• Sun 14 Aug 2022 20:38
    4491 visningar
    16 svar
    16
    4491

    Alma, Alva eller Malva?

    Vilket föredrar ni, och varför?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alma, Alva eller Malva?
  • Sun 14 Aug 2022 20:41
    #1

    Alma och Alva gillar jag, men de känns lite uttjatade. Måste jag välja mellan dem blir det Alma.  Malva gillar jag inte, känns för hitte-på i stil med Nova och Ängla.

  • Anonym (XXX)
    Mon 15 Aug 2022 10:57
    #2

    Röstade på Alva, väldigt vackert! Får en sagomystisk och nordisk folktroaktig känsla, antagligen för att det är så likt "Älva" - men samtidigt är Alva ett riktigt namn, vilket Älva inte är. Det enda negativa med det är associationen till Alva Myrdal, men den kommer inte att vara brännande för den generation som föds nu (och alla ogillar ju inte kärringen heller).

    På andra plats sätter jag Malva, också mycket vackert. Nackdelen är väl att det är så ovanligt att man direkt tänker på substantivet (alltså blomman), på samma sätt som man tänker på en varg när någon heter Varg - men inte när någon heter Ulf eftersom Ulf är så vanligt och gammalt som  förnamn. Men Malva är absolut ett namn som kan komma med tiden, tycker jag - kan man heta Rosa, Viola och Iris så kan man väl heta Malva. I England förekommer t.o.m. Lavender som flicknamn! 

    Alma ogillar jag starkt, dels på grund av att kombinationen "lm" är ful i mina öron, i alla namn, och dels för att det för mig är ett typiskt gammal tant-namn. Lika hemskt som Hulda, Agda och Hjördis (men detta kan förstås vara en generationsfråga).  

  • Anonym (H)
    Mon 15 Aug 2022 11:00
    #3

    Röstade på Alva,  ett mjukt och gulligt namn

  • Mon 15 Aug 2022 11:42
    #4
    Alva av de tre, charmigt och passar väl på en liten flicka och låter seriöst på en vuxen.
  • Mon 15 Aug 2022 12:29
    #5
    +1

    Alva. 

  • Anonym (Malva­)
    Mon 15 Aug 2022 12:30
    #6

    Malva är mitt favoritnamn. Nr 2 Alma. Alva för mig är lite för mycket saga och lite för vanligt där vi bor.

  • Anonym (Alma)
    Mon 15 Aug 2022 12:53
    #7

    Jag tycker väldigt mycket om namnet Malva, enkelt att både säga och stava, klingar vackert. Känner bara en Malva som idag är 20+ och jag kan inte se det inte passar lika bra även när hon blir 30, 40,50,60 osv.

    Lika fint som Malva tycker jag namnet Alma är. skillnaden är att namnet Alma känns lite mer rejält på ett väldigt tilltalande sätt. Mjukt och vackert men stadigt så hade troligtvis valt det om valet var mitt.

    Alva är i mitt tycke ett helt ok namn, men väldigt vanligt och lite fladdrigt. Är säkert älvvingars fladder jag accicierar med och älvor är ju härliga men namnet är lite för tunt för min smak. 

  • Anonym (L)
    Mon 15 Aug 2022 15:39
    #8

    Både Alva och Malva är skitfula namn, så definitivt Alma. Det är klassiskt och fint.

  • Anonym (Anne)
    Mon 15 Aug 2022 16:14
    #9
    Tycker alla tre är superfina namn!
  • Mon 15 Aug 2022 16:31
    #10

    Malva är vackert så det förslår, men det är också väldigt ömtåligt och puttinuttigt.  För vackert liksom.

    Alma är rejälare än rejälast.  Vackert, gångbart och bra på alla vis.

    Alva är vackert och lite sagomystiskt(men inse så det stör). Trevligt och bra, men kanske lite för sött.

    Röstar främst för Alma, men tycker också mycket om Alva.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Thu 18 Aug 2022 09:24
    #11
    -1

    Alma.

    Malva är gulligt men i valet mellan de två blir det helt klart Alma. 


    Alva gillar jag inte, men det är min personliga preferens snarare än att det är något fel på namnet. Det är ett bra namn, men jag tycker det är fult Skäms

  • Thu 18 Aug 2022 19:19
    #12

    Alva och Alma

  • Anonym (Värmd­ö)
    Fri 19 Aug 2022 22:49
    #13
    annieh897 skrev 2022-08-14 20:38:35 följande:
    Alma, Alva eller Malva?

    Vilket föredrar ni, och varför?


    Alva
  • Wed 12 Oct 2022 13:39
    #15

    Jag röstade på Malva. Det är mjukt och vackert och inte så vanligt. Associationen med blomman är bara positiv. Ingen tycker väl att Linnea eller Iris är "puttenuttiga"?

    Inget fel på Alva eller Alma heller.

  • Wed 12 Oct 2022 19:30
    #16
    +1
    Xenia skrev 2022-10-12 13:39:02 följande:

    Jag röstade på Malva. Det är mjukt och vackert och inte så vanligt. Associationen med blomman är bara positiv. Ingen tycker väl att Linnea eller Iris är "puttenuttiga"?

    Inget fel på Alva eller Alma heller.


    Att jag tycker att Malva är för sött och ömtåligt beror inte på att det är ett blomnamn,  utan massa annat(framför allt ljudet) spelar in. Blom-associationen i sig är bara positiv. Iris är riktigt rivigt. Linnea är väldigt väldigt ljuvt,  men inte lika sött som Malva. Rosa är frejdigt och trevligt, men inte särskilt sött eller ens vackert. Lilja är hemskt ömtåligt och ännu mer puttinuttigt än Malva. Ja, det är olika.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Alma, Alva eller Malva?