• Emojis

    Minskad känsel i slidan efter insättning av Mirena hormonspiral

    Jag har för ca 1 vecka sedan fått en mirena hormonspiral.


    Har aldrig haft en spiral tidigare och undrar nu ifall den kan påverka känseln i slidan.

    Jag hade sex för första gången sedan insättningen igår och upplevde att jag kände mig ?bedövad? där nere.
    Jag brukar alltid vara väldigt känslig och känna mycket när jag har sex, men igår var det som att det inte kändes alls.
    Jag hade sex med samma person som innan insättningen av spiralen och kände en markant skillnad mot hur det var innan.
    Det kändes typ som när man får en bedövning hos tandläkaren.
    Avdomnat på något sätt.

    Kan spiralen ha en bedövande effekt?
    Hittar ingen information om detta som biverkning.
    Har någon annan upplevt detta?
    Går det i så fall över? 


    Totalt ovärt att ha spiral som preventivmedel ifall man inte ens längre känner något när man har sex ????

  • Svar på tråden Minskad känsel i slidan efter insättning av Mirena hormonspiral
  • Anonym (Maskrosen)

    Hade hormonspiral för många år sedan. Blev som en träbit där nere. Så ja det påverkar så på vissa

  • Anonym (jag)

    Nu är det såpass länge sen jag satte i en hormonspiral första gången (haft Mirena i 5 år och är snart inne på 2:a året med Kyleena), men jag har ett vagt minne av att vara lite avdomnad i början innan kroppen vande sig vid att spiralen satt där

  • Anonym (Fru)

    Det som sker med p medel är bland annat 

    Minskad känsel 
    Klitoris krymper 
    Minskad lubraktion 
    Minskad lust 

    Samt mycket mycket mer. 

    Därför de ej finns för killar. För de får samma biverkningar. 
    Ollonet krymper, de känner mindre, svårare att få och hålla stånd, sexlusten minskar. 

  • Anonym (Maskrosen)
    Anonym (Fru) skrev 2022-08-14 09:34:41 följande:

    Det som sker med p medel är bland annat 

    Minskad känsel 
    Klitoris krymper 
    Minskad lubraktion 
    Minskad lust 

    Samt mycket mycket mer. 

    Därför de ej finns för killar. För de får samma biverkningar. 
    Ollonet krymper, de känner mindre, svårare att få och hålla stånd, sexlusten minskar. 


    Ångrar alla p-medel som jag använt. Sexlusten var obefintlig...så egentligen inte lönt
  • Anonym (Fru)
    Anonym (Maskrosen) skrev 2022-08-14 10:17:19 följande:
    Ångrar alla p-medel som jag använt. Sexlusten var obefintlig...så egentligen inte lönt

    Ja det är ju ett syntetiskt hormon man stoppar in i kroppen. Som gör mer skada än nytta. 


    Kroppens lever får arbeta hårt, kroppen får pga av det svårt att ta upp viktiga näringsämnen, vitaminbrist brukar bli ett faktum. 

  • Emojis
    Anonym (jag) skrev 2022-08-13 19:11:54 följande:

    Nu är det såpass länge sen jag satte i en hormonspiral första gången (haft Mirena i 5 år och är snart inne på 2:a året med Kyleena), men jag har ett vagt minne av att vara lite avdomnad i början innan kroppen vande sig vid att spiralen satt där


    Så det gick över sedan? Hur lång tid kändes det avdomnat? Hoppas verkligen att det här är något övergående då mirena för övrigt ska hjälpa till att minska min extremt rikliga mens som är ett stort problem för mig som har adenomyos.

  • Anonym (Fru)
    Emojis skrev 2022-08-14 13:20:06 följande:

    Så det gick över sedan? Hur lång tid kändes det avdomnat? Hoppas verkligen att det här är något övergående då mirena för övrigt ska hjälpa till att minska min extremt rikliga mens som är ett stort problem för mig som har adenomyos.


    Troligen vande hon sig. Därav känns det bättre. Men inte som det gjorde innan. 


     


    Gjorde man någon utredning på dig innan man erbjöd hormonspiral, tex där man kollade dina D-vitamin B12, folsyra, järn mm värden? 


    Åh nu inte att du hade "godtagbara" värden, utan faktiskt bra värden? 


    Eller gjorde vården som vanligt, tog den enkla utvägen och försöker med hjälp av hormoner knuffa bort problemet. Så det ev blir större framöver och ev riskerar att du inte kan skaffa barn sen. 

  • Anonym (Luna)

    Jag satte in mirena för 1 månad sedan men jag känner inte igen det du beskriver med känseln. Känns som vanligt. Har dock använt kopparspiral i många år innan, men kan inte minnas att jag märkte någon skillnad då heller. 

  • Anonym (jag)
    Emojis skrev 2022-08-14 13:20:06 följande:

    Så det gick över sedan? Hur lång tid kändes det avdomnat? Hoppas verkligen att det här är något övergående då mirena för övrigt ska hjälpa till att minska min extremt rikliga mens som är ett stort problem för mig som har adenomyos.


    jag kommer inte ihåg då jag hade andra problem under första halvåret (blödde konstant i olika mängd) men det gick över och återgick till som det va innan iaf. förutom att jag sluppit ha mens alls sen dess
    Anonym (Fru) skrev 2022-08-14 19:29:30 följande:

    Troligen vande hon sig. Därav känns det bättre. Men inte som det gjorde innan. 


     


    Gjorde man någon utredning på dig innan man erbjöd hormonspiral, tex där man kollade dina D-vitamin B12, folsyra, järn mm värden? 


    Åh nu inte att du hade "godtagbara" värden, utan faktiskt bra värden? 


    Eller gjorde vården som vanligt, tog den enkla utvägen och försöker med hjälp av hormoner knuffa bort problemet. Så det ev blir större framöver och ev riskerar att du inte kan skaffa barn sen. 



    varför svara åt mig? Nej, jag vande mig inte, det återgick till hur det varit innan
  • Emojis

    Väcker liv i en gammal tråd.

    Jag har fortfarande min mirena spiral två år senare. Jag har nu även sedan två månader tillbaka fått Vinelle utskrivet för att minska mina mensblödningar.
    Det ursprungliga syftet med Mirena spiralen var just detta, och visst gick min mens från 12 dagar till ungefär 7 i längd. Mängden har dock inte minskat speciellt mycket. Blöder rikligt med klumpar, behöver använda blöja då binda inte räcker till osv.


    Gynekologen lade till Vinelle piller som en komplettering för att minska blödningarna ytterligare för ca två månader sedan. Har sedan dess blödit ?lite? varje dag istället. Inte så pass att jag behövt ha blöja varje dag men jag behöver definitivt ha nattbinda dagligen, samt blöja dom tre första mensdagarna.
    Jag äter Vinelle dagligen utan avbrott men får mens ändå. 


    Är det någon som har varit med om liknande? Går dessa dagliga blödningar över? I så fall när? 


    Jag har kronisk anemi pga min mens och får blod samt järndropp ca var tredje månad.

    Har dysmennorré, endometrios samt adenomyos som diagnos. 


    Är det någon med liknande diagnoser som känner igen sig och har tips på hur man kan få stopp/ minska mensen? 
    Gynekologen har nämt borttagning av livmoder som alternativ men det skrämmer mig då det är ett så stort ingrepp. Jag är 39 år, har inte kunnat få egna barn pga flera missfall som dom antar beror på endometriosen samt adenomyosen. 


    Jag vill gärna få barn men inser själv att det förmodligen är kört. 


    Söker tips och pepp med ljus och lykta! 


     

Svar på tråden Minskad känsel i slidan efter insättning av Mirena hormonspiral