• ManuChau

    Särbos på prov, erfarenheter?

    Jag och min fru utvärderar just nu vårt äktenskap. Vi har varit tillsammans i 11 år, gifta i 8.  Två barn på 6 och 8 år. Jag har varit mentalt frånvarande (läs utbränd) med jobb, fixa hemma, se till att alla omkring mig har det bra på ett praktiskt sätt och helt glömt det emotionella. Detta har lett till att min fru känt sig osedd och bortglömd och lett till att hon varit otrogen med en kollega. Vi har byggt upp ett bra liv och har en grund som nu svajar men vi är inte ovänner även om vi sårar varandra ibland. Nu pratar vi om att vara särbos på prov med en övernattningslägenhet bara några 10-tal meter från vår villa för att allt det praktiska ska fungera. Med bilar m.m. Någon som har erfarenhet från liknande?

  • Svar på tråden Särbos på prov, erfarenheter?
  • Anonym (Gale)

    Kommer sluta i separation. Ni drar bra ut på det hela.

    Har du förlåtit din partner för otroheten? Har din partner kapat banden och insett vad hen gjort? Ångrar din partner otroheten? Om svaret är JA, gå i par-terapi innan någon av er flyttar ut. Om svaret är NEJ på någon av frågorna separera. 

    Detta är mitt råd. 

  • Anonym (Hmm)

    Det finns två möjliga utvägar: antingen upptäcker ni hur skönt det är att slippa bo ihop och fortsätter som särbos resten av livet eller så kommer ni att gå isär helt, och det är det troligaste i normalläget. I ert fall kommer det absolut ta slut, förr eller senare, separation eller inte. Gissa vem hon ligger med när ni inte träffas.....

  • Anonym (...)

    Låter som ett ganska rökt äktenskap, men tja, gör det som känns bäst. Oavsett så tycker jag att ni ska boka familjerådgivning, de är proffs på relationsproblem. Det behöver ni nog vare sig ni skiljer er eller inte.

  • Anonym (Jury)

    Blir hon mer sedd och mindre bortglömd av att ni blir särbos med 10 meters avstånd? Hon vill reelt bara ha dig på avstånd så att hon kan utforska andra män. Varför dra ut på tiden när hon är den som har varit otrogen och hon som borde vara den som satsar på att återskapa närheten i erat förhållande något som man inte gör genom att bli särbos. Hon manipulerar dig för att ha dig kvar som standby mens hon undersöker marknaden. Spela inte med på hennes spel. Avsluta nu om hon inte vill satsa 100% på er med parterapi och allt annat som krävs. 

  • Anonym (testa)

    värt att testa säger jag.
    Tror inte oddsen är jättebra för att ni ska hitta tillbaka men det kan vara ett steg mot en lugn, bra skilsmässa. Om ni kapar nu rakt av kan det bli bittert och svårt. testar ni att bo för er själva kanske ni inser att ni mår bättre så och kan hitta ett bra sätt att gå isär.


    Om ni lyckas hålla ihop vänskapen och samarbetet runt barnen på ett bra sätt kan ni fortsätta att byta vecka och bo i huset ett tag framöver så slipper ni bryta upp allt för barnen på en gång.


    prata med någon parterapeut om detta så det blir så bra som möjligt för alla.


    Om ni ska ha nån möjlighet att hitta tillbaka beror det på vad som fick henne att vara otrogen, det finns oftast någon grundläggande orsak, brist, saknad.

  • Anonym (I)

    Aldrig i livet. Hon har varit OTROGEN och du skyller allt på dig själv. Släng ut fanskapet. 

  • Anonym (Barnens vy)

    Jag tycker inte att ni ska separera. Som flera skriver här så kommer ni att komma allt längre ifrån varandra.
    Om ni(ja, ni båda två måste vara med på tåget) känner att ni behöver distans så kanske någon av er ska åka bort en vecka. Därefter behöver ni bestämma er. Antingen eller.

    Vet att inte alla håller med mig om detta men jag tycker att det är fel mot barnen med sådana mellanlägen.
    Är väldigt bestämd med att barn ska veta att nu är det slut och så kommer det vara. De flesta barn vill att deras föräldrar ska hålla ihop. Det kommer bara att skapa förvirring. 


    Behåller man ett hem och flyttar ut och in ur blir det kaos.
    Man är på ett sätt fortfarande ett par. Jag hade haft enorma hjärnspöken. Vem har sovit i vår säng? Vad har skett i mitt hem när jag inte var där? Skötseln av hemmet kan också bli snett fördelat och någon kommer att lacka ur.

    Om man som du har erfarenheter av utbrändhet så behöver man inte sånt hattande. Man behöver lugn och ro. Tydliga besked. Vill du ens vara tillsammans med denna kvinna om man räknar bort allt ni har byggt upp? 

  • Anonym (Realist)
    ManuChau skrev 2022-08-15 00:17:26 följande:
    Särbos på prov, erfarenheter?

    [...]

    Någon som har erfarenhet från liknande?


    Detta slutar i nio fall av tio i skilsmässa. Det är oftast en konflikträdds metod att komma iväg på ett mindre dramatiskt sätt.

    Jag har dock i två fall sett hur par faktiskt flyttat ihop igen, det ena efter ett par år. det andra efter ett par decennier.

  • Anonym (ååå)

    Varför kommenterar ni innan ni läst hela tråden? TS och frun har ju skilt sig. 

  • Anonym (Inga egna erfarenheter)

    Alltså jag har inte någon erfarenhet av situationen men rent krasst så tror jag att risken är stor att det blir en fullständig skillsmässa.

    Det finns ju exempel på att det räddat folks äktenskap/kärlek att just separera och jag tror faktiskt att det är ett mycket mer realistiskt försök än att försöka lappa och laga utan att förändra något.

    Se bara till att parallellt OCKSÅ prata med en familjeterapeut. Annars är riken att ni åter hamnar helt snett 

  • Anonym (Realist)
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-24 12:49:41 följande:

    Varför kommenterar ni innan ni läst hela tråden? TS och frun har ju skilt sig. 


    Bekräftar alltså de flestas uppfattning!

  • Anonym (Inte alltid)

    Mitt erfarenhet:

    Samma situation. 

    Särbo i 6 månader. Också barn.

    Ja ville det.

    Jag fattade att jag vill bo tillsammans, att jag hade fel.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-24 12:49:41 följande:

    Varför kommenterar ni innan ni läst hela tråden? TS och frun har ju skilt sig. 


    Var står det? Jag läser:

    Jag och min fru utvärderar just nu vårt äktenskap. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-24 12:49:41 följande:

    Varför kommenterar ni innan ni läst hela tråden? TS och frun har ju skilt sig. 


    Såg det nu. Ja, det är väl det som alla trodde skulle hända. 
Svar på tråden Särbos på prov, erfarenheter?