• Sun 14 Aug 2022 12:34
    9507 visningar
    23 svar
    23
    9507

    Svärmor sålde barnvagnen

    backstory: För 3 år sen betalade svärmor en barnvagn till oss för vår första son, med både liggdel och sittdel. Tanken va att vi skulle betala den själva men hon sprang upp till kassan och gjorde de som födelsegåva. 

    Vi fick ett Till barn för 6 månader sen och har använt vagnen till honom också. I juni åkte vi flera timmar till svärmor för att stanna över sommaren hos henne. Vi tog bara med oss liggdelen till sonen, och under tiden vi har varit här blev han för tung för att ligga i den. Vi behövde därför åka och köpa en billigare resevagn för den sista månaden vi skulle va här. För att sen ta hem våran vanliga vagn och istället använda sittdelen som vi har hemma. 


    Vi frågade svärmor om vagnen kunde ligga på hennes altan under tiden eftersom att vi bor i en mindre stuga på hennes tomt och inte har någon plats att ha den på. Hon sa ja, frågade om den skulle säljas och vi sa nej. Nu har hon sålt vagnen ändå Och tagit pengarna själv för den för att det var hon som betala den från första början. Jag är skitarg men min man menar att det är som det är eftersom att hon betala den från första början?? Jag är så arg och kommer åka härifrån tidigare Oavsett. Men ska jag skita i det eftersom att vi redan har en annan vagn eller ska jag försöka få henne att köpa tillbaks våran första vagn?

  • Svar på tråden Svärmor sålde barnvagnen
  • Anonym (Märkl­iga)
    Sun 14 Aug 2022 17:55
    #11

    Har kunnat vara min (tack och lov) fd svärmor. 
    Hon skulle sy till barnkorgen till första barnbarnet. Runt om och himmel. Klassisk ni vet. Hon undrade om färg och jag svarade allt utom grön är ok. 
    Den blev grön- och vitrutig! Hon tog tillbaks det hon sytt när korgen inte användes. Straxt därefter ser jag att hon sytt om det till gardiner för sitt kök. 
    Det var därför det var grönt tyg. 
    Jag tog aldrig upp det till diskussion eftersom jag redan förstod vilken hemsk människa hon var. Det blev aldrig bättre. 
    Min mamma, samma första barnbarn- "min bokklubb har en jättefin bok om första bebistiden, vill du ha den? Ja sa jag glatt. Två v senare kommer boken till mig. Med fakturan. 

  • Anonym (Mia)
    Sun 14 Aug 2022 21:54
    #12

    Att hon tar pengarna själv kan jag tycka är ok men att hon inte väntar med att sälja vagnen tills ni använt den färdigt låter märkligt. Känns som ett missförstånd. Att hon på något sätt ändå tyckt att ni köpt en ny vagn och den bara tog plats på altanen. Kanske tyckte ni var otacksamma som köpte en ny vagn? Mycket märkligt om det inte var ett missförstånd. 

  • Anonym (Mia)
    Sun 14 Aug 2022 21:55
    #13

    Som svar på din fråga. Släpp det. Inte värt bråket. 

  • Anonym (fråga­)
    Mon 15 Aug 2022 09:50
    #14

    Jag antar att ni betalar för er när ni bor hos svärmor i flera månader? Eller kan det vara så att hyran är så låg att ni ändå har råd att köpa en ny barnvagn?

    Men visst är det fel att sälja något som man har givit bort som gåva, när ni dessutom uttryckligen har sagt nej. 

  • Mon 15 Aug 2022 10:06
    #15
    +1

    Nej inte okej på något vis! Håller inte alls med folk som säger att ni borde släppa det, det var eran vagn. Fråga varför hon sålde den när ni sa att ni inte skulle göra det? Sen att hon gav er den förra vagnen, det var ju en gåva och man kan inte bestämma helt plötsligt att man vill ha betalt för det. 
    Tycker absolut att du borde lämna tidigare, acceptera inge skit. 

  • Mon 15 Aug 2022 11:03
    #16
    +1

    Haha asså vad har det här att göra med att vi bor i svärmors stuga några månader det här året?? Hon bad oss att stanna här för att barnen skulle få hälsa på släktingarna för första gången. Vi betalar vår egen mat, driftkostnaden för stugan och våra egna nöjen. Vi betalar dessutom vår egen hyra hemma. Vi har bjudit ut henne och släktingarna flera gånger. Vi gav henne 5000 i gåva förra månaden för att hon gnällde på sin ekonomi. Det är helt irrelevant och har inte med situationen att göra. 


    Vi hade inte använt klart vagnen, när vi var redo att sälja den hade hon fått pengarna då om hon ville. Men det var en gåva Som hon smög upp bakom kassan för att få betala för, så egentligen har hon inte rätt till pengarna även då. 


    vagnen vi har köpt här hade vi tänkt lämna så att hennes andra barnbarn osv hade kunnat använda den.  Det här har ingenting med pengar att göra, hon vill bara förstöra. vi åkte hem tidigare oavsett, vet inte hur jag gör med vagnsituationen än dock. 

  • Mon 15 Aug 2022 11:37
    #17
    +1
    Shofalerittan skrev 2022-08-15 11:03:49 följande:

    Haha asså vad har det här att göra med att vi bor i svärmors stuga några månader det här året?? Hon bad oss att stanna här för att barnen skulle få hälsa på släktingarna för första gången. Vi betalar vår egen mat, driftkostnaden för stugan och våra egna nöjen. Vi betalar dessutom vår egen hyra hemma. Vi har bjudit ut henne och släktingarna flera gånger. Vi gav henne 5000 i gåva förra månaden för att hon gnällde på sin ekonomi. Det är helt irrelevant och har inte med situationen att göra. 


    Vi hade inte använt klart vagnen, när vi var redo att sälja den hade hon fått pengarna då om hon ville. Men det var en gåva Som hon smög upp bakom kassan för att få betala för, så egentligen har hon inte rätt till pengarna även då. 


    vagnen vi har köpt här hade vi tänkt lämna så att hennes andra barnbarn osv hade kunnat använda den.  Det här har ingenting med pengar att göra, hon vill bara förstöra. vi åkte hem tidigare oavsett, vet inte hur jag gör med vagnsituationen än dock. 


    Bra att ni åkte hem tidigare. Personligen tycker jag din man borde fråga varför hon sålde den och förklara att ni tänka att ni alla kunde använda den där. Din man borde definitivt ta ett snack med hon och konfrontera hon.
  • Anonym (Mia)
    Tue 16 Aug 2022 08:35
    #18
    +1
    Shofalerittan skrev 2022-08-15 11:03:49 följande:

    Haha asså vad har det här att göra med att vi bor i svärmors stuga några månader det här året?? Hon bad oss att stanna här för att barnen skulle få hälsa på släktingarna för första gången. Vi betalar vår egen mat, driftkostnaden för stugan och våra egna nöjen. Vi betalar dessutom vår egen hyra hemma. Vi har bjudit ut henne och släktingarna flera gånger. Vi gav henne 5000 i gåva förra månaden för att hon gnällde på sin ekonomi. Det är helt irrelevant och har inte med situationen att göra. 


    Vi hade inte använt klart vagnen, när vi var redo att sälja den hade hon fått pengarna då om hon ville. Men det var en gåva Som hon smög upp bakom kassan för att få betala för, så egentligen har hon inte rätt till pengarna även då. 


    vagnen vi har köpt här hade vi tänkt lämna så att hennes andra barnbarn osv hade kunnat använda den.  Det här har ingenting med pengar att göra, hon vill bara förstöra. vi åkte hem tidigare oavsett, vet inte hur jag gör med vagnsituationen än dock. 


    Låter såklart helt puckat. Men jag hade släppt det ändå. Inte värt att bli osams över. Sen hade jag kanske inte genuint älskat den svärmorn som gör så men det Är en annan sak. 
  • Anonym (Whaat­)
    Tue 16 Aug 2022 14:26
    #19
    +2

    Ni får en vagn i gåva, hon säljer den trots att ni sagt at den inte ska säljas, dessutom behåller hon alla pengar själv. Det var bland det märkligaste jag har hört. Blir förvånad över hur många som verkar tycka att det bara är att släppa det här. Själv hade jag blivit riktigt arg och lika arg på mannen som inte vågar konfrontera sin mamma.
    Tycker du ska stå på dig och få din man att inse hur hans mamma beter sig och åtminstone få en förklaring till hennes handling. Hade inte heller tagit emot en enda gåva från henne i framtiden för att riskera att bli av med den när hon anser att ni inte har behov av det längre.

  • Tue 16 Aug 2022 20:47
    #20
    Anonym (Whaat) skrev 2022-08-16 14:26:58 följande:

    Ni får en vagn i gåva, hon säljer den trots att ni sagt at den inte ska säljas, dessutom behåller hon alla pengar själv. Det var bland det märkligaste jag har hört. Blir förvånad över hur många som verkar tycka att det bara är att släppa det här. Själv hade jag blivit riktigt arg och lika arg på mannen som inte vågar konfrontera sin mamma.
    Tycker du ska stå på dig och få din man att inse hur hans mamma beter sig och åtminstone få en förklaring till hennes handling. Hade inte heller tagit emot en enda gåva från henne i framtiden för att riskera att bli av med den när hon anser att ni inte har behov av det längre.


    Håller med
  • Anonym (Mia)
    Wed 17 Aug 2022 08:00
    #21
    Anonym (Whaat) skrev 2022-08-16 14:26:58 följande:

    Ni får en vagn i gåva, hon säljer den trots att ni sagt at den inte ska säljas, dessutom behåller hon alla pengar själv. Det var bland det märkligaste jag har hört. Blir förvånad över hur många som verkar tycka att det bara är att släppa det här. Själv hade jag blivit riktigt arg och lika arg på mannen som inte vågar konfrontera sin mamma.
    Tycker du ska stå på dig och få din man att inse hur hans mamma beter sig och åtminstone få en förklaring till hennes handling. Hade inte heller tagit emot en enda gåva från henne i framtiden för att riskera att bli av med den när hon anser att ni inte har behov av det längre.


    Varför jag säger Att hon ska släppa är för att med vissa människor kan man inte resonera eller vinna argumentet. Vad ska då att säga till leda till? Bråk, konflikter och osams. Inget annat. Däremot hade jag gjort mitt bästa för att inte ta emot presenter. Hade jag tvingats hade jag aldrig sett det som en present utan förstått att det kan tas ifrån mig.
  • Anonym (Rut)
    Wed 17 Aug 2022 08:25
    #22
    Tecum skrev 2022-08-14 17:33:23 följande:

    Hon gjorde fel men då ni inte behöver vagnen längre är det inget att ta strid för. Ni slapp ju besväret att sälja den själva...


    Du har missuppfattat. De skulle visst fortsätta använda vagnen. Hon skriver ju det i ts att barnent bara vuxit ur liggdelen. De skulle fortsätta använda vagnen med sittdelen.  Nu kan de inte det utan måste använda relevansen istället. 
  • Anonym (Whaat­)
    Wed 17 Aug 2022 12:09
    #23
    Anonym (Mia) skrev 2022-08-17 08:00:31 följande:
    Varför jag säger Att hon ska släppa är för att med vissa människor kan man inte resonera eller vinna argumentet. Vad ska då att säga till leda till? Bråk, konflikter och osams. Inget annat. Däremot hade jag gjort mitt bästa för att inte ta emot presenter. Hade jag tvingats hade jag aldrig sett det som en present utan förstått att det kan tas ifrån mig.
    Osams, bråk och konflikt är det redan. Hade nog mest stört mig på mannen som ändå verkar tycka att mamman gjort rätt. En gåva är inget man kan kräva tillbaka och sälja. Nu står de dessutom utan vagn till hösten/vintern. 
    Jag hade stått på mig och krävt en förklaring/ursäkt och hade jag inte fått det så hade funnits exakt noll intresse för en relation med barnets farmor. 
Svar på tråden Svärmor sålde barnvagnen