• Speke

Granne som lägger lappar

Vi bor sedan en tid i ett friköpt radhus som tillhör en samfällighet.
    Första veckan vi flyttade in så kom ordförande från samfälligheten och upplyste oss om vår ena granne då hen är känd för att klaga på allt och det bästa man kan göra är att ignorera.
    Vi tänkte mest att det lät ju tråkigt, ha två grannar och man får en sån. Men vi gjorde ingen stor grej av det.
    Jag har fått intrycket att personen har psykopat-vibbar och som både är känd i samfälligheten och kommunen.
    Det började med att vi fick en anonym anmälan från kommunen på vår markis angående byggnadslov. Detta var något tidigare ägare hade satt upp sen flera år tillbaka, så lite kontigt att vi fick det nu.
    Givetvis var det inga konstigheter då den är fällbar och därför kräver inget byggnadslov. Kommunen avskrev ärendet.
    Därefter började lapparna i brevlådan. Långa datorskrivna brev där hen skriver hur mycket hen störs av oss. Att våra barn skriker, går i trappan eller leker ute på altanen.
    Ifrågasätter hur vi uppfostrar barnen att de låter för mycket etc.
    Än så länge har inget brev varit hotfullt utan jag tycker det är på gränsen barnsligt hur man kan störa sig småsaker.
    I ett av breven hade hen sagt att det går inte att ha det så här, hen hade blivit väckt 08:29 (ja, det stod 08:29 i brevet) en söndag av att barnen skrek, skrattretande.
    Vi pratade med hen då vi flyttade in och hade fått första lappen att hen kan ringa på och prata med oss istället.
    Dock verkar hen vara konflikträdd och undviker oss när vi sett hen och sökt kontakt.
    Våra barn är givetvis inga änglar, syskonbråk uppstår med smällar i dörrar och ibland kan lekar urarta.
    Men jag anser att vi inte är någon ovanlig familj och vi säger till våra barn när vi anser att de är för högljudda och då går vi ut istället.
    Barnen går på förskola och skola och vardagar, de vaknar vid 07 och kommer hem vid 16. De brukar lägga sig vid 20-20:30 på kvällen.
    Helger har vi tysta lekar på morgonen fram till 08:00, sen anser vi att det är okej att få röra på sig utan att behöva hyscha om allt.
    Nu senast kom det ett brev att hen störde sig på att vi hade en uppblåsbarpool på gräsmattan och ansåg att hen inte kunde vara på balkongen för att våra barn lät på baksidan.
    Jag har för övrigt inte sett hen på balkongen under hela sommaren, vare sig vi hade poolen där eller inte.
    Lite komiskt då alla andra grannar på baksidan har studsmattor och det bor barnfamiljer i nästan hela längan.
    Måste vara otroligt jobbigt att bo ensam i ett radhus och ogilla barnfamiljer.
    Nu har vi fått ett brev i brevlådan ungefär varje månad, så det har blivit en hög som vi sparar.
    Det börjar bli något psykiskt påfrestande, vi försöker att inte tänka på det då vi vet att hen inte har nåt att komma med förutom att ringa polisen och de lär ju inte direkt bry sig.
    Men man kan tyvärr inte blunda för att vi ändå blir psykiskt påverkade, man slappnar som av när man vet att grannen inte är hemma.
    Vi har pratat med vår andra granne, som är jätte trevliga. De säger att de inte störst något från oss och att vi är så tysta jämfört med barnfamiljerna som bott här innan.
    Det känns som den här personen hade hittat något att störa sig på om det så bodde en ensam tant i det här huset.
    Så vi tar det inte personligt då hen gjorde lika mot de som bodde här innan oss och även är känd för att lämna lappar i samfällighetens brevlåda.
    Hur kan man hantera sånt här? Är det bara att fortsätta lägga breven på hög i hopp om att kunna ta det vidare med en polisanmälan för trakasserier?
    Vi har försökt pratat med hen men det går inte, troligtvis har hen någon form av psykisk störning och slängar av narcissism.
  • Svar på tråden Granne som lägger lappar
  • skolios

Ni kan orosanmäla grannen till socialförvaltningen. Detta pga misstänkt psykisk ohälsa. Jag tror inte polisanmälan kommer leda nånstans utan det verkar som att grannen behöver viss hjälp ifrån vården. Eftersom ni ju inte kan tvinga grannen att söka hjälp så kan en sådan anmälan vara en väg för grannen att få hjälp att förstå sitt orimliga beteende. 

• Mortiscia80

Förutom att prata med soc så skulle jag lägga in en polisanmälan om trakasserier.

• Speke
    skolios skrev 2022-08-14 15:54:34 följande:

Ni kan orosanmäla grannen till socialförvaltningen. Detta pga misstänkt psykisk ohälsa. Jag tror inte polisanmälan kommer leda nånstans utan det verkar som att grannen behöver viss hjälp ifrån vården. Eftersom ni ju inte kan tvinga grannen att söka hjälp så kan en sådan anmälan vara en väg för grannen att få hjälp att förstå sitt orimliga beteende. 

Mortiscia80 skrev 2022-08-14 15:55:59 följande:

Förutom att prata med soc så skulle jag lägga in en polisanmälan om trakasserier.

Personen bor ensam. Av vad jag kan se kan man endast anmäla oro till soc om barn som far illa.
    Sitter man ensam i ett radhus hela dagarna så har hen väl inget bättre för sig än att lyssna efter minsta lilla ljud och störa sig på det.
  • Mortiscia80
    Speke skrev 2022-08-14 16:26:24 följande:

Personen bor ensam. Av vad jag kan se kan man endast anmäla oro till soc om barn som far illa.
    Sitter man ensam i ett radhus hela dagarna så har hen väl inget bättre för sig än att lyssna efter minsta lilla ljud och störa sig på det.
    Nej, orosanmälan görs även för vuxna som inte kan ta hand om sig själva. Det kan vara pga droger, alkohol, psykisk sjukdom, fysisk sjukdom, allt där personen saknar självinsikt om att ta hand om sig själv på ett bra sätt. Med "bra sätt" menar jag t ex att personen sköter mat, hygien, ekonomi, hälsa osv på någon som helst normal nivå. Det är bara exempel, men jag tror du kanske förstår ändå.
  • Speke
    Mortiscia80 skrev 2022-08-14 16:34:13 följande:
    Nej, orosanmälan görs även för vuxna som inte kan ta hand om sig själva. Det kan vara pga droger, alkohol, psykisk sjukdom, fysisk sjukdom, allt där personen saknar självinsikt om att ta hand om sig själv på ett bra sätt. Med "bra sätt" menar jag t ex att personen sköter mat, hygien, ekonomi, hälsa osv på någon som helst normal nivå. Det är bara exempel, men jag tror du kanske förstår ändå.
    Förstår, får söka vidare på deras hemsida. Men personen har vuxna barn och ett arbete så måste hen måste vara fungerande på något sätt, även om det är tydligt att något är felande för ingen "normal" person beteer sig såhär.
  • skolios
    Speke skrev 2022-08-14 16:26:24 följande:

Man kan orosanmäla även vuxna.
  • BeautifulLiz
    Speke skrev 2022-08-14 16:39:59 följande:
    Förstår, får söka vidare på deras hemsida. Men personen har vuxna barn och ett arbete så måste hen måste vara fungerande på något sätt, även om det är tydligt att något är felande för ingen "normal" person beteer sig såhär.
    Jag hade en granne som var likadan. Trots att det var de som hade småbarn som väsnades ibland. Jag klagade inte, har haft småbarn själv och vet hur det är. De flyttade självmant in i ett annat sovrum (utan granne) när barnen var bebisar och skrev nätterna igenom, för min skull. på mannens initiativ.

Dock var frun helt galen med alla klagomål.
    En kväll kom hon i morgonrock, en lördag kl 18 ca, och pep om att hon till och med hörde vad jag såg på TV:n. Det var bara det att jag inte hade tv:n på. Ingen musik, ingenting. Men hon hörde det minsann ändå.

Jävla kärring alltså, en kärring på ca 35. 
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Themis

Jag hade nog samlat in pengar/köpt ett par brusreducerande hörlurar åt en sån granne.

Antingen hjälper det och då är problemet löst, eller så kan man hänvisa till det när de klagar.

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Mortiscia80
    Speke skrev 2022-08-14 16:39:59 följande:
    Ja, och just därför kanske en polisanmälan är mer rätt i den här situationen. Psykisk ohälsa eller inte så får man inte bete sig hur som helst mot andra.
  • Speke
    Mortiscia80 skrev 2022-08-14 16:58:15 följande:
    Ja, och just därför kanske en polisanmälan är mer rätt i den här situationen. Psykisk ohälsa eller inte så får man inte bete sig hur som helst mot andra.
    Tyvärr tror jag inte polisen kommer att göra något då de har sjukt mycket att göra. Hen har inte betett sig hotfullt eller hotat med våld.
    Vi sitter i princip och väntar på att något brev ska innehålla något fysiskt hot mot oss eller våra barn för att ta det vidare.

Men det kan vara värt att ringa och rådfråga.
  • Mortiscia80
    Speke skrev 2022-08-14 17:30:18 följande:
    Tyvärr tror jag inte polisen kommer att göra något då de har sjukt mycket att göra. Hen har inte betett sig hotfullt eller hotat med våld.
    Vi sitter i princip och väntar på att något brev ska innehålla något fysiskt hot mot oss eller våra barn för att ta det vidare.

Men det kan vara värt att ringa och rådfråga.
    Det är möjligt men om personen fortsätter så blir det till slut en hel hög av brev till polisen och då måste de ändå agera. Man behöver inte känna sig rädd eller hotad för att vara utsatt för trakasserier, det är själva omfånget som är problemet, att hen hör av sig med än det ena, än det andra som hen klagar på. Det måste alltså inte innehålla hot emot er. Jag kan förstå att ni vill vänta på något sådant men till slut blir det bara för mycket, bara pga hur ofta personen hör av sig.

Gör det! De kan säkert ha några goda råd.
Svar på tråden Granne som lägger lappar