• Emelie987

    Mindre antal spermier

    Hej! 


    jag och min sambo vill nu skaffa barn efter 4 år ihop. Eftersom vi haft oskyddat sex då och då (inte super ofta) utan att det blivit något så kollade vi ändå upp oss. Hos mig visade det att allt var normalt, jag har ägglossning och regelbunden mens. Hans spermie prov där emot visade att han hade endast 26 miljoner per ml. spermierna han hade var dock bra simmare och hade bra rörelse. 

    Vi har försökt nu sen i början av mars 2022 utan några framsteg. jag har koll på ägglossningen samt prickar in mys tid men inget har blivit till. 

    Finns det någon här som blivit gravid trots 24-28 miljoner per ml ?
     


    hur lång tid tog det ?

  • Svar på tråden Mindre antal spermier
  • Jag är bara jag

    Det finns ju en hel del män kan göra för att ev. få upp antalet spermier. Har han testat nåt av detta?:
    gå ner i vikt om han är överviktig
    sluta dricka  alkohol
    sluta röka
    äta stora doser folsyra och zink
    sluta basta och bada varmt
    sluta med trånga kallingar
    äta astaxantin

  • Jag är bara jag
    Emelie987 skrev 2022-08-17 16:45:13 följande:
    hur mycket folsyra ska han äta per dag?
    vad har man zink och astaxantin till ? Och hur mycket av det?
    Det finns en äldre liten studie på just astaxantin där de såg att det funkade på spermier. Det är vanlig hälsokost så ett piller per dag typ. Folsyra och zink tillsammans har bevisligen effekt. Dosen ska vara långt mer än RDI för män. Om jag minns rätt efter alla år 11 uq folsyra och 65 mg zink. Jag gav maken 2 folsyrapiller och 45 mg zink och hans spermier blev fler.
Svar på tråden Mindre antal spermier