• Sat 13 Aug 2022 01:43
    14430 visningar
    4 svar
    4
    14430

    14 månaders sluta amma - arg på mig

    Jag har en son på 14 månader. Vi håller på att vänja av vid amning vilket går bra så länge han är med sin pappa. 

    Vi har kört ett par nätter då jag har sovit i ett annat rum vilket funkar toppen. Han somnar på en minut och vaknar några gånger per natt men somnar om när min kille (hans pappa) klappar lite på honom. 


    Nu till problemet - när jag ska lägga honom (utan att amma) tar det ungefär 1,5 timme för han att somna!! han vaknar ungefär 1 timme efter han har somnat och då är han så arg. Han skriker, slänger sig bort från mig när jag tar upp honom osv osv. Han är så fruktansvärt arg så tillslut ger jag han bröstet för att jag inte orkar? 

    Det känns verkligen som att han hatar mig och ikväll kändes det helt hopplöst? Blev så ledsen så till slut fick min sambo ta över och då somnade han ju direkt?. Blir verkligen ledsen när han inte kan bli lugn av mig? Vad ska jag göra? 


    Hur många nätter behöver han sova utan att amma för att vänja sig av vid det? Han har sovit 5 nätter i rad utan mig, ändå blir han arg när jag ska lägga han 6e natten?

    Hjälp mig! Känner mig så ledsen och otillräcklig som inte kan få mitt egna barn att somna :( 

  • Svar på tråden 14 månaders sluta amma - arg på mig
  • Sat 13 Aug 2022 08:14
    #1

    Du måste sluta ge efter för hans skrikande. Om han vaknar måste han tröstas på andra sätt, annars kommer ni dessutom få problem med sömnen eftersom han vänjer sig vid att fortsätta vakna. Håll i dig ts, det kan ta några veckor att bli av med det här.

  • Sat 13 Aug 2022 09:44
    #2

    Bäst är att pappan tar hand om honom på natten så länge. Du luktar mjölk och han är för liten för att förstå varför han plötsligt inte kan få dia. Du kan ta hand om honom dagtid.

  • Sat 13 Aug 2022 09:48
    #3

    Gud va svårt för dig, du ska ju inte behöva undvika att natta honom heller.. använder han napp? Det tar nog lite tid för han att vänja sig tror inte det är hat relaterat bara trots

  • Sat 13 Aug 2022 10:21
    #4

    När jag slutade amma (min dotter var 2 1/2 år och va riktigt jobbigt nattetid) så jag gjorde helt enkelt som så att jag smetade senap på bröstvårtorna och det var ju inte populärt som du förstår. Hon blev alldeles förskräckt och blev jätteledsen i 10 min. Sa att tuttarna gått sönder. Hon accepterade det, vad skulle hon annars ha gjort? sen fortsatte jag sova med senap ett par dar och T-shirt så hon kände den doften. Väldigt smidigt gick det efter att ha försökt varit hård mot ett hysteriskt barn i timtal. 

Svar på tråden 14 månaders sluta amma - arg på mig