• Sun 14 Aug 2022 22:19
    5128 visningar
    2 svar
    2
    5128

    Manlig infertilitet

    Hejsan! Jag har förstått att svenska vården testar spermierna alldeles för lite. De brukar fokusera på 1. rörlighet och 2. koncentration och om den är låg rekommenderar de ICSI. Men, först efter sådana tester och om man tjatar till sig remiss till androlog kan en man få testat morfologin på sina spermier och är morfologiskt korrekta spermier tex 0% så är det även lägre chans med ICSI. Och först efter tjat eller om man är villig att betala i Danmark så kan man testa DNA-fragmentering och Kromosomer i spermierna. Om DNA fragmentering är hög tex över 30% så är det låg chans för fertilisering och tex 49% ger hög risk för missfall även om fertilisering sker! 


    Om kromosomtestet är dåligt så kan mannen inte bli pappa! 



    Men trots detta testas bara rörlighet och koncentration innan vården sätter igång med att utsätta kvinnor för invasiva IVF försök och att slösa sina ägg på spermier som potentiellt inte fungerar. Varför är det så? Det är ju så löjligt enkelt att ta spermaprov, så det logiska vore ju att den testas till fullo innan kvinnan ska utsättas för IVF. Att privata kliniker gör så här handlar nog om att tjäna pengar men sker det även inom offentlig vård?



    Hur många av era män har fått alla de tester som jag räknade upp ovan? 

  • Svar på tråden Manlig infertilitet
  • Fri 19 Aug 2022 22:34
    #1

    Jag är inte man, men jag och min sambo har genomgått fertilitetsutredning och det är precis dessa test dom tog,  rörlighet och antal. Vi fick därmed grönt ljus för honom medan jag däremot är i behov av ägg. Så efter 2 misslyckade försök med andra kvinnors ägg tillsammans med min sambos spermier som inte resulterade i någon befruktning så började dom analysera vad som var problemet och fann kromosomfel på hans spermier. 

    Så nu står vi här med endast ett landstingsfinanserat försök med dubbeldonation pga att dom inte kollade ordentligt. Vi är båda jättearga och besvikna! 

    Vore intressant att få fler stories från er män. 

  • Tue 6 Sep 2022 19:11
    #2
    +1

    Jag tror tyvärr att detta är en anledning till att många IVF försök inte fungerar och att läkare ?skyller på kvinnors ägg? utan att testa spermierna för kromosomfel alldeles för ofta. De flesta kvinnor jag talat med har ingen aning om vilka tester som gjorts på deras män eller så är det bara rörlighet och antal som testats. Var försiktig du som är kvinna! Så du inte genomlider hur många försök som helst med spermier som inte fungerar! 

Svar på tråden Manlig infertilitet