• Mon 15 Aug 2022 13:12
    1039 visningar
    1 svar
    1
    1039

    Tester innan IVF - Upprörande!

    Hejsan! Jag har förstått att svenska vården testar spermierna alldeles för lite innan ett IVF försök. De brukar fokusera på 1. rörlighet och 2. koncentration och om den är låg rekommenderar de ICSI. Men, först efter sådana tester och om man tjatar till sig remiss till androlog kan en man få testat morfologin på sina spermier och är morfologiskt korrekta spermier tex 0% så är det även lägre chans med ICSI. 


    Och först efter tjat eller om man är villig att betala i Danmark så kan man testa DNA-fragmentering och Kromosomer i spermierna. Om DNA fragmentering är hög tex över 30% så är det låg chans för fertilisering och tex 49% ger hög risk för missfall även om fertilisering sker! 



    Om kromosomtestet är dåligt så kan mannen inte bli pappa alls. Inte med ICSI heller.




    Men trots detta testas bara rörlighet och koncentration innan vården sätter igång med att utsätta kvinnor för invasiva IVF försök och att slösa sina ägg på spermier som potentiellt inte fungerar. 
    Varför är det så? 

    Värdefull tid går ju till spillo. Pengar och smärta för kvinnan. 


    Det är ju så löjligt enkelt att ta spermaprov, så det logiska vore ju att den testas till fullo innan kvinnan ska utsättas för IVF. 


    Att privata kliniker gör så här handlar nog om att tjäna pengar men sker det även inom offentlig vård?




    Hur många av era män har fått alla de tester som jag räknade upp ovan?

    I vårt fall var alla mina ägg mogna vid försöken men min mans spermier lyckades inte fertilisera dem. Först efter två försök får vi veta att han har 0% morfologiskt korrekta spermier, 49,5% DNA fragmentering och karyotyptest / kromosomteste måste tas innan vi använder hans sperma eftersom den kanske inte fungerar alls. 

    jag har väninnor som utsatta för fyra ivf försök utan att de testat spermierna till fullo. varför brister vården på detta sättet? 

  • Svar på tråden Tester innan IVF - Upprörande!
  • Mon 15 Aug 2022 18:54
    #1

    I unga år försökte jag och dåvarande man skaffa barn. Tiden gick och inget hände. Vi trodde nog båda att felet låg hos mig eftersom han blivit pappa tidigare. Så antog de nog i vården med, för i utredning gjorde de titthål på mig INNAN de kontrollerade hans spermier. Dessa visade sig inte vara så livskraftiga. 


    Som sagt, varför inte börja med det enklaste testet?

Svar på tråden Tester innan IVF - Upprörande!