Anonym (XXX) skrev 2022-08-15 12:23:50 följande:
Den jobbigaste perioden är innan småsyskonet börjar sova hela nätter. För när man fått första bebisen, kan man sova alltid när den sover. Men med andra går ju inte det, eftersom man inte kan lämna det fortfarande lilla storasyskonet utan tillsyn.
Det brukar ta ungefär sex månader innan bebisar börjar sova hela nätter. Alla åtgärder som underlättar för mamman under den tiden, är guld värda! Kan pappan ta tjänstledigt medan mamman också är hemma? Gå ner i tid, så att han har tre dagar hemma i veckan i stället för bara två? Har ni råd med en nattbarnflicka? Finns det någon annan som kan komma och passa barnen några timmar (på dagen eller natten) medan mamma tar igen sömn?
Efter den perioden, så är det förstås fortfarande jobbigare att ha två barn än ett, eftersom två barn måste ses efter så de inte springer bort, blir kidnappade eller drunknar... och i värsta fall får man två barn som gärna kryllar iväg åt var sitt håll. Två barn ska kläs på och av, bytas blöjor på/hjälpas på toa, bada, äta, det blir mer stök överlag.
...men sedan någon gång när yngsta är runt tre år, så börjar det jämnas ut. Då blir det snarare så att barnen kan underhålla varandra, och inte måste sysselsättas av mor hela dagen (om de inte går på dagis).
Generellt, så tycker jag dock att man SKA skaffa syskon. Jag är endabarn och har alltid saknat syskon. Det är otryggt att inte ha någon i barnens och sedan tonåringarnas värld, som man är självklar för. Som man alltid har, som alltid är på ens sida. En kompis kan ju alltid svika och gå över till dom elaka barnen. Och få kompisförhållanden blir livslånga, vilket syskonförhållanden för det mesta blir. Jag vet själv att jag har klamrat mig fast vid både olämpliga män och olämpliga väninnor alldeles för länge, vilket jag nog inte skulle ha gjort om jag hade haft tryggheten i en syskonskara. "Nu har vi varit väninnor i 17 år, och det är det närmaste jag någonsin kommer att ha till en syster. Så därför får jag stå ut med att hon skvallrar och ljuger."
Jadu, det där med att man kan sova när barnet sover är ju dock beroende på barn. Jag sov enbart natt några få h med vårt barn eftersom barnet bara sov i knä i 6 mån.
Anonym (3 barn) skrev 2022-08-15 12:07:41 följande:
Vi båda två var extremt närvarande hela tiden med första. Så när han lekte på golvet var båda två på golvet och lekte med honom istället för att en prioriterade sig själv och tränade medan den andra lekte med sonen efte middagen. men när andra barnet kom var man mer rutinerad och hade koll på diverse saker som man lär sig med första. Men ingen snack om saken om att det är lättare med ett barn. jag skulle dock aldrig vilja vara utan mina andra barn trots kaoset
Förstår. Vi har försökt dela upp det så en leker eller går promenad och en gör annat, så man kan få lite tid själv att ringa en vän, prata med sina föräldrar, eller se till att maten lagas och sånt.