• Anonym (Miranda)

    Gravid 1 månad efter förlossning

    Mitt barn är 5 månader och jag är gravid i vecka 16+3 enligt ultraljud idag... Fick en fullständig chock.
    Jag helammar ännu och har noll symtom utom att jag plötsligt fått en liten kula och konstig värk i brösten. Därav sen upptäckt. 

    Vi planerade barn tätt men detta hade vi inte räknat med. Mer när barnet var 4-5 månader hade vi väl räknat med ny graviditet..

    Någon som har 9-10 månader mellan barnen? Hur har barnen funkat ihop? Eller om du själv har så tätt mellan syskon. 

  • Svar på tråden Gravid 1 månad efter förlossning
  • Anonym (Japp)

    Fungerade inte att citera 
    framgick inte riktigt i trådstarten vad du ville , jag skrev min erfarenhet, har 15 månader mellan första och andra barnet och det va mkt lättare då första i alla fall kunde gå ,  jag har heller inga problem att ha 2 små samtidigt är 8- barns mamma , och jag upplever att bästa åldern emellan har varit 2-3 år , som sagt var jag yngre då , är idag 40 år och minsta är snart 2,5 år och har inte samma ork som när jag var 24 så därför inget jag skulle vilja göra om idag , för övrigt så var de possetiva med 2 så tätt att de drog samma klädstorlek och gör än idag , de hade mkt utbyte av varandra som små nu som tonåringar på 15 och 16 år så är de inte alls tighta och haft perioder när de bråkat mkt 

  • Drottningen1970
    Anonym (Miranda) skrev 2022-08-13 13:10:08 följande:
    Vilket rabiat PMS-svar det här var. Nu var barnmorskan på ultraljudet med chockad och sa åt mig att det är ovanligt att bli gravid 1 månad efter förlossning om man helammar. 

    Kan göra dig ännu mer bitter genom att intyga att vi är väldigt glada över beskedet att det gick så pass snabbt ;) en trevlig chock så att säga!

    Hur du tolkar mitt svar kan väl tillskrivas graviditetshormoner om nu samtalet ska föras på den nivån. 


    Finns väl ingen människa som fortfarande tror på att amning är ett preventivmedel så därför undrar jag varför du var chockad, helt rimlig fråga även om din BM är lite bakom flötet.

  • Anonym (M)
    Anonym (Miranda) skrev 2022-08-13 13:13:17 följande:
    Att ha två bebisar samtidigt blir inget problem för oss och ingenting som var frågan heller. Utan mer hur barnen funkat ihop och råd. Rådet om att vara en enhet som jag fick och känslan av att sitta ihop är mer såna jag söker.

    Så har du några såna råd får du gärna dela med dig :)

    Nej, men det blir kanske problem för 10-månaders barnet när du inte är tillgänglig. Det äldre barnet får ju stå tillbaka mycket när du t ex matar bebisen. Hur ska du göra när den stora börjar gå, och du sköter om den lilla? Om du får ett kolikbarn? 


    Tycker synd om barn som får syskon så tätt. 

  • Anonym (Miranda)
    Anonym (14 mån) skrev 2022-08-13 13:57:01 följande:

    Jag har 14 mån mellan mina barn. Absolut att det var tufft första tiden men jag var glad att storasyster inte kunde störa mig och bebis i sängen eftersom hon inte kunde klättra upp i den :)

    Sen så här 10 år senare är det bara + med täta barn. De har mycket gemensamt och nån att leka med hela tiden. Sen att jag också helammade när jag blev gravid. Det är en seglivad myt om att amning gör det svårare att bli gravid. 

    Grattis till graviditeten! 


    Vad kul att höra, jag ser med mest plus med barn tätt. Första tiden går ju så otroligt fort!

    Tack!
  • Anonym (3 barn)

    Uppfattar dig lite dryg i dina svar, men när andra mammor säger att det är tufft med två små tätt så är det inget specifikt mot dig utan merparten av föräldrar tycker att småbarn är tufft. Barnet ni har nu kanske är väldigt enkelt och därmed är det svårt att föreställa sig vad exakt två barn tätt innebär. Mitt andra barn var världens enklaste första 6 månaderna men sedan har det varit tufft! Extremt stark vilja och skrikig delux då talet inte helt släppt ännu. Så var ödmjuk mot vad framtiden har att erbjuda.


    Men att ha barn tätt är fantastiskt och tufft. Din äldsta kommer över en natt att bli jättestor fastän hen inte ens är 1 år ännu. Det kan vara en fallgrop för föräldrar. För nu finns en till mini som är mer hjälplös och behöver en. Sedan är det en ganska stor separationsfas runt 8 månader. Alla barn reagerar olika men finns en risk att ditt äldsta barn inte kommer vilja lämna dig ur sitt sikte vilket kan vara ganska påfrestande för många föräldrar. Man kan inte lämna rummet utan att det skriks efter en. Upplever hos mina barn att det varit lättare att acceptera syskon när man har tätare i ålder. Men när yngsta sedan börjar krypa och ta storas leksaker kan konflikter ske. Då är det svårt att komma ihåg att äldsta fortfarande också är liten. 


    Som någon skrev är det lätt att man slår ihop barnen som en enhet och jag tänker att så länge dem är små gör det inget, så länge det funkar för familjen. Men när dem blir äldre behöver man ju se till varje individ och dennes intresse. 

    Lycka till och grattis till syskonet!

  • Anonym (Miranda)
    Drottningen1970 skrev 2022-08-13 15:32:59 följande:

    Hur du tolkar mitt svar kan väl tillskrivas graviditetshormoner om nu samtalet ska föras på den nivån. 


    Finns väl ingen människa som fortfarande tror på att amning är ett preventivmedel så därför undrar jag varför du var chockad, helt rimlig fråga även om din BM är lite bakom flötet.


    Du klarar inte ens av en sån simpel sak som att hålla dig till topic? Säger mycket om din kunskap, så den enda som är bakom flötet här är ju du. Litar betydligt mer på min barnmorska som träffar gravida hela dagarna.

    Kommer inte svara dig mer för det är som att diskutera kärnfysik med en 5-åring.
  • Anonym (Miranda)
    Anonym (3 barn) skrev 2022-08-13 16:51:21 följande:

    Uppfattar dig lite dryg i dina svar, men när andra mammor säger att det är tufft med två små tätt så är det inget specifikt mot dig utan merparten av föräldrar tycker att småbarn är tufft. Barnet ni har nu kanske är väldigt enkelt och därmed är det svårt att föreställa sig vad exakt två barn tätt innebär. Mitt andra barn var världens enklaste första 6 månaderna men sedan har det varit tufft! Extremt stark vilja och skrikig delux då talet inte helt släppt ännu. Så var ödmjuk mot vad framtiden har att erbjuda.


    Men att ha barn tätt är fantastiskt och tufft. Din äldsta kommer över en natt att bli jättestor fastän hen inte ens är 1 år ännu. Det kan vara en fallgrop för föräldrar. För nu finns en till mini som är mer hjälplös och behöver en. Sedan är det en ganska stor separationsfas runt 8 månader. Alla barn reagerar olika men finns en risk att ditt äldsta barn inte kommer vilja lämna dig ur sitt sikte vilket kan vara ganska påfrestande för många föräldrar. Man kan inte lämna rummet utan att det skriks efter en. Upplever hos mina barn att det varit lättare att acceptera syskon när man har tätare i ålder. Men när yngsta sedan börjar krypa och ta storas leksaker kan konflikter ske. Då är det svårt att komma ihåg att äldsta fortfarande också är liten. 


    Som någon skrev är det lätt att man slår ihop barnen som en enhet och jag tänker att så länge dem är små gör det inget, så länge det funkar för familjen. Men när dem blir äldre behöver man ju se till varje individ och dennes intresse. 

    Lycka till och grattis till syskonet!


    Men snälla du, dryg? För att jag poängterar att min fråga var något helt annat än vad jag fått svar på?
    Nu sökte jag råd om hur syskonen kommer fungera tätt av andra som har det. Fick jättebra råd om att inte behandla barnen som en och samma utan låta de vara olika individer. Jag bad aldrig om att höra om hur jobbigt andra mammor har det eller haft. Har ni ingen klagotråd för sånt?

    Snarare drygt att ta för givet saker som många gör här, att jag kommer vara ensam med barnen. Nej jag har en make och är inte ensamstående, våran svärmor bor hos oss sen hennes man gick bort för 3 år sen då vi har stort hus. Svärmor är fantastisk på alla sätt och vis.

    Som sagt hur vår vardag ser ut har inte heller något med min frågeställning att göra. 
  • Anonym (Miranda)
    Anonym (...) skrev 2022-08-13 16:59:59 följande:

    Wow inget jag ens trodde kunde hända! Lycka till


    Nej helt ärligt inte jag heller, eller inte att det skulle hända oss. Vi hade tagit för givet att det skulle ta ett tag särskilt efter en förlossning.

    Så chockade såklart men på ett positivt sätt :)

    Tack
  • Anonym (3 barn)
    Anonym (Miranda) skrev 2022-08-13 17:08:51 följande:
    Men snälla du, dryg? För att jag poängterar att min fråga var något helt annat än vad jag fått svar på?
    Nu sökte jag råd om hur syskonen kommer fungera tätt av andra som har det. Fick jättebra råd om att inte behandla barnen som en och samma utan låta de vara olika individer. Jag bad aldrig om att höra om hur jobbigt andra mammor har det eller haft. Har ni ingen klagotråd för sånt?

    Snarare drygt att ta för givet saker som många gör här, att jag kommer vara ensam med barnen. Nej jag har en make och är inte ensamstående, våran svärmor bor hos oss sen hennes man gick bort för 3 år sen då vi har stort hus. Svärmor är fantastisk på alla sätt och vis.

    Som sagt hur vår vardag ser ut har inte heller något med min frågeställning att göra. 

    Vem har sagt att du ska vara ensamstående? Jag har med en närvarande maken. Härligt att ni har svärmor boende hos er och får den hjälpen. Är verkligen ovärderligt! 

    Men jag har inte sett någon som skrivit att du skulle vara ensamstående eller hur er vardag såg ut. Utan det är verkligen bara ett konstaterande. 


    Men du är verkligen ett charmtroll i dina svar????

  • Anonym (S)

    Är inte ditt inlägg rätt OT också? 75% av texten samt rubriken handlar om att ?oj jag blev gravid när jag ammade, det hade jag ingen aning om?. Om rubriken hade varit ?tips om pseudotvillingar? eller liknande så hade du fått bättre svar. Och nä du låter inte så trevlig i dina svar trots att folk haft en god ton. 

  • Drottningen1970
    Anonym (Miranda) skrev 2022-08-13 16:52:41 följande:
    Du klarar inte ens av en sån simpel sak som att hålla dig till topic? Säger mycket om din kunskap, så den enda som är bakom flötet här är ju du. Litar betydligt mer på min barnmorska som träffar gravida hela dagarna.

    Kommer inte svara dig mer för det är som att diskutera kärnfysik med en 5-åring.
    Sa hon som blev chockad över en graviditet efter oskyddat sex. Haha.
  • elmadumle
    Drottningen1970 skrev 2022-08-13 18:04:09 följande:
    Sa hon som blev chockad över en graviditet efter oskyddat sex. Haha.
    Jag är mer förvånad över att ens vilja ha sex en månad efter förlossningen..
  • Saffran2337

    Helamning där det inte går mer än 6 h på natten eller 4h på dagen och man inte fått sin mens, och barnet är under 6 månader, är lika säkert som vanliga p-piller alltså ca 98%. Det innebär att av 100 kvinnor så blir 2 gravida om man räknar på ett år.

    Själv blev jag inte gravid förrän jag slutade amma trots att jag hade mens osv.

  • Anonym (Flix)
    Anonym (Miranda) skrev 2022-08-13 13:13:17 följande:
    Att ha två bebisar samtidigt blir inget problem för oss och ingenting som var frågan heller. Utan mer hur barnen funkat ihop och råd. Rådet om att vara en enhet som jag fick och känslan av att sitta ihop är mer såna jag söker.

    Så har du några såna råd får du gärna dela med dig :)
    Helt omöjligt att svara på eftersom det beror på barnens personligheter- som kan vara helt olika. MEN chanserna är ju större att de blir nära när de kommer vara nära i åldern, kanske har en likvärdig utveckling  samt att stora barnet kan vara så litet att hen knappt kommer skämmas bort för länge innan syskonet kommer. Grattis! Tycker detta låter optimalt då ni river av en jobbig småbarnsliv på ett huj iställetför att dela upp den och förlänga den. Risk finns att man blir lite för bekväm mellan varven om man väntar för länge med att skaffa ett syskon.
  • Anonym (.)(.)
    Anonym (Miranda) skrev 2022-08-12 23:05:01 följande:
    Gravid 1 månad efter förlossning

    Mitt barn är 5 månader och jag är gravid i vecka 16+3 enligt ultraljud idag... Fick en fullständig chock.
    Jag helammar ännu och har noll symtom utom att jag plötsligt fått en liten kula och konstig värk i brösten. Därav sen upptäckt. 

    Vi planerade barn tätt men detta hade vi inte räknat med. Mer när barnet var 4-5 månader hade vi väl räknat med ny graviditet..

    Någon som har 9-10 månader mellan barnen? Hur har barnen funkat ihop? Eller om du själv har så tätt mellan syskon. 


    Gratulerar. Lite spännande. Jag hade en kamrat under uppväxten där det skiljde 11 mån mellan henne och lillebror. Hon var född i januari och han i november så de gick i samma klass.
    Jag tror det viktiga är att ni fokuserar på att de är olika småpersonligheter, och att de inte är tvillingar. Det yngsta barnet kommer annars kanske få komplex att alltid "ligga efter" syskonet, och på samma sätt om den som är yngst är bra på något som inte den äldre kan lika väl.
    Bara se individerna, och ta tid till varje barn, så blir det säkert bra.
Svar på tråden Gravid 1 månad efter förlossning