• Anonym (Orolig)

    10 åring + godsaker

    Min tioåring tigger och roffar åt sig av godsaker från andra när hans är slut. speciellt han lillebror men kan vara av kompisar med. Jag tycker att det är så fruktansvärt pinsamt och undrar om det är vanligt och vad mer jag kan göra än att prata och upprepa att det inte är okej? 


    överlag har han svårt att hålla sig borta från godsaker vi har hemma och det är inte mycket godsaker vi har hemma men ibland händer det och då tjata det om mer och mer och mer?

  • Svar på tråden 10 åring + godsaker
  • Anonym (e)

    Han ska självklart inte ta eller tigga av andra men vad är så otroligt pinsamt för dig? Att han gillar godsaker? Han är bara tio år....

  • Anonym (Orolig)

    att han tigger om andras halvätna godsak för att han ätit upp sin tycker jag är pinsamt! 


    Anonym (e) skrev 2022-08-13 19:23:44 följande:

    Han ska självklart inte ta eller tigga av andra men vad är så otroligt pinsamt för dig? Att han gillar godsaker? Han är bara tio år...


  • Anonym (Stina)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-08-13 18:59:13 följande:
    10 åring + godsaker

    Min tioåring tigger och roffar åt sig av godsaker från andra när hans är slut. speciellt han lillebror men kan vara av kompisar med. Jag tycker att det är så fruktansvärt pinsamt och undrar om det är vanligt och vad mer jag kan göra än att prata och upprepa att det inte är okej? 


    överlag har han svårt att hålla sig borta från godsaker vi har hemma och det är inte mycket godsaker vi har hemma men ibland händer det och då tjata det om mer och mer och mer?


    Ta bort pinsamheten från det. Skuldbelägg inte och gör det inte till en jättegrej men säg till honom att du märker att han gärna tigger godis av andra och att det ska han inte göra. Påminn honom sedan varje gång du märker att han gör det. Obs med påminn. Bli inte arg för att han inte tagit till sig vad du sagt utan se det som en process. Vissa barn är mer sötsugna än andra. Det är inte hela världen. Grejen är att vi lägger så mycket i det där med godis och gör det till en skamfylld sak. Men de flesta barn gillar godis. Vi vuxna med. Det är bara impulskontrollen han inte har. Den får ni hjälpa honom med genom att påminna. 


    Se det såhär: om han gjorde något som kändes mer fint, då skulle det inte vara pinsamt eller hur? Om han t ex alltid är den som vill gå ut och spela fotboll eller gå på skogspromenader. Om han alltid ville hjälpa till att diska eller bad att få läsa i boken som någon just lagt ifrån sig. Det är samma beteende men får en annan innebörd. Påminn, påminn och tänk att han är bara 10 år. 

Svar på tråden 10 åring + godsaker