• Anonym (Ts)

Får man ha katt på härbärge?

Om jag blir bostadslös kan jag ta med mig mina katter till härbärge? 

• Svar på tråden Får man ha katt på härbärge?
  • Anonym (Nej)

Nej man får inte ha katter på härbärge. Du får kontakta någon lokal kattförening för omplacering, eller så borde du börja med att sälja dem. Då får du mindre utgifter och en liten slant till mat åt dig själv. Du kommer att behöva göra dig av med dem endera dagen ändå, då är det lika bra att du själv ser till att de kommer till ett bra hem.

• Fjäril kär

Pga allergier så är inga djur tillåtet på härbärge. Man får själv ansvara för att omplacera/sälja  sina djur

• Anonym (Ts)

Kommer aldrig sälja/omplacera mina katter. Då får nån kompis eller syskon ta hand om dem tillfälligt.
    Det är inte en ekonomisk fråga. Jag har råd med bra mat, sand m.m till dem. De är väldigt väl omhändertagna.

• Anonym (Ts)

När polis ville ta med mig hemifrån (vet ej var men troligen skyddat boende?) så fick jag självklart ta med katterna sa dem. Finns det inga allergiker där?

• Anonym (Nej)

Varför skulle du bli bostadslös om det inte handlar om pengar? Varför kan dina katter bo hos kompisar men inte du?

Härbärge och skyddat boende är två helt olika saker, olika slags lokaler.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-15 09:14:56 följande:

Varför skulle du bli bostadslös om det inte handlar om pengar? Varför kan dina katter bo hos kompisar men inte du?

Härbärge och skyddat boende är två helt olika saker, olika slags lokaler.

Det finns andra orsaker som sagt. Men jag vet inte om det var skyddat boende polisen menade. Gissar bara på det.

Blir jag bostadslösa så var härbärge det enda jag tänkte på. Jag har inga nära vänner, vänner till min partner. Syskon och partner har inte plats för mig. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-15 09:25:41 följande:
    Det finns andra orsaker som sagt. Men jag vet inte om det var skyddat boende polisen menade. Gissar bara på det.

Blir jag bostadslösa så var härbärge det enda jag tänkte på. Jag har inga nära vänner, vänner till min partner. Syskon och partner har inte plats för mig. 
    Som sagt, på härbärge är det iaf nej till katter och andra djur som ger allergi.
  • Glinda från Oz

Man får varken ha katter på härbärge eller skyddat boende. Som någon annan sa är det bästa att hitta ett nytt hem till dem så snart så möjligt. 

• Anonym
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 17:22:30 följande:

Man får varken ha katter på härbärge eller skyddat boende. Som någon annan sa är det bästa att hitta ett nytt hem till dem så snart så möjligt. 

Finns ett flertal skyddade boenden (olika, men bl a för kvinnor) som i så fall fått fel information om sig själva på sina hemsidor.
    Du bör kanske underrätta dem om att de tolkar sina regler felaktigt.

TS - Kolla t ex Curbo.
  • Glinda från Oz
    Anonym skrev 2022-08-18 17:31:04 följande:
    Finns ett flertal skyddade boenden (olika, men bl a för kvinnor) som i så fall fått fel information om sig själva på sina hemsidor.
    Du bör kanske underrätta dem om att de tolkar sina regler felaktigt.

TS - Kolla t ex Curbo.
    Du kan underlätta dem själv om du vill, det är inte mitt jobb Jag volontärjobbar åt en organisation som tar hand om de som behöver skyddat boendes husdjur. 
  • Anonym
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 19:54:08 följande:
    Du kan underlätta dem själv om du vill, det är inte mitt jobb Jag volontärjobbar åt en organisation som tar hand om de som behöver skyddat boendes husdjur. 
    Nej, det är inte ditt jobb. Jag har heller aldrig bett dig underlätta något.

Men faktumet kvarstår ju i så fall att det finns en massa skyddade boenden som tydligt skriver ut att de mer än gärna godkänner husdjur (som bl a katter), vilket ju lätt då kan vilseleda TS om sanningskällan Du säger att det inte stämmer.

Det gör för övrigt min syster också. Extra-jobbar med att ta hand om husdjur som inte fått vara på skyddade boenden.
    Det gör dock inte att inget skyddat boende välkomnar husdjur och speciellt inte de som nästan har det som sitt "huvuddrag". Marknaden blir ju väldigt konstig nu när en massa organisationer måste ändra sina hemsidor och broschyrer då.
  • Anonym

Jag glömde också tillägga att SJÄLVKLART kan jag gärna ringa och maila runt och upplysa dessa organisationer om att du säger att de har fel i att man får ha katt i deras boende! 

Ska jag bara hänvisa till Sanningskällan Glinda på Familjeliv, eller vill du precisera med dina riktiga personuppgifter?

Svar på tråden Får man ha katt på härbärge?