-08-12 22:41:12 följande:
    Du ska givetvis prata med din läkare och försöka reda ut vad som är vad. Diskutera om det enbart är sorg eller även depression, och vad det finns för behandlingalternativ. Kanske är medicin rätt, kanske hjälper en stödgrupp för sörjande bättre. Men det kan inte FL gissa sig fram till...
    Håller med
Svar på tråden Ska jag eller ska jag inte?