• Anonym (Hur skall jag göra)

Fick inget arbete och nu är det akut

Jag har verkligen sökt arbete samtidigt som jag levt på mina besparingar i flera månaders tid. Nu börjar pengarna ta slut. Jag har bara tusenkronor på kontot.

Jag behöver akut hjälp, men vet inte vart jag skall vända mig. Jag mår jättedåligt. Jag får verkligen inget jobb någonstans..Och nu börjar allt bli mer och mer knivigt sits för min del..

Vad kan jag göra?
    Hur kan jag få hjälp?

• Svar på tråden Fick inget arbete och nu är det akut
  • Anonym (Hmm)
    Kockobello skrev 2022-08-15 12:20:14 följande:
    Man förväntas ha spenderat pengarna rätt, annars blir det avslag.
    Och som jag sagt nu flera gånger.....
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-15 09:00:00 följande:
    Som jag skrev så vill ja se lagstödet, inte bara någon random persons tvärsäkra kommentar.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Hur skall jag göra) skrev 2022-08-15 07:56:16 följande:
    Fick inget arbete och nu är det akut

Jag har verkligen sökt arbete samtidigt som jag levt på mina besparingar i flera månaders tid. Nu börjar pengarna ta slut. Jag har bara tusenkronor på kontot.

Jag behöver akut hjälp, men vet inte vart jag skall vända mig. Jag mår jättedåligt. Jag får verkligen inget jobb någonstans..Och nu börjar allt bli mer och mer knivigt sits för min del..

Vad kan jag göra?
    Hur kan jag få hjälp?

Ring alla äldreboenden, förskolor och snabbmatsrestauranger som finns där du bor och säg att du är intresserad av att arbeta timmar. 
  • Anonym (Jobbar med försörjningsstöd)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-15 08:32:56 följande:
    Och vad händer om personen åkte på en resa för några månader sedan eller använde pengar "oklok" på annat sätt? Kan man verkligen neka försörjningsstöd till någon som annars försätts i skuld och inte har mat för månaden? Som får betalningsanmärkning hos hyresvärd mm? Jag vill gärna se det lagstödet!
    Det kan låta väldigt hårt, samtidigt som att försörjningsstöd enbart är tänkt som ett bistånd som man har rätt till först efter att man verkligen uttömt alla andra möjligheter och själv gjort allt man kan.

Det är ju främst den enskilde som är ansvarig att försörja sig själv och planera sin ekonomi.
    Om man vet om att inkomster/besparingar kommer att ta slut ligger det på en själv att hushålla med dem. Det är ju på eget ansvar om man åker på en resa med sparpengarna istället för att spara dem till hyra och mat.
    På samma sätt som att du inte har rätt till bistånd rent generellt om du säger upp dig dller tackar nej till jobb.
    Sen kan ju socialtjänsten göra undantag och bevilja ändå men det kan vara bra att veta att man har ett stort ansvar själv.

Jag hänvisar till detta svar från lawline.se, för att jag inte hinner författa ihop allt själv:

lawline.se/answers/forsorjningsstod-och-bedomning-av-normoverskott

Det går även att läsa en del i socialstyrelsens allmäna råd.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Jobbar med försörjningsstöd) skrev 2022-08-15 14:05:21 följande:
    Det kan låta väldigt hårt, samtidigt som att försörjningsstöd enbart är tänkt som ett bistånd som man har rätt till först efter att man verkligen uttömt alla andra möjligheter och själv gjort allt man kan.

Det är ju främst den enskilde som är ansvarig att försörja sig själv och planera sin ekonomi.
    Om man vet om att inkomster/besparingar kommer att ta slut ligger det på en själv att hushålla med dem. Det är ju på eget ansvar om man åker på en resa med sparpengarna istället för att spara dem till hyra och mat.
    På samma sätt som att du inte har rätt till bistånd rent generellt om du säger upp dig dller tackar nej till jobb.
    Sen kan ju socialtjänsten göra undantag och bevilja ändå men det kan vara bra att veta att man har ett stort ansvar själv.

Jag hänvisar till detta svar från lawline.se, för att jag inte hinner författa ihop allt själv:

lawline.se/answers/forsorjningsstod-och-bedomning-av-normoverskott

Det går även att läsa en del i socialstyrelsens allmäna råd.
    Det kan ju mycket väl vara så att man åkt på semester strax innan man blivit uppsagd, eller någon annan omständighet där man inte kunde förutse att ens ekonomiska situation skulle förändras. I det fallet skulle jag säga att soc inte kan neka försörjningsstöd, särskilt om man utgår från det Lawline skrivit.
  • Anonym (Jobbar med försörjningsstöd)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-15 14:32:19 följande:
    Det kan ju mycket väl vara så att man åkt på semester strax innan man blivit uppsagd, eller någon annan omständighet där man inte kunde förutse att ens ekonomiska situation skulle förändras. I det fallet skulle jag säga att soc inte kan neka försörjningsstöd, särskilt om man utgår från det Lawline skrivit.
    Detta gäller ju främst sådant du faktiskt KAN förutse...som t.ex åka på semester för sparpengar när du saknat jobb...
    Eller bjudit hela konpisgänget på en krognota när sista lönen trillat in...
    Eller betalt skulder framför att betala hyran
    Eller sagt upp dig själv...
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Jobbar med försörjningsstöd) skrev 2022-08-15 14:43:39 följande:
    Detta gäller ju främst sådant du faktiskt KAN förutse...som t.ex åka på semester för sparpengar när du saknat jobb...
    Eller bjudit hela konpisgänget på en krognota när sista lönen trillat in...
    Eller betalt skulder framför att betala hyran
    Eller sagt upp dig själv...
    Jo jag fattade det........
  • Anonym (Plugg)

En möjlighet är att skriva in dig på en kurs vid exempelvis universitet, folkhögskola eller liknande och söka studiemedel,  det brukar finnas restplatser så här års. Det kan dock dröja ett tag innan det betalas ut så det får du kolla upp.

Samla pantburkar?

• Anonym (Micke)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-15 09:00:00 följande:
    Som jag skrev så vill ja se lagstödet, inte bara någon random persons tvärsäkra kommentar.
    Dom behöver inget lagstöd. Varför tror du så många fall hamnar förvaltningssätten.

• Anonym (faktor)
    Anonym (Micke) skrev 2022-08-15 15:05:32 följande:
    Dom behöver inget lagstöd. Varför tror du så många fall hamnar förvaltningssätten.
    Många? Vad grundar du det påståendet på?

Ur försäkringskassans årliga rapport 2021:

Överklaganden till förvaltningsrätt  

Allmänna ombudet har lagt upp sammanlagt 121 egna ärenden under året. Dessa ärenden har således granskats noggrannare. I de flesta fall har en rättsutredning gjorts i respektive ärende, även om det inte alltid lett till ett överklagande.
    ---
    Under år 2021 har 49 beslut överklagats till förvaltningsrätterna.

[och det gäller då alla områden- från pensioner till ersättningar till tandvård och handikapphjälpmedel ].
    --
    Störst utrymme under 2021, vad gäller enskilda förmåner, har ärenden om omvårdnadsbidrag, sjukpenning och SGI fått.
    --
    Av de 49 beslut som har överklagats till förvaltningsrätterna under året, har 37 överklaganden varit till fördel för den försäkrade, 11 till nackdel för den försäkrade och 1 med oklart utfall.

Totalt har FK under år 2021 hanterat 64 425 478 ärenden.

Tycker du verkligen att 49 /64 425 478 är mycket?

Källor:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ea301fa1-64bc-4b15-8880-f40b84d8d854/arlig-rapport-2021-allmanna-ombudet-for-socialforsakringen-svar-pa-regeringsuppdrag-fk-2021-000494.pdf&CVID=

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/1b4a245e-0e78-4a60-b342-fcf0f706f9a8/forsakringskassans-arsredovisning-2021.pdf&CVID=
  • mammatill6
    Anonym (faktor) skrev 2022-08-15 20:08:46 följande:
    Många? Vad grundar du det påståendet på?

Ur försäkringskassans årliga rapport 2021:

Överklaganden till förvaltningsrätt  

Allmänna ombudet har lagt upp sammanlagt 121 egna ärenden under året. Dessa ärenden har således granskats noggrannare. I de flesta fall har en rättsutredning gjorts i respektive ärende, även om det inte alltid lett till ett överklagande.
    ---
    Under år 2021 har 49 beslut överklagats till förvaltningsrätterna.

[och det gäller då alla områden- från pensioner till ersättningar till tandvård och handikapphjälpmedel ].
    --
    Störst utrymme under 2021, vad gäller enskilda förmåner, har ärenden om omvårdnadsbidrag, sjukpenning och SGI fått.
    --
    Av de 49 beslut som har överklagats till förvaltningsrätterna under året, har 37 överklaganden varit till fördel för den försäkrade, 11 till nackdel för den försäkrade och 1 med oklart utfall.

Totalt har FK under år 2021 hanterat 64 425 478 ärenden.

Tycker du verkligen att 49 /64 425 478 är mycket?

Källor:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ea301fa1-64bc-4b15-8880-f40b84d8d854/arlig-rapport-2021-allmanna-ombudet-for-socialforsakringen-svar-pa-regeringsuppdrag-fk-2021-000494.pdf&CVID=

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/1b4a245e-0e78-4a60-b342-fcf0f706f9a8/forsakringskassans-arsredovisning-2021.pdf&CVID=
    Nu går ju dock inte ärendena om socialbidrag som överklagas via försäkringskassan och har inget med dem att göra så att jämföra med hur många beslut fk tar är irrelevant.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mia) skrev 2022-08-15 12:25:28 följande:
    Ring alla äldreboenden, förskolor och snabbmatsrestauranger som finns där du bor och säg att du är intresserad av att arbeta timmar. 
    Man får svara på annons eller mejla. Det är ingen som vill att man ringer. 
  • Anonym (csn?)

Sök sent till en kurs på universitet och sök csn-lån?

• Anonym (csn?)

Prova ringa universitetet du vill gå på om de inte längre tar emot ansökningar via antagning.se. Annars, sök YH- utbildning eller sök till folkhögskola.

• Anonym (Förr)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-16 16:59:29 följande:
    Man får svara på annons eller mejla. Det är ingen som vill att man ringer. 
     Numera kontaktar man dessutom en Bemanningsenhet (eller liknande namn) på kommunen  och inte nån chef på ett äldreboende eller dagis. 

Svar på tråden Fick inget arbete och nu är det akut