• Tue 16 Aug 2022 19:58
    15227 visningar
    38 svar
    38
    15227

    Dom bästa skolorna och platser att bo i Sthlm???

    Hej, 
    Vi är en familj med 4 barn, två 11 åringar, en 7 åring och en 5 åring.
    Vi planerar att flytta till Stockholm till årskiftet och funderar på vilka skolor som är bra och vilka ställen som är bra att bo på?

  • Svar på tråden Dom bästa skolorna och platser att bo i Sthlm???
  • Marie7
    Sat 27 Aug 2022 07:31
    #21

    För den budgeten får ni inte mycket. I norrort, bättre områden, kan ni ev få en mindre 3a som mest. I söderort som flera skrivit vill man inte bo. Norra delen är bättre. Enköping kan vara ett alternativ. Eller Norrtälje. Men ni får inte mkt för den summan där heller tyvärr.

  • Sat 27 Aug 2022 09:45
    #22
    +1
    Marie7 skrev 2022-08-27 07:31:02 följande:

    För den budgeten får ni inte mycket. I norrort, bättre områden, kan ni ev få en mindre 3a som mest. I söderort som flera skrivit vill man inte bo. Norra delen är bättre. Enköping kan vara ett alternativ. Eller Norrtälje. Men ni får inte mkt för den summan där heller tyvärr.


    I söderort vill man inte bo? Jag vill inte bo någon annanstans. Det finns många trevliga lugna förorter här. Däremot kommer man inte långt på 2,5 på de ställena heller, såvida man inte vill ha en etta. 
  • Sat 27 Aug 2022 10:03
    #23

    Med den budgeten är det svårt att hitta tillräckligt stor bostad till och med i den mellanstora staden där jag bor, är jag rädd. I synnerhet om ni ska ha plats för hemmakontor också. Ni får nog fundera några varv till. 

  • Sat 27 Aug 2022 10:30
    #24
    +3

    En helt ärlig fundering, vad ska man till sthlm och göra med arbete hemifrån och fyra barn? På vilket sätt kan det förgylla eller förenkla vardagen om man inte har extremt god ekonomi? 


    Ride it like you stole it
  • Marie7
    Sat 27 Aug 2022 11:08
    #25

    Corly: 
    Kriminaliteten är högre b la. Menar söderut längst röda linjen. Kanske har jag mycket fördomar mot södra sidan då jag alltid bott på norra sidan. Men händer betydligt mer skit där än i mina trakter.

  • Sat 27 Aug 2022 11:13
    #26

    Min mamma köpte en 3a på 80 kvm i Farsta för 3.8 miljoner. ni måste nog tänka om er budget eller flytta till en billigare stad 

  • Sat 27 Aug 2022 13:31
    #27
    +2
    Marie7 skrev 2022-08-27 11:08:35 följande:

    Corly: 
    Kriminaliteten är högre b la. Menar söderut längst röda linjen. Kanske har jag mycket fördomar mot södra sidan då jag alltid bott på norra sidan. Men händer betydligt mer skit där än i mina trakter.


    Ja, röda linjen efter Mäkarhöjden är till för att undvikas, och säkert stora delar av  Botkyrka och delar av Haninge.. På gröna linjen ska man undvika ytterområdena Skarpnäck och Farsta, men på vägen dit finns bra ställen. 🙂
  • Marie7
    Sat 27 Aug 2022 13:47
    #28
    Corly skrev 2022-08-27 13:31:28 följande:
    Ja, röda linjen efter Mäkarhöjden är till för att undvikas, och säkert stora delar av  Botkyrka och delar av Haninge.. På gröna linjen ska man undvika ytterområdena Skarpnäck och Farsta, men på vägen dit finns bra ställen. 🙂
    Precis
    Men priserna är galna i hela Storstockholm så deras budget ger inte mycket. 
  • LFF
    Mon 29 Aug 2022 08:33
    #29
    +1
    Marie7 skrev 2022-08-27 07:31:02 följande:

    För den budgeten får ni inte mycket. I norrort, bättre områden, kan ni ev få en mindre 3a som mest. I söderort som flera skrivit vill man inte bo. Norra delen är bättre. Enköping kan vara ett alternativ. Eller Norrtälje. Men ni får inte mkt för den summan där heller tyvärr.


    Vad lägger du in i "Söderort"? Du har ju Fruängen, Segeltorp, Älvsjö bland annat om man tänker sydvästra Stockholm. Du har Tyresö, Nacka, Haninge om du tittar mer åt sydöst. Inga av dem är dåliga ställen. Inte heller de hållplatser mellan Liljeholmen och Mälarhöjden. Söderort är inte bara Från Bredäng och utåt på Norsborgslinjen. 

    Jag vill absolut inte bo i norra delen av Stockholm. Fanns inte på kartan när vi behövde flytta till större när barnen kom att flytta till fel sida stan. Och t-banelinjen på norrsidan är ju nästan lika illa som Norsborgslinjen. Pendeltången har ju bara spårfel och inställda tåg nästan jämt så de går ju inte heller att lita på (om vi nu ska ironisera lite). 
  • Mon 29 Aug 2022 09:23
    #30
    Studentpappa skrev 2022-08-27 10:30:55 följande:

    En helt ärlig fundering, vad ska man till sthlm och göra med arbete hemifrån och fyra barn? På vilket sätt kan det förgylla eller förenkla vardagen om man inte har extremt god ekonomi? 


    Håller med. Det låter helt uppåt väggarna att sätta sig i en trång lägenhet i Stockholm med fyra barn när man inte ens behöver vara här. 

    I TS läge skulle jag köpa ett hus på landsbygden utanför en större stad och njuta av livet. 

    2,5 miljoner kronor är dessutom en fjärt i rymden om man vill köpa boende i Stockholm. Men TS kanske menade insatsen. 
    LFF skrev 2022-08-29 08:33:08 följande:
    Vad lägger du in i "Söderort"? Du har ju Fruängen, Segeltorp, Älvsjö bland annat om man tänker sydvästra Stockholm. Du har Tyresö, Nacka, Haninge om du tittar mer åt sydöst. Inga av dem är dåliga ställen. Inte heller de hållplatser mellan Liljeholmen och Mälarhöjden. Söderort är inte bara Från Bredäng och utåt på Norsborgslinjen. 

    Jag vill absolut inte bo i norra delen av Stockholm. Fanns inte på kartan när vi behövde flytta till större när barnen kom att flytta till fel sida stan. Och t-banelinjen på norrsidan är ju nästan lika illa som Norsborgslinjen. Pendeltången har ju bara spårfel och inställda tåg nästan jämt så de går ju inte heller att lita på (om vi nu ska ironisera lite). 
    Eeehh...jag bor i norrort och det är mycket lugnt här. Du tänker kanske på västerort - blå linjen? Jag bor på röda linjen norrut. 

    Personligen kan jag inte tänka mig att bo söder om stan, men det handlar ju mer om var man känner sig hemma. 
  • LFF
    Mon 29 Aug 2022 09:54
    #31
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-29 09:23:17 följande:
    Håller med. Det låter helt uppåt väggarna att sätta sig i en trång lägenhet i Stockholm med fyra barn när man inte ens behöver vara här. 

    I TS läge skulle jag köpa ett hus på landsbygden utanför en större stad och njuta av livet. 

    2,5 miljoner kronor är dessutom en fjärt i rymden om man vill köpa boende i Stockholm. Men TS kanske menade insatsen. 
    LFF skrev 2022-08-29 08:33:08 följande:
    Vad lägger du in i "Söderort"? Du har ju Fruängen, Segeltorp, Älvsjö bland annat om man tänker sydvästra Stockholm. Du har Tyresö, Nacka, Haninge om du tittar mer åt sydöst. Inga av dem är dåliga ställen. Inte heller de hållplatser mellan Liljeholmen och Mälarhöjden. Söderort är inte bara Från Bredäng och utåt på Norsborgslinjen. 

    Jag vill absolut inte bo i norra delen av Stockholm. Fanns inte på kartan när vi behövde flytta till större när barnen kom att flytta till fel sida stan. Och t-banelinjen på norrsidan är ju nästan lika illa som Norsborgslinjen. Pendeltången har ju bara spårfel och inställda tåg nästan jämt så de går ju inte heller att lita på (om vi nu ska ironisera lite). 
    Eeehh...jag bor i norrort och det är mycket lugnt här. Du tänker kanske på västerort - blå linjen? Jag bor på röda linjen norrut. 

    Personligen kan jag inte tänka mig att bo söder om stan, men det handlar ju mer om var man känner sig hemma. 
    Kan någon klumpa ihop hela söderort så kan jag klumpa ihop hela norrsidan av stan.

    Men ja, de som bor på norrsidan kan inte tänka sig södra sidan och tvärt om. 
  • Mon 29 Aug 2022 10:03
    #32
    LFF skrev 2022-08-29 09:54:30 följande:
    Kan någon klumpa ihop hela söderort så kan jag klumpa ihop hela norrsidan av stan.

    Men ja, de som bor på norrsidan kan inte tänka sig södra sidan och tvärt om. 
    Hur som haver räcker inte 2,5 miljoner till varken söder eller norr om stan. Så det blir till att tänka om för TS...
  • Glinda från Oz
    Mon 29 Aug 2022 10:15
    #33
    Marie7 skrev 2022-08-27 11:08:35 följande:

    Corly: 
    Kriminaliteten är högre b la. Menar söderut längst röda linjen. Kanske har jag mycket fördomar mot södra sidan då jag alltid bott på norra sidan. Men händer betydligt mer skit där än i mina trakter.


    Södra Stockholm är betydligt större än orterna längst röda linjen. Huddinge är t.ex fint.
  • Mon 29 Aug 2022 10:19
    #34
    Studentpappa skrev 2022-08-27 10:30:55 följande:

    En helt ärlig fundering, vad ska man till sthlm och göra med arbete hemifrån och fyra barn? På vilket sätt kan det förgylla eller förenkla vardagen om man inte har extremt god ekonomi? 


    Jag funderade också på detta. Inte för att vara taskig mot TS, utan jag förstår verkligen inte. Stockholm har ju många roliga arbetsplatser tex, men om de jobbar hemifrån kan de ju göra det var som helst. Och familjelivet är mycket enklare, billigare och trevligare i en mindre stad. (Ja, jag har bott i Sthlm.) 

    Men TS närvaro lyser med sin frånvaro i tråden, så hen var kanske inte så seriös... 
  • Mon 29 Aug 2022 10:34
    #35
    Nina11 skrev 2022-08-24 21:55:10 följande:
    tanken är att vi Jobbar mestadels hemifrån. budgeten är mellan 2-2.5 miljoner. Vi har fått lite tips om bra områden: Blackeberg, Huvudsta, Abrahamsberg, Västraskogen och Årsta.
    Vet ni om de är bra områden med bra skolor?

    Vi har även haft funderingar på Enköping, vet ni några bra områden eller skolor där? 
    För 2,5 miljoner och för en familj med fyra personer får ni absolut ingenting av värde i Stockholm.

    Det blir problemförort, som bäst för er. Bara leta på Hemnet max 2,5 miljoner så ser ni själva.
    Blå och gul
  • Mon 29 Aug 2022 10:36
    #36
    Flash Gordon skrev 2022-08-29 10:34:41 följande:
    För 2,5 miljoner och för en familj med fyra personer får ni absolut ingenting av värde i Stockholm.

    Det blir problemförort, som bäst för er. Bara leta på Hemnet max 2,5 miljoner så ser ni själva.
    Fyra barn var det till och med. 

    Glöm Stockholm för 2,5 miljoner.
    Blå och gul
  • Mon 29 Aug 2022 14:19
    #37

    För barnens och er skull - flytta inte till Stockholm. I alla fall inte med den budgeten och om ni ska jobba hemma. Inte rättvist för varken barnen eller er. För ni kommer inte långt med den budgeten, lägg till någon miljon till så kanske, kanske ni hittar något ni kan få plats i - men den stressen som följer med när man flyttar och bor i Stockholm är inte värd alla pengar i världen.

    /från en som efter 10 år flyttade ifrån Stockholm och har aldrig mått bättre. Och då har jag inga barn än. Kan inte ens tänka mig bo i Stockholm med barn om man inte redan har boende (stor lägenhet eller hus) samt har ett jobb att gå till. Att jobba hemifrån är ingen fördel i denna situationen. Stockholm kommer äta upp er. 

  • Mon 29 Aug 2022 16:15
    #38
    +1

    Riktigt så hemskt är inte Stockholm, men det är korrekt att det kräver en relativt hög inkomst om man vill bo i ett  hus/större lägenhet och i ett bättre område.

Svar på tråden Dom bästa skolorna och platser att bo i Sthlm???