Anonym (6) skrev 2022-08-15 22:10:26 följande:
Men snälla nån. Embryo/foster/barn- man måste inte skriva medicinskt korrekt för alla fattar vad man menar ändå. Utom du tydligen. Ingen som nyss fått veta att de är gravida säger att de är med embryo. Man säger att man är med barn. Och ett barn blir det rent juridiskt först v.22. Men tro vad du vill ang vad jag skrev. Jag kan förstås inget efter alla år med tusen läkare och VUL och behandlingar.
Jag gjorde VUL i vecka 6 ungefär när jag väntade mitt tredje barn pga att jag hade ont (visade sig vara en gulkroppscysta som hade spruckit men allt gick bra) och minns tydligt att läkaren skrev att en hinnsäck med fosterstruktur syntes. Så till och med läkare kan kalla det för det.
Enligt senare ultraljud var jag iallafall i vecka 5+6 eller 6+0 då. Det syntes ju att det var nånting men inga hjärtslag syntes än, fick se dom några dagar senare. Och nu är sonen 6 månader :)
Har som sagt tre barn men har fått två tidiga missfall också, det senaste (precis innan yngsta barnet) var i vecka 5-6 , då hade jag också en sprucken cysta och gjorde tidigt VUL pga smärta, tror det syntes något som kunde vara en hinnsäck men inget i den. Så det är väl nån gång då man kan se något , har iallafall hört att vecka (4+) brukar vara för tidigt.